3 616 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Vilken typ av gips till insidan av förråd?
Sida 1 av 2
Hej,
Är det någon som vet om man kan använda helt vanlig gips till insidan av förrådet eller om det ska vara någon speciell som är mer fukttålig, typ våt- eller utegips?
Det är ett isolerat ouppvärmt förråd just nu. Kan ev. bli att det håller 5-10 grader i framtiden, men inte mer.
Väggar och tak kommer bestå av OSB + dubbel gips, pga EI30.
Tack!
Är det någon som vet om man kan använda helt vanlig gips till insidan av förrådet eller om det ska vara någon speciell som är mer fukttålig, typ våt- eller utegips?
Det är ett isolerat ouppvärmt förråd just nu. Kan ev. bli att det håller 5-10 grader i framtiden, men inte mer.
Väggar och tak kommer bestå av OSB + dubbel gips, pga EI30.
Tack!
Om du kommer att ha en fuktig miljö så är en cementbaserad skiva att föredra typ minerit eller likvärdigt..J Json_ skrev:Hej,
Är det någon som vet om man kan använda helt vanlig gips till insidan av förrådet eller om det ska vara någon speciell som är mer fukttålig, typ våt- eller utegips?
Det är ett isolerat ouppvärmt förråd just nu. Kan ev. bli att det håller 5-10 grader i framtiden, men inte mer.
Väggar och tak kommer bestå av OSB + dubbel gips, pga EI30.
Tack!
Ett kallställt utrymme, i kontrast till ett ouppvärmt utrymme, implicerar i min värld att man på något sätt växlar mellan ouppvärmt och uppvärmt. Nog går det att få till det med EI60 även om man måste tänka sig för med konstruktions- och materialval. Gips är inte uteslutet tänker jag, även om det inte är det bästa materialet om det finns viss fuktbelastning.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
Samtidigt existerar det ju massvis av byggnader som kallställs som innehåller gips och andra pappersprodukter, utan att de förvandlas till mögelhögar. Sommarstugor, garage, förråd, m.m.Claes Sörmland skrev:
Så det är inte så enkelt som att det är uppvärmt eller inte, utan det handlar också om luftrörelser, fuktbuffringsförmåga, osv.
Massvis av bostäder och sommarstugor är mögelangripna skulle någ våga sticka ut hakanC cpalm skrev:Samtidigt existerar det ju massvis av byggnader som kallställs som innehåller gips och andra pappersprodukter, utan att de förvandlas till mögelhögar. Sommarstugor, garage, förråd, m.m.
Så det är inte så enkelt som att det är uppvärmt eller inte, utan det handlar också om luftrörelser, fuktbuffringsförmåga, osv.
och påstå att merparten av kallställda hus har mögel och andra svampangrepp där gipsen är det som man oftast ser detta på..
Jo, helt riktigt - jag påstår inte att det är universellt gångbart på något sätt, tvärtom.Rejäl skrev:
Vad jag menar är att man ändå kan konstatera att det bevisligen kan fungera under rätt förutsättningar, vilket är mer komplext än uppvärmt vs. icke uppvärmt.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
Första rådet är att du skaffar en trådlös hygrometer så du på ett enkelt sätt kan läsa av RH (luftfuktigheten)J Json_ skrev:
Oskyddat stål rostar spontant vid 60% RH .
Cellulosa + mögelsporer trivs som fisken vid 55 % RH .
Vid 6 gr behövs 70% RH .
Tillväxt av mögel är både luftfuktighetsberoende och temp.beroende .
Mitt råd , håll 15-16 gr + ventilera + hygrometer .
Redigerat:
Men för att återgå till TS problem så om man kallställer ett förråd och säkerligen ibland ställer in fuktiga saker så är risken för påväxt överhängande…C cpalm skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
Har själv ett kallföråd , förvarar verktyg till trädgården (gräsklippare , spadar mm) trä , kartonger som ska till återvinning , däck , trädgårdsmöbler , cyklar . Men kan inte ha saker som förstörs av minusgrader . Är absolut ej isolerat . Alla saker mår bra .J Json_ skrev:
Så fort man isolerar blir klimatet/konstruktionen komplicerad .
