beijers trallskruv(torx) är grymt bra, lättarbetat blir det med ett bits från wera - grym kvalitet ca 35:- st

Är det någon som har kört med Arvid Nilsson rostfria trallskruv klass A2 (C3). Det är dom som Byggmax säljer...

Jag har precis köpt "Arvid Nilsson rostfria trallskruv klass A2 (C3). Det är dom som Byggmax säljer" o ser nu att de inte är självborrande, jag undrar oxå om nån använt dem ?

DD

sheriffen skrev:
använde mig av essve trallskruv från Beijer. Funkar skitbra och är självborrande = inge förborrande som med byggmax! spar massa tid och dessutom blir det snyggt som... guldfärgade är dom också! 1200skruv för 500kr, byggmax är inte alltid billigast och definitivt inte bäst.
Förborra med Byggmax skruv? Vet inte vilken av deras skruvar du använt, men jag hade inte skruvat typ 3 000 skruvar med deras skruv om jag varit tvungen att förborra om vi säger så. Byggmax skruv är otroligt prisvärd.

Köp på Byggmax. Använde både Gunnebo och byggmax. Den stora skillnaden vara bara priset ,Gunnebo dubbelt så dyra.

...och tror du oss inte så kan du ju alltid köpa en förpackning Byggmax-skruv och testa. Det är fördelen med billig skruv... :)

Har nu skruvat ca 1500 rostfria trallskruv från Byggmax. Inga problem.

Har skruvat 40 m2 utav Byggmax trallskruv (de i blå plastlådor). Drog sönder två stycken men det var i kvistar så jag får väl skylla mig själv att jag inte kollade bättre. Tror de kostade 109 kr för 250st.

Jag har dragit i både Byggmax, Beijers, Julas och Grabbers trallskruv, och de tre första har jag varit tvungen att gå och efterdra i två år efter bygget. Grabbers har gängor alldeles under sruvskallen som gör att de sitter kvar mycket bättre vilket är en klar fördel. Nackdelen (om man nu tycker att detta är en nackdel) är att de inte har torxspår utan vanligt kryss. Inga av ovanstående har haft några problem med rost, men stålet i de billigare går lättare sönder om man ska efterdra eller skruva om.

Idag hade jag valt Grabbers självborrande enbart pga att man slipper efterdra dem.

Händig skrev:
Jag har dragit i både Byggmax, Beijers, Julas och Grabbers trallskruv, och de tre första har jag varit tvungen att gå och efterdra i två år efter bygget. Grabbers har gängor alldeles under sruvskallen som gör att de sitter kvar mycket bättre vilket är en klar fördel. Nackdelen (om man nu tycker att detta är en nackdel) är att de inte har torxspår utan vanligt kryss. Inga av ovanstående har haft några problem med rost, men stålet i de billigare går lättare sönder om man ska efterdra eller skruva om.

Idag hade jag valt Grabbers självborrande enbart pga att man slipper efterdra dem.
Menar du att du efter två år varit tvungen att efterdra trallskruv? Den drar man ju ner typ 5 mm i trallen. Den skulle således har gängat upp 2-3 varv? Verkar märkligt. Har haft min trall i tre år och den ser exakt likadan ut som när jag byggde altanen.

Skruvade just upp några plankor i ett trädäck som jag la för ca 3 år sedan med Byggmax rostfria trallskruv. Dom var i helt perfekt skick. Kunde lika gärna kommit direkt ur kartongen. Trots att dom flesta var nerskruvade ca 5mm i trät så var det en baggis att
skruva ur dom igen.

Det är väl ingen som förborrar trallskruv???

• Gilla
Pekka 53
  • Laddar…
styrman1 skrev:
Det är väl ingen som förborrar trallskruv???
Jupp. Testade en bräda utan att borra och det sprack direkt, men då är det lärk. Så samtliga 2400 skruvar i vår altan är förborrade.

jenfor skrev:
Menar du att du efter två år varit tvungen att efterdra trallskruv? Den drar man ju ner typ 5 mm i trallen. Den skulle således har gängat upp 2-3 varv? Verkar märkligt. Har haft min trall i tre år och den ser exakt likadan ut som när jag byggde altanen.
Ja, det är exakt det jag menar. Jag har ju inte räknat varven men 2-3 kan nog stämma. Märkligt vet jag inte; jag kan konstatera att det blivit så med den billigare skruven. Jag har dock inte borrat ner den 5 mm i träet då jag inte är sugen på sprickbildningen man då får efter några år. Gjorde detta med min första altan och det var ett utmärkt sätt att sabba svindyrt 6-meters kärnvirke som jag brände en växellåda på att dra hem. :D

Skruvar man ner skruven precis i nivå med trallen kommer den garanterat sticka ut efter två år, för då har trallen torkat ( krympt)...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.