Hej!

Har slipat ner plastfärg från insida tegelvägg och klurar på vad det är för typ av puts/bruk som sitter bakom? Är det gipsbruk? Känns väldigt "fin" i händerna nämligen.

Huset är från 1850 men har blivit renoverat i omgångar senare tid och är då en vägg tagit skada av plastfärgen som använts så vill jag använda något diffusionsöppet istället (hur funkar ev. gipsbruk här?).

Då jag behöver jämna till väggen efter slipningen så funderar jag alltså på vad som sitter bakom. Om någon har ögat med sig så får ni gärna tipsa.

Det finns också enstaka gropar och bruket bakom de finare lagret är rätt poröst. Vi har haft en besiktningsman på plats som mätt och övriga väggar (inklusive denna) och de ska vara "torra".

Mvh Daniel

• Närbild av en slipad vägg med synligt puts eller bruk, med små gropar och porösa partier nära ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedslipad tegelvägg från 1850 med synlig puts, sliten yta och spår av tidigare plastfärg, i behov av diffusionsöppen behandling.
    Skapa konto
  • Närbild på en gammal putsad tegelvägg, delvis bortslipad med exponerat poröst material och några ytliga sprickor.
    Skapa konto
C
Det vi ser är nog någon sorts spackel.

C cpalm skrev:
Det vi ser är nog någon sorts spackel.
Tack för svaret! Det hade inte förvånat mig, men är det vanligt att använda?

Är det förresten lämpligt att sätta gipsbruk på detta, för kalkbruk antar jag inte kommer fästa?

C
D Daniel Johnsson skrev:
Tack för svaret! Det hade inte förvånat mig, men är det vanligt att använda?
Om det är vanligt att bredspackla innan man målar? Ja. Fast jag antar att det inte är det du menar?
Det ser ut att vara ett antal färg- (och potentiellt spackel-) -lager där utanpå putsen.

Vad är ditt slutmål?

C cpalm skrev:
Om det är vanligt att bredspackla innan man målar? Ja. Fast jag antar att det inte är det du menar?
Det ser ut att vara ett antal färg- (och potentiellt spackel-) -lager där utanpå putsen.

Vad är ditt slutmål?
Förstår självklart att det är vanligt att spackla innan man målar, syftade på om det var vanligt att välja spackel framför puts av någon sort.

Har ialla fall slipat ned tre lager färg, så det man ser är någon form av finare puts eller spackel som du säger samt ett kraftigare porösare bruk bakom.

Det jag vill åstadkomma är att få ner allt plastfärg från ytterväggarna, har fräst ner den med carbidskivor för "bara" ta färgen, vill undvika slipa/knacka ner all befintligt puts, pga av jobbet det medför (då det är rätt mycket väggytor i huset). Är nu alltså avig till vilket bruk jag ska/bör välja, vill nämligen slätputsa allt på nytt och få diffusionsöppen vägg. Plastfärgen har nämligen orsakat problem på en av väggarna som sagt.

• Närbild på vägg med avskrapad färg, synligt finare puts eller spackel och porösare bruk, med ytor slipade med carbidskivor.
    Skapa konto
C
D Daniel Johnsson skrev:
Förstår självklart att det är vanligt att spackla innan man målar, syftade på om det var vanligt att välja spackel framför puts av någon sort.
Nä, du har helt enkelt inte tagit dig ner till putsen ännu, utan är fortfarande och nöter i färg/spackel-lagerna som ligger utanpå.

Om du skall slätputsa med putsbruk får du nöta dig ner till putsen, helst skall det vara helt fritt från även små färgrester för ett bra resultat. Inget kul jobb, ibland kan det funka bättre med en skjuvande skrapa, typ Olfa.

• Gilla
Daniel Johnsson
  • Laddar…
Är det så illa alltså, då när det bara på det igen. Ska prova med skrapan också, har använt den på sina ställen. Men det är ett drygt jobb helt klart.

Vilken puts hade du använt? En finare kalkputs eller gipsputs?

C
D Daniel Johnsson skrev:
Vilken puts hade du använt? En finare kalkputs eller gipsputs?
1 mm kalkputs

• Gilla
gaia
  • Laddar…
C cpalm skrev:
1 mm kalkputs
Tack för svaret. Ha en fin kväll!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.