Vill dra en flexsslang i väggen för att dra nätverkskabel. Vilken typ av flexsslang ska användas? Finns det till exempel reglerat vilken färg och kvalitet slangen ska ha? Känns ju spontant som att den inte borde ha samma färg som flexsslangen för el, men jag kan inte hitta någon information om detta.

Tacksam för råd, och extra plus för att hitta en källa till info!

Man drar fördragen slang, dvs slang med nätverkskabel i. Den kostar lite mer men man spar in ett arbetsmoment och man vet att det inte blir några problem vid ev tråddragning. Oavsett så ser man till att dra ledningarna INNAN man stänger väggarna.
Till nätverk brukar man använda blå slang.

• Gilla
bettet och 1 till
  • Laddar…
A
bettet bettet skrev:
Vill dra en flexsslang i väggen för att dra nätverkskabel. Vilken typ av flexsslang ska användas? Finns det till exempel reglerat vilken färg och kvalitet slangen ska ha? Känns ju spontant som att den inte borde ha samma färg som flexsslangen för el, men jag kan inte hitta någon information om detta.

Tacksam för råd, och extra plus för att hitta en källa till info!
Du kan dra vilken elslang du vill i lämplig diameter..

Vi körde på lite grövre skärmad kabel (https://www.amazon.se/dp/B082Y7HQRY) (mest för att prisskillnaden var så liten) och det var lite svettigt att få i dubbla sladdar i en 20 mm-slang.

Det krävdes en del smörja och spray för att lyckas få igenom dem. Hade jag veta om besväret så hade jag bett elektrikerna dra något tjockare slang från början. Kör du däremot på oskärmad Cat6a-kabel så räcker 20 mm gott till två sladdar. Kör du enkel sladd så räcker 16 mm-slang i bägge fallen.

P
Det funkar med vilken flexslang som helst
Men proffsen har ofta en blå istället för grå.

Sen är det frågan hur långt, hur många och vilken typ av kabel vill du ha igenom?
En Cat6a är rätt grov och stel men behöver du den? Två sådana är lite halv svårt att få igenom i en 20mm slang och det finns böjar. Men räcker det med att ha Cat6a slim som har AWG28 isf AWG23. Slimkabeln klarar dock inte lika långa sträckor men inne i en villa så är det ju inte några sträckor att prata om.

Samma för med Cat6 men lite lättare än 6a
Skärmad kabel behöver du inte om du inte bor inne i en "transformatorhall"

• Gilla
Övv
  • Laddar…
Tack för alla bra synpunkter!

Frågan är då också om det finns några regler kring färg och typ av slang? Är det godkänt att använda en slang för el, eller är det reglerat att den ska vara blå?

Nej för nätverk får du använda vad du vill. Vanligast är nog flexslang mellan 16 och 25mm. Någon nämner blå men jag kör grå.

Fördelen med blå är att den dag det ska göras nått i huset och man hittar en blå slang så vet man att det är en dataledning. Lika som orange är tele och grön koxialkabel.
Och som sagt inte ett måste men lite proffsigare.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Som helhet har jag fått svar på det jag funderade på och mer. Önskar en fin dag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.