Hej på er,

Jag har ett löpande projekt i min arbetsbänk. Nu har turen kommit till framtången. Eller egentligen två framtänger, där den ena får fungera som baktång.

Som bänken är byggd kan jag inte montera en tång utan anpassning. Så oavsett modell blir det lite arbete.

De olika modeller jag kikat på är dessa:

Med inbyggda käftar, bänkhake och arm: http://www.axminster.co.uk/york-york-automatic-quick-release-carpenters-vice-prod32241/

Eller mer av en skruv, med guideskenor, där jag får bygga resten själv: http://www.axminster.co.uk/york-york-quick-release-vice-guides-prod32335/

Modellen av färdig tång kräver antagligen mest arbete med bänken för att få den på plats. Å andra sidan är det mesta på plats direkt då.

Det andra förslaget ger mig möjlighet att anpassa monteringen bättre till bänken och hela konstruktionen. Ställer dock högre krav på färsigställandet från min sida. Som att bygga ordentliga käftar med anpassning för bänkhake. Ordna med arm mm.

Jag lutar åt den nedre varianten, men som vanligt har jag allvarlig beslutsångest och vill gärna få lite input om fördelar och nackdelar om en färdig tång kontra en skruv och mer eget arbete.

Har du nån bild på din bänk? Jag har den Yorken med inbyggda käftar (din första länk), tyckte den var ganska enkel att installera. Fräste in bakkäften bakom fronten (kjolen eller vad man ska kalla det) på arbetsbänken och bultade framtången med distans upp i arbetsskivan.

Quickrelease är bra men har även nackdelar. Spänner man fast något och sen bara ska flytta det litegrann så går det inte att få loss det som är fastspänt med gängskruven, det är quickreleasen som gäller. Då drar man tången rakt ut och man får ta i litegrann, så det slutar ofta med att man dragit ut den 5-10cm. Jag skulle velat ha quickrelease fast med första halva varvet med skruv så man kan lossa halvt varv, justera det man spänt fast, och sen spänna halvt varv.

Jag har Yorken utan käftar som du länkar till.
Jag har också en liknande den med metallkäftar, men den är av Rutlands eget märke, Dakota.

Modellen utan käftar ser lite mer "woodworking" ut, mer trä och man kan sätta i en kraftigare arm.
Men den är lite svårare att montera bra, man får fixa med "toe-in"-vinkleln själv t.ex.
Jag är gillar inte riktigt quick-release funktionen på den heller, den funkar så att om man skruvar bakåt ett halvt varv så lossar gängorna och man kan ställa käften till önskad bredd.

På Dakota-modellen med käftar i metall är det en separat spak för quick-release. Då blir det enklare när man bara vill backa litegrand, då rör man inte QR-spaken.

Om man ska välja en så skulle jag ta den med käftar, men ta den från Rutlands, den kostar ungefär hälften mot Yorks modell.
http://www.rutlands.co.uk/hand-tool...227mm-quick-release-vice---lifetime-guarantee
Eller så tar du en av varje sort, man kan aldrig ha för många tänger :-)

Jag har ingen bild tyvärr.
Bänken är byggd på en ram av 120x45 reglar. På dessa ligger 220x45 plank. Ovanpå planken ligger en formplyfa.

Den bärande ramen blir då kjolen som går runt om bänken. På långsidan skjuter bordsytan ut ca 40 mm från regeln(kjolen). På kortsidan ca 60 mm.

Bordsskivan har en total tjocklek på 57 mm.

Jag inbillar mig att med en ren skruv så kan jag montera allt innanför kjolen och bara borra tre hål genom den. Passa in lämpligt trämaterial som käftar så är allt på plats. Alternativt lägga till material för att anpassa var skruven hamnar i förhållande till höjden på bordsskivan.

Med en variant med färdiga stålkäftar så beror allt på hur långt in på bänken som den ska skruvas fast. Samt vilken höjd det är på käftarna. Allt går att lösa men jag vill helst inte ta bort för mycket material från regeln under bänken.

Quickrelease eller inte spelar inte så avgörande roll. Jag har inte mer bråttom än at jag kan skruva några varv extra för hand.

Jag funderar mer på den färdiga varianten nu efter kommentaren om toe-in. Jag hade inte tänkt på det faktiskt. Jag får ganska många inställningar och funktioner gratis med den färdiga varianten. Jag skulle dock vilja ha ett ordentligt kraftigt handtag i trä, men man kan inte få allt...

Du kommer ju tappa väldigt mycket spännvidd om du monterar innanför regeln och borrar hål genom regeln (120+40/60mm förloras).

Yorken hade jag satt i regeln + material med samma tjocklek framför regeln, du kommer behöva en distans ändå och likabra att använda regeln som distans men du kan behöva fräsa bort lite tjocklek.

Jag kan mäta lite på Yorken ikväll, tror jag har en lapp med alla mått också. Ska bakkäften vara dold (infräst) i toppskivan eller sitta framför?

Redigerat:
Nja, jag tappar 45+40/60 mm. 120 mm är ju höjdmåttet på regeln. Jag hade nog tänkt mig att käften ska sitta framför bordsskivan. En hårdare träsort monteras i käften och får en urfräsning för käften i stället.

Aha, regeln sitter på höjden alltså...:) borde jag kanske begripit. Då passar inte yorken nåt vidare alls.

Inte så lätt att se framför sig alla gånger. Speciellt inte när jag försöker förklara. Om du har möjlighet skulle jag vara intresserad av måttet från överkant på käften till ytan som ska ligga mot undersidan av bordet. Jag har letat efter specifikationer på nätet men utan lycka.

När jag skrev att yorken passar dåligt syftade jag på den som kallas carpenters vise, alltså länk nr1 i ditt första inlägg. Jag har den mindre varianten o höjden från käftarnas topp till infästningsytan är 65mm. Du kan sätta den så käftarna är lite under toppytan men mer än 15mm funkar inte bänkhaken på frontkäften. Så säg 15+65 80mm från din topp till infästningsyta. Det skulle bara bli 23mm kvar av din regel. Kan ju komma runt det genom att sätta bräda på yttre käften o borra hål för bänkhakar i den brädan och försänka tpngen mer. Känns dock spontant som tången i din länk 2 passar bättre när du har den där höga regeln i vägen.

Jag tänkte snarare att fräsa ut hål i regeln precis där det behövs och spara allt material över och under.
Fick lite inspiration av denna video.

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=Hr3EN9Eke6o
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=Q8lPTP3matg

Jag hade väl tänkt göra det lite snyggare dock.

Om jag tar ut material ur bordsskivan så att den inre käften nästan, eller helt, ligger mot den bärande regeln, så kan det kanske fungera. Samtidigt behåller jag den bärande funktionen i regeln.

Mycket om och kanske just nu.

Konceptet i videon borde funka, dock hade jag inte satt käftarna högre än arbetsytan. Skickar med en bild på hur den där York carpenters visen (kommer inte på nåt bra svenskt ord) ser ut på undersidan. I ditt fall kanske det är bäst map montering att passa in den i längsled så främre skruvarna hamnar framför regeln o bakre bakom...(?). Den bygger som du ser ganska mycket neråt också, 70mm från infästningsyta till täckplåt, tar du bort täckplåten så kanske 50-60mm.
DSC_0968.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nä, högre än arbetsytan kommer inte käftarna. Helst vill jag ha dem i exakt höjd, men lite under går bra så länge jag kan använda bänkhaken. På bilden ser det ut som om käften sitter innanför bordskanten(kjolen). Är den infräst i bordet ovan? Jag är lite ambivalent just nu. Jag ska fundera under dagen vilken typ av tång det blir.

Japp, min sitter innaför kjolen, infräst i toppskivan precis som du anade. Har dessutom en distans (ekbiten som du ser framför tången), jag körde spåret med fräsförlängaren och den hade krockat med kjolen om jag försökt köra kloss intill. Så, spåret till bakkäften hamnade där det hamnade helt enkelt, så tajt det gick att fräsa.

Dåså, några dagar senare har jag äntligen fått nåt på plats.
Det blev denna http://www.axminster.co.uk/axminster-quick-release-carpenter-s-vices

Det var faktiskt relativt enkelt att få den på plats. Lite jobb med sticksågen, som är bedrövligt dålig på att såga upptäckte jag samtidigt. Sen var det en liten balansakt att hålla upp 14 kilo på en hand och försöka skruva fast samtidigt.

Jag passade på och köpte hem två Veritas "bench dogs" också. Det svåraste där var att hitta en 19mm borr som inte var dyrare än det som skulle på plats.

Jag tycker resultatet blev bra. Nu är en på plats. VId nästa inköpsrunda så blir det en till, av den mindre varianten den gången, som får fungera som baktång.

0122cf69e1a7e87496bf4b7c0265ee0339681ddb20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Springare
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.