Vi ska köpa en ny fläkt till vårt radhus.
Det sitter en motor och utsug på taket, jag har förstått att det finns en mängd olika typer av fläktar med inbyggda, externa motorer osv. Men jag kan inte förstå vad som passar vårt hus. Ju mer jag googlar ju mer förvirrad blir jag.
Är det möjligtvis någon som kan hjälpa mig med hur jag tar reda på vad som passar just vårat hus.

T Triominos skrev:
Vi ska köpa en ny fläkt till vårt radhus.
Det sitter en motor och utsug på taket, jag har förstått att det finns en mängd olika typer av fläktar med inbyggda, externa motorer osv. Men jag kan inte förstå vad som passar vårt hus. Ju mer jag googlar ju mer förvirrad blir jag.
Är det möjligtvis någon som kan hjälpa mig med hur jag tar reda på vad som passar just vårat hus.
Nästa bra fråga är. Om du kan stanna fläkten på taket och det slutar suga i köket, så är det gemensam fläkt.
Den är då samtidigt för en grundventilation i huset. Kanske med ett regalge på nuvarande fläkt, som ställs upp och fläkten på taket ökar i fart. Vad har du nu, fabrikat-modell är nog ett måste om du ska få ett svar.

Fläkten kan stängad av och på med hjälp av en snabbsäkring. Står Gorenje på kåpan och den är ca 90 cm bred. Mer om modell framkommer tyvärr inte.

T Triominos skrev:
Fläkten kan stängad av och på med hjälp av en snabbsäkring. Står Gorenje på kåpan och den är ca 90 cm bred. Mer om modell framkommer tyvärr inte.
Och då om du stänger av den på taket, stannar suget av i köket då eller går det att starta upp fläkten i köket då. Det är i vissa fall en gemensam fläkt för grundventilationen och köket tillsammans. Bara att vid matlagning kunna forsera farten på den, med ett vred/strömbrytare på köksfläkten. Då är det en flerfartsfläkt på taket, där den högre farten kopplas i via köket. Det med typ kan stå på översidan av fläktkåpan i skåpet ovanför.

Tack. Tror jag lokaliserat en som kan passa!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.