Kommer att dra 35mm flexslang för kommande medie kablar i ett rum jag just renoverar.
men funderar på vilken dosa man skall använda

På ena sidan kan jag montera kabeln så att de "sticker fram ur väggen", men på andra sidan så behöver jag kunna montera någon typ av lock över.

Därutav funderingen över dos val, kan inte finna några dosor som är gjorda för 35 mm slang utan tanken är för tillfället att borra upp och limma fast slangen i dosan.

eller finns det dosor för 35 mm, eller är någon dosa bättre lämpad för ovanstående fundering?

1 Skalman65 skrev:
Kommer att dra 35mm flexslang för kommande medie kablar i ett rum jag just renoverar.
men funderar på vilken dosa man skall använda

På ena sidan kan jag montera kabeln så att de "sticker fram ur väggen", men på andra sidan så behöver jag kunna montera någon typ av lock över.

Därutav funderingen över dos val, kan inte finna några dosor som är gjorda för 35 mm slang utan tanken är för tillfället att borra upp och limma fast slangen i dosan.

eller finns det dosor för 35 mm, eller är någon dosa bättre lämpad för ovanstående fundering?
Schneider har en som de kallar teledosa https://www.elgrossisten.se/central-teledosa
Säkert är att det är 33 mm flex du ska dra och inte 32 mm.

Behöver alla slangar vara 32 mm?

Kolla och se om den passar, finns säkert på andra ställen också så se var du hittar bästa priset.

Det finns lock att köpa till.

Redigerat:
tommib
Jag skulle nog slakta en rotdosa och limma fast slangen på den. En centraldosa är lite overkill och täcklocket är inte direkt diskret och här behöver man inte heller dividera om elinstallationsregler...

Ang själva anslutningen så bör du fundera på hur du ansluter slangen till dosan, framför allt vinkeln. Jag antar att det är frågan om att dra fram HDMI med tanke på slangdimensionen. Då kan det vara smart att öppna dosan i botten med ett ovalt hål och ansluta slangen lite på sned så att du får en större öppning. Mycket smältlim bara så sitter det nog kvar. Eller montera allt på en kortling och naja fast slangen. Exakt montering beror på vad du har för vägg.

Min egen 40 mm slang kommer fram bakom TVn, snett ur väggen. Ett ovalt hål gör att mynningen är rätt stor och det är lätt att dra i/ur kablar. Andra änden mynnar i en kabelkanal i klädkammaren.

Håller nog med "tommib" central-teledosa blir liiite större än vad mitt behov är.
Det jag vet för stunden är några högtalarkablar jag tänkt att dra (vilket skulle gå med tunnare slang) men för att vara garderad och minimera problemen för framtiden så är tanken att ha de lite grövre slangarna.

Smart tanke med att montera slangen via ett ovalt hål..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.