Hej
Köpte igår ett runt bord med 3 iläggskivor och 6 stolar, antagligen gjort 60-70 tal om man får tro dom man köpte det av. Men då det är slitet och färgen börjar lossna på sina ställen så tänkte vi måla om det.
En vitmålad rond matbord med tre stolar i ett garage med betonggolv. En stol har ett trasigt sits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av spricka i en vitmålad yta med synliga träskikt vid en fog.
Skapa konto
Ett vitmålat träbord med dekorativa sniderier och törnade ben i en inomhusmiljö.
Skapa konto

Tänkte jag kunde använda mig av färgborttagningsmedel för att få det trärent, några erfarenheter på det? Vilken är bäst?
Sen vad ska jag måla det med? Är sugen på linoljefärg men hur håller det sig på bordskivor?
Har förstått att dagens vattenbaserade lackfärger är inte det bästa att använda på bordskivor heller så vad kan rekommenderas?

Hojte Hojte skrev:
Hej
Köpte igår ett runt bord med 3 iläggskivor och 6 stolar, antagligen gjort 60-70 tal om man får tro dom man köpte det av. Men då det är slitet och färgen börjar lossna på sina ställen så tänkte vi måla om det.
[bild] [bild] [bild]

Tänkte jag kunde använda mig av färgborttagningsmedel för att få det trärent, några erfarenheter på det? Vilken är bäst?
Sen vad ska jag måla det med? Är sugen på linoljefärg men hur håller det sig på bordskivor?
Har förstått att dagens vattenbaserade lackfärger är inte det bästa att använda på bordskivor heller så vad kan rekommenderas?
Jag tycker en lacknafteburen alkydoljefärg är svårslagen med avseende på tålighet och lätthet att få att flyta ut fint. Bra öppentid också vilket är viktigt när man målar stolar. Klassisk servalac helt enkelt. inte helt enkelt enkelt att hitta men finns fortfarande att köpa.

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Jag tycker en lacknafteburen alkydoljefärg är svårslagen med avseende på tålighet och lätthet att få att flyta ut fint. Bra öppentid också vilket är viktigt när man målar stolar. Klassisk servalac helt enkelt. inte helt enkelt enkelt att hitta men finns fortfarande att köpa.
Tips på tillverkare som fortfarande tillverkar sådan? Hittar bara vattenburen när jag googlar, men kanske jag som är kass

Hojte Hojte skrev:
Tips på tillverkare som fortfarande tillverkar sådan? Hittar bara vattenburen när jag googlar, men kanske jag som är kass
https://www.lakkapaa.se/sv/inrednin...YliGwYPFZbwYLCY6cd8xoCEBoQAvD_BwE#description

Inte helt enkelt nej. Tyvärr anpassar sig de större tillverkarna till yrkesmålarna som inte får använda lösningsmedelsbaserad färg. Biltema har också men den vågar jag inte rekommendera utan att ja testat själv....

• Gilla
Hojte
  • Laddar…
Ej trärent.... den typen av möbler ser bäst ut som målade, tycker jag. Lösningsmedelsbaserat färg är bäst. Det brukar finnas en liten hylla med sådant färg i en större färgbutik.

Hojte Hojte skrev:
Hej
[bild] [bild] [bild]

Jag målar dörrar, badrumsluckor, byråar och andra möbler med Sadolin V super 5.
Blir enkelt riktigt bra finish. Använder mest miniroller men går lika bra med pensel.

Hur bra den håller på en bordsyta däremot vet jag inte.
https://www.sadolin.se/produkt/sadolin-snickerifarg-v-super/

• Gilla
Hojte
  • Laddar…
Jag skulle aldrig måla den typen av möbler med något annat än linoljefärg. Håller fint för bordsskiva.

• Gilla
Hojte och 2 till
  • Laddar…
Ärvda gamla runda matsalsbordet från ca 1925, med infällda ben och extraskivor, för 18 personer, fixades av dotter och kompis. Många många tunna lager linoljefärg gav bordet ett nytt liv. Ursprungsmålningen handslipades lätt.

• Gilla
Hojte och 1 till
  • Laddar…
Skönt att höra några med bra erfarenhet av linoljefärg på möbler då jag inte läst eller sett något som är jöttepositivt till det :sweat:

OBS: Jag måste rätta mitt tidigare inlägg: Själva bordsskivan målades med flera ggr tunn färg Nordsjö amb superfinish 40 dvs inte linolja. Resten av bord och stolar i linolja i samma färg. Detta för att få bättre stryktålighet på just matbordsskivan och linoljan skulle bli sjaskig efter regelbunden tvätt/torkning.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
OBS: Jag måste rätta mitt tidigare inlägg: Själva bordsskivan målades med flera ggr tunn färg Nordsjö amb superfinish 40 dvs inte linolja. Resten av bord och stolar i linolja i samma färg. Detta för att få bättre stryktålighet på just matbordsskivan och linoljan skulle bli sjaskig efter regelbunden tvätt/torkning.
Det är ju såklart en bra lösning, för jag gillar att måla med linoljefärg men bara målat med det på snickerier ute och lite inv

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.