Byggahus.se
Jag kommer att behöva avfukta krypgrunden i vårt hus vid hallandskusten, byggt -71.

Valet står mellan en sorbtionsavfuktare eller kondensavfuktare. Dräneringen från en kondensavfuktare kan jag lösa, men rådet från många är att man måste ha en sorptionsavfuktare då den kan prestera även vid lägre temperaturer.

Frågan jag ställer mig är om det spelar någon roll? Om temperaturen ligger nära eller under nollan (vilket nog inte händer särskilt ofta i ett hus nära havet i södra Sverige) så bör väl behovet av avfuktning inte vara så stort?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Har du mätt luftfuktigheten och temperatur i grunden? Jag tänker att hur klimatet är i grunden under ett år avgör om du klarar dig med en kondensavfuktare.
Vi har en kondensavfuktare i grunden, vilken jag kan ha avstängd under vintern då RH ändå då alltid är låg i kombination med låg temperatur. Lägre temperatur i grunden gör att du kan ha högre RH utan att mögel kan växa. Om det inte är ett akut mögelproblem du måste åtgärda skulle jag börja med att logga och därefter bestämma typ av avfuktare.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Jag tror absolut att en kondensavfuktare fungerar i krypgrund vid Hallandskusten. Jag tätade min krypgrund ordentligt med fogskum och satte in en kondensavfuktare och den lägsta temperatur jag under 14 år uppmätt i krypgrunden är +4,5 °C här i Stockholm. Avfuktningsbehovet är som sagt också ytterst lågt på vintern och som mest på sensommaren, men då kan det ju vara 18 °C eller liknande inne grunden.
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
T Trostek skrev:
Jag kommer att behöva avfukta krypgrunden i vårt hus vid hallandskusten, byggt -71.

Valet står mellan en sorbtionsavfuktare eller kondensavfuktare. Dräneringen från en kondensavfuktare kan jag lösa, men rådet från många är att man måste ha en sorptionsavfuktare då den kan prestera även vid lägre temperaturer.

Frågan jag ställer mig är om det spelar någon roll? Om temperaturen ligger nära eller under nollan (vilket nog inte händer särskilt ofta i ett hus nära havet i södra Sverige) så bör väl behovet av avfuktning inte vara så stort?
Hej. Vad är anledningen att ni behöver en avfuktare efter 50år? Att något besiktningsbolag som börjar på A och slutar nticimex försöker sälja in sina produkter och tjänster är inte skäl nog. Har ni reella problem?
 
  • Gilla
Trostek och 1 till
  • Laddar…
Är det för permanent bruk rekommenderar jag
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej. Vad är anledningen att ni behöver en avfuktare efter 50år? Att något besiktningsbolag som börjar på A och slutar nticimex försöker sälja in sina produkter och tjänster är inte skäl nog. Har ni reella problem?
Alla krypgrunder längs hallandskusten kommer att utsättas för ett klimat gynnsamt för mögelpåväxt under tillräckligt lång sammanhängande period för att påväxt kommer uppstå.
Undantag kan finnas genom medveten eller omedveten ventilation eller uppvärmning.
 
  • Gilla
Trostek
  • Laddar…
Jag tycker Conqvist svar är bra, men jag gissar att en kondensavfuktare är att föredra driftekonomiskt.
Och alternativt två små istället för en större, ifall en går sönder. Dessutom blir det jämnare avfuktning då de kan stå på olika ställen, men det kanske är overkill.
 
  • Gilla
Trostek
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej. Vad är anledningen att ni behöver en avfuktare efter 50år? Att något besiktningsbolag som börjar på A och slutar nticimex försöker sälja in sina produkter och tjänster är inte skäl nog. Har ni reella problem?
Sedan inflytt i augusti ligger fukthalten stadigt på 92-95%. Även om jag är medveten om att det är värsta tiden på året just nu så känns det högt. Blindbotten är ok men marken är täckt av vitmögel och doften av fukt och mögel letar sig upp i huset.
 
C Conqvist skrev:
Har du mätt luftfuktigheten och temperatur i grunden? Jag tänker att hur klimatet är i grunden under ett år avgör om du klarar dig med en kondensavfuktare.
Vi har en kondensavfuktare i grunden, vilken jag kan ha avstängd under vintern då RH ändå då alltid är låg i kombination med låg temperatur. Lägre temperatur i grunden gör att du kan ha högre RH utan att mögel kan växa. Om det inte är ett akut mögelproblem du måste åtgärda skulle jag börja med att logga och därefter bestämma typ av avfuktare.
Tack! Vi har loggat i två månader ny och ligger på 92-95%. Högt, även om aug/sep ska vara värst.
 
T Trostek skrev:
Sedan inflytt i augusti ligger fukthalten stadigt på 92-95%. Även om jag är medveten om att det är värsta tiden på året just nu så känns det högt. Blindbotten är ok men marken är täckt av vitmögel och doften av fukt och mögel letar sig upp i huset.
Börja då med att rengöra marken och lägga plast. Har du ventiler i grunden ?
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Marken ska helst vara urgrävd och täckt med tvättad makadam. Sedan tunn värmematta (som tunt liggunderlag) eller åldersbeständig plast på. Om det finns lukt kan en försikig undertrycksventilation behövas.
 
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
T Trostek skrev:
Tack! Vi har loggat i två månader ny och ligger på 92-95%. Högt, även om aug/sep ska vara värst.
Ja, det är ju otrevligt högt. En kondensavfuktare är ju avsevärt billigare (och enklare att installera) så ska du direkt dit med något kanske du ska satsa på det. Vill det sig väl sjunker luftfuktigheten under vintern och du klarar dig därmed bra med din kondensavfuktare. Om inte får du överväga att uppgradera.
Och som andra skriver, du behöver lägga plast, sätta igen ventlier mm för att avfuktaren ska kunna fungera.
 
Hade problem med att saker möglade i garaget som hade dålig ventilation, då det inte är ett uppvärmt garage (fristående) och jag inte ville riskera att avfuktaren går sönder på vintern så installerade jag en https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...cetec-evodry-6h-20-sorptionsavfuktare-1150001. Valet var primärt att modellen kan jobba vid ganska ordentliga minusgrader.
Vi kör alltså in en blöt bil i garaget med snö o allt och det varken rinner särskilt bra ut mot porten eller finns någon golvbrunn, så allt ska dunsta. Men den gör jobbet, om den är rätt för din krypgrund beror nog främst på hur många kvm det är samt om det är "öppen planlösning" under eller om det finns många områden som hamnar lång från fläkten eller bakom hörn.
 
  • Gilla
stiggr
  • Laddar…
Attitudeswe
Kondens drar mindre energi. I Göteborg håller vår krypgrund plusgrader året runt. Dessutom är fuktproblemet som störst juli-sept, så det gör nog inget att man inte avfuktar under +4...
 
  • Gilla
Trostek
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag tror absolut att en kondensavfuktare fungerar i krypgrund vid Hallandskusten. Jag tätade min krypgrund ordentligt med fogskum och satte in en kondensavfuktare och den lägsta temperatur jag under 14 år uppmätt i krypgrunden är +4,5 °C här i Stockholm. Avfuktningsbehovet är som sagt också ytterst lågt på vintern och som mest på sensommaren, men då kan det ju vara 18 °C eller liknande inne grunden.
Samma för mig, lägsta uppmätta temperaturen +4,5 (Sthlm).

Jag kör kondensavfuktare på två ställen. Woods såklart, utmärkt kundservice på det företaget.

Nyckeln till en låg kostnad är smart styrning utifrån RF och temp.
 
  • Gilla
Trostek
  • Laddar…
J Josth skrev:
Marken ska helst vara urgrävd och täckt med tvättad makadam. Sedan tunn värmematta (som tunt liggunderlag) eller åldersbeständig plast på. Om det finns lukt kan en försikig undertrycksventilation behövas.
Kör du med undertryck?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.