Huddingebo Huddingebo skrev:
Finns dock otaliga fabrikat av skruv och olika seriösa behandlingar.
Ungefär som med rostskyddet på bilar.

Varmgalvad skruv har fungerat bäst för mig.
Aldrig några som går av och efter över 10år ingen som helst rost.
Visste inte att det gick att köpa varmgalvad trallskruv?

Jag har använt Byggmax till trall 34x145 utan problem till min uteplats 5,4x5,4 meter
Ett fåtal skruvar gick inte att använda, ca 10-15 st.....
Gunnar

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Visste inte att det gick att köpa varmgalvad trallskruv?
De är inte jätteförekommande (dyra och man vill säkert hellre sälja onödiga rostfria eller lackade) men som konstruktionsskruv är det jättevanligt och helt överlägset allt annat.
Dessa skruvar går ju utmärkt att använda till trall och drar ofta bättre.

Nissens
R rollekevin skrev:
Jag kommer aldrig mer att köpa trallsruv från Byggmax, hopplöst dåliga, köp kvalite, det kostar, men det är värt.
Märkligt, undra vad du hittat för konstig skruv då. För min erfarenhet är precis tvärtom efter 15 år.
Vad var det som var dåligt menar du?

Nissens
De är inte jätteförekommande (dyra och man vill säkert hellre sälja onödiga rostfria eller lackade) men som konstruktionsskruv är det jättevanligt och helt överlägset allt annat.
Dessa skruvar går ju utmärkt att använda till trall och drar ofta bättre.
Vad menar du med ”onödiga rostfria”? Rostfritt är ju väldigt bra när det skall ligga oskyddat utomhus i decennier. Galvat skulle jag inte ens fundera på.

• Gilla
Razmataz
  • Laddar…
Har använt HECO trallskruv A4 (Jula) till ett 20-tal altaner och det har aldrig varit något problem.

Belmlu
Såg att HECO nämndes i tråden. Min högst personliga (och inte professionella!) uppfattning är att det är milsvida skillnad i kvalité och likformighet på allt från spets, spårhuvud på HECO jämfört med t.ex. ESSVE. Köpte HECO's spånskruv samt gipsskruv i samband med garagerenovering. När dessa tog slut köpte jag ESSVE för det fanns i närmaste butik och märkte direkt en klar förbättring i kvalité. Då är jag dessutom väldigt färsk på renovering. Med det sagt vet jag inte hur det är med trallskruv men på de jag köpte var HECO klart sämre.

Belmlu Belmlu skrev:
Såg att HECO nämndes i tråden. Min högst personliga (och inte professionella!) uppfattning är att det är milsvida skillnad i kvalité och likformighet på allt från spets, spårhuvud på HECO jämfört med t.ex. ESSVE. Köpte HECO's spånskruv samt gipsskruv i samband med garagerenovering. När dessa tog slut köpte jag ESSVE för det fanns i närmaste butik och märkte direkt en klar förbättring i kvalité. Då är jag dessutom väldigt färsk på renovering. Med det sagt vet jag inte hur det är med trallskruv men på de jag köpte var HECO klart sämre.
Det är säkert skillnad på andra skruvar, men jag har aldrig haft problem med trallskruven från HECO i de 20-tal altaner jag har byggt. De finns säkert kvalitetsskillnader i alla märken och fabrikat mellan olika typer av skruvar. Utifrån min erfarenhet tycker jag att HECO trallskruv fungerar bra.

Belmlu Belmlu skrev:
Har ett gäng olika Heco trallskruv hemma, A2, C3 osv, kan inte påstå att jag märkt någon defekt på bitsanpassning.

Men en sådan här tråd blir lite löjlig, då alla märken har en uppsjö olika modeller och ingen kan precisera exakt modell.
Dessutom görs förändringar genom åren, mina äldsta Heco är nog från början av 2000-talet.

Har någon egentligen svarat på TS fråga?

• Gilla
Fixar Janne och 1 till
  • Laddar…
Egentligen ja, den allmänna rekommendationen här i tråden är att undvika CorrSeal-behandlade skruvar och använda A2 eller A4 skruvar, men se upp för tjockleken då rostfria skruvar är lättare att dra av än vanliga stålskruvar (vid samma diameter).

En liten rättelse till det intressanta inlägget https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-trallskruv.404584/page-4#post-4058109 :
A står för austenitiskt inte autentiskt, kallat efter en brittisk metallurg Robert-Austen. Det har med stålets kristallstruktur att göra (ferrit -> austenit). Skillnaden mellan A2 och A4 är att A2 är Cr-Ni-stål medan A4 är Cr-Ni-Mo-stål

• Gilla
debbo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har inte bytt en enda skruv efter 15 år...min altan är 55m2
Har c:a 150 kvm 22*95, spikad 1975. Lite svajig är den och 80-90% av spiken har gått av men altanen håller ihop ändå. Virket börjar dock bli lite muggigt redan efter 45 år. Kompletterat med några kvm för c:a 15 år sedan, skruvad med det som var billigast då. Alla skruv gick av efter mindre än 10 år och har bytts ut. Men nu är det dags att byta ut hela rasket och det blir 34*120 eller 34*145 med rostfri skruv, har ej bestämt om det ska var 55 eller 75 mm.

P perwahlin skrev:
Har c:a 150 kvm 22*95, spikad 1975. Lite svajig är den och 80-90% av spiken har gått av men altanen håller ihop ändå. Virket börjar dock bli lite muggigt redan efter 45 år. Kompletterat med några kvm för c:a 15 år sedan, skruvad med det som var billigast då. Alla skruv gick av efter mindre än 10 år och har bytts ut. Men nu är det dags att byta ut hela rasket och det blir 34*120 eller 34*145 med rostfri skruv, har ej bestämt om det ska var 55 eller 75 mm.
Du kan nog slänga trallen i vanliga träåterviningen

D debbo skrev:
Du kan nog slänga trallen i vanliga träåterviningen
Knappast :) Arsenikimpregnerat på den tiden, annars hade det inte hållit i 45 år.

P perwahlin skrev:
Knappast :) Arsenikimpregnerat på den tiden, annars hade det inte hållit i 45 år.
Så sant!
Läste att dagens kopparsalter finns kvar i trät längre än vad, (i alla fall vad jag trodde) många tror.

Bara 5-15% urlakas på 20-40 år, allt efter förhållande!

Du ska nog välja bort 55mm till 34 trall!

• Gilla
perwahlin
  • Laddar…
Det handlar inte om skör eller seg utan som materialets sträckgräns och brottgräns.
Rostfritt har i regel en klart lägre brottgräns och det är den som avgör hur mycket du kan belasta skruven innan den går av. Antingen när du drar fast den eller efter en tid när trät efter regn sväller.
Läs lite metallurgi och hållfasthetslära och vanliga stållegeringar.

En M:gängad rostfri A2/4 skruv har ofta en brottgräns.sträckgräns under std stålskruv 4.6.
A2 eller A4 har ingenting med dessa gränser att göra och det finns otaliga legeringar och värmebehandlingar som uppfyller A2 eller A4 med stor variation i sträckgräns och brottgräns.
hlph hlph skrev:
Det beror på vilken hållfasthetsklass skruvarna har, A2/A4 är bara vilket material eller legering det är. Men visst är det så att en vanlig icke rostfri skruv går att få med högre hållfasthetklass än en rostfri, det finns ju t.ex. 12.9. Av rostfria känner jag inte till någon "bättre" än Bumax 109. Så jag tycker inte att man kan säga att rostfria skruvar generellt skulle ha en lägre brottgräns än en icke rostfri skruv. Skruvars hållsfasthetsklasser och material är generellt bestämda av olika standarder, så vem som tillverkat skruvarna ska inte spela någon roll. Hur det är med träskruvar vet inte jag eftersom de inte verkar följa någon hållfasthetsklassificering.[/QUOTE

Samtycke, tillägg och lite besserwisser: Rätt, träskruv "vitt" är inte hållf.kvalificerad. Varken A2 (SS 2333) eller A4 (SS 2343) är härdbara och innehåller både Cr och Ni. De får sin hållfasthet i kallbearbetning vid tillverkningen. (En vanlig, härdbar "vit" artikel är köksknivar, innehåller ca 17 % Cr men inget Ni).

En annan sak är "olika sorters" friktion. När man drar i en skruv, är motståndet rörelsefriktion. För att lossa skruven, måste vilofriktionen övervinnas, och den är normalt högre, kanske 20 - 40 %, vare sig man skruvar i trä eller metall. Inte undra på att trallskruvar lätt går av vid lossning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.