57 886 läst ·
167 svar
58k läst
167 svar
Vilken trallskruv?
Mina 2 trallbyggen jag gjort, som nu legat iaf 5 år på ena, 8 på andra, håller utan problem med Byggmax A4. Men du kanske har hört andra erfarenheter?E Ergo16 skrev:
Håller med, har precis samma erfarenhet.K Karven skrev:
Av all skruv jag någonsin har köpt så har en kartong korrosionsskyddad/galvad Heco skruv varit överlägset starkast.
Inte en enda skruv har gått av varken när de drogs i eller när de nu har suttit ett par år.
Nu ville jag ha lite tjockare skruv, 4,8 var dessa och byggmax är 4,2 för 55mm längden så hade inte fått exakt samma. Hade väl kanske tjänat 800kr på ett billigare märke, tyckte inte den kostnaden var så mycket för att få Essve och deras tjockare skruv. Jag läste en del på forumet innan och landade då att jag skulle ta A2 eller A4. Köpte dock billigare trallskruv för att bygga ett enkelt trappsteg utanför dörren men där känns det som att man kanske bygger ett nytt om 5-10år iaf.Nissens skrev:
Jag använde det nya systemet med dåld skruv som jag tycker är oslagbart, trallen skruvas i sidorna (skrå) och man slipper skruv som vandra uppåt med tiden. Dyrare men BÄSTE Ergo16 skrev:Hej,
Har kommit till vägs ände gällande vilka trallskruv jag ska välja till altanbygge. Skulle någon kunna hjälpa mig lite?
- MFT A4, 4.2x55. 200 stk för 209 kr
- NKT A4, 4,2x55. 170 stk för 269 kr
- Essve A4 4,2x55. 250 stk för 359 kr.
Har hört att Essves gärna går av, trots att det är A4? De andra två har jag ingen erfarenhet av alls.
Vad menar du med "behandlade" ?Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 905 inlägg
Ja, men jag tänkte mest på resultatet. Att du vill ha 4,8 mm tjock skruv har ju inget med resultatet att göra eftersom det rent tekniskt inte behövs så grov skruv.D DrDim skrev:Nu ville jag ha lite tjockare skruv, 4,8 var dessa och byggmax är 4,2 för 55mm längden så hade inte fått exakt samma. Hade väl kanske tjänat 800kr på ett billigare märke, tyckte inte den kostnaden var så mycket för att få Essve och deras tjockare skruv. Jag läste en del på forumet innan och landade då att jag skulle ta A2 eller A4. Köpte dock billigare trallskruv för att bygga ett enkelt trappsteg utanför dörren men där känns det som att man kanske bygger ett nytt om 5-10år iaf.
Själv har jag skruvat med VSB A2. Har fungerat kalas och går att få tag i billigt i storpack lite då och då. Köpte senast bandad för 900 kr för 1000 st. De fungerar även till reglar som är lite styvare till skillnad från Heco's motsvarighet som snurrar runt som en elvisp halvvägs in i träet.
MFT är ju bra pris på A4, men du har inte funderat på dolt montage.E Ergo16 skrev:Hej,
Har kommit till vägs ände gällande vilka trallskruv jag ska välja till altanbygge. Skulle någon kunna hjälpa mig lite?
- MFT A4, 4.2x55. 200 stk för 209 kr
- NKT A4, 4,2x55. 170 stk för 269 kr
- Essve A4 4,2x55. 250 stk för 359 kr.
Har hört att Essves gärna går av, trots att det är A4? De andra två har jag ingen erfarenhet av alls.
FAST 1000st A4 4,8x60 med FAST DECK TOOL kan du hitta för isch 1800kr med lite googling, köpte mitt från någon skånsk bygghandel.
Använt 900st, dragit av 4-5st när jag gått på kvist. Tar lite längre tid, men jäklar vad snyggt det blir!
Verktyget har hållt bra och använt samma tillhörande bits.
Dock är det ett hästjobb om man ska byta trall själv 10-15 år senare!
Min gamla trall var skruvad med Heco C4 fick upp hälften efter 14-år resten var sönderrostade.