Rickard.
MathiasS MathiasS skrev:
Tittar man på Essves sida så tycker de att deras A4 är segare och lämpligare i miljöer där stora rörelser förekommer.
Kan ju bara gissa varför.....

Tittar man på mer industriella infästningar så står det ju alltid en hållbarhetsklass efter. Tror det är 60, 70 eller 80 och den klassen gäller oavsett om det är A2 eller A4 så skillnaderna måste vara försumbara där, lite äpplen och päron men.

• Gilla
Ergo16
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Kan ju bara gissa varför.....

Tittar man på mer industriella infästningar så står det ju alltid en hållbarhetsklass efter. Tror det är 60, 70 eller 80 och den klassen gäller oavsett om det är A2 eller A4 så skillnaderna måste vara försumbara där, lite äpplen och päron men.
Precis vad jag tänkte svara, men läste till slutet och fann det svar som jag precis skulle skriva.

Har själv använt mestadels A2 från Jula trallskruv Heco 4,2*55 och har inte haft några problem med dessa skruvar i 28*120 trallvirke. Har t.o.m efter några år skruvat upp ett antal brädor när jag behövde komma åt under altanen. Och alla skruvar var hela och gick att få ur. A2 räcker för det mesta, enda skillnaden mellan A2 och A4 är att A4 är en syrafast kvalitet och det är inte så ofta som man får det på altanen.

Skruvade trallen på min altan med Essve rostfri i somras. Minns dock inte på rak arm om det var A2 eller A4.
Jag hade gärna kört Essves Essdeck Max, men den gick bara att få tag på i C4 så det fick bli den traditionella varianten

Jag körde med Essves skruvsortiment på alla delar på altanbygget och även om det hade gått att komma undan billigare så ångrar jag inte en sekund att jag spenderade lite mer på "märkesprylar".

• Gilla
Ergo16
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Tittar man på Essves sida så tycker de att deras A4 är segare och lämpligare i miljöer där stora rörelser förekommer.

Precis. Därifrån jag fått det.

Min altan är 1m upp från backen, 50 kvm, så jag tänker att det blir en del rörelser.

B Bonzo2000 skrev:
Skruvade trallen på min altan med Essve rostfri i somras. Minns dock inte på rak arm om det var A2 eller A4.
Jag hade gärna kört Essves Essdeck Max, men den gick bara att få tag på i C4 så det fick bli den traditionella varianten

Jag körde med Essves skruvsortiment på alla delar på altanbygget och även om det hade gått att komma undan billigare så ångrar jag inte en sekund att jag spenderade lite mer på "märkesprylar".
Precis. Känns så dumt att snåla. Blir kanske 3k dyrare men i det stora hela så är det värt det.

• Gilla
andersm
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Använde dessa till min trall som byggdes förra året.
[länk]
Det var billigt! Vetifan varför, men drar alltid öronen åt mig när en trallskruv kostar under en krona styck.

• Gilla
psandgren
  • Laddar…
E Ergo16 skrev:
Det var billigt! Vetifan varför, men drar alltid öronen åt mig när en trallskruv kostar under en krona styck.
Mina A2-skruvar såldes för 129:- på rea om jag inte minns fel för en ask med 250 stycken.

AXS AXS skrev:
Även jag nöjd med heco. Var någon kampanj så köpte några tusen skruv, har används både till trall och diverse.

Sen finns även dessa:
[länk]
Verkar jättebra, men har aldrig hört talas om dem. Ett noname företag. Kanske lite konservativ, men jag tror man får det man betalar för.

Säljs mest hos Jem&fix, Jula och Byggmax. Handlar du inte hos någon av dessa så lär du nog heller inte höra något om dem. Gå in på heco.se och läs, de är i alla fall inget "garageföretag", moderbolaget finns i Tyskland.

• Gilla
Nadasurf_
  • Laddar…
R roli skrev:
Säljs mest hos Jem&fix, Jula och Byggmax. Handlar du inte hos någon av dessa så lär du nog heller inte höra något om dem. Gå in på heco.se och läs, de är i alla fall inget "garageföretag", moderbolaget finns i Tyskland.
Jo heco har jag koll på. Tänkte på länken under

F
E Ergo16 skrev:
Verkar jättebra, men har aldrig hört talas om dem. Ett noname företag. Kanske lite konservativ, men jag tror man får det man betalar för.
Jag har använt ProPoint 4,8x75 på 120x34 trall. Jag är generellt inte missnöjd med dom men kanske ingen sakral och religiös upplevelse heller (jag är inte extremt lättimponerad), gjordes för två eller tre år sen. Ingen har gått av, minns att den var jävligt stöddig jämfört med 55mm. Det är bara använt i en 5m bred "sittrappa" så det är något begränsat.

Däremot så har jag skruvat hela altanen (typ 170 kvadrat inklusive poolen) med deras 4,8x55. Den var sämre i tillverkningskvalitet, minns att jag råkade på flera som var så grunda i spåret att man inte fick bits-grepp och dom fick kasseras, det var faktiskt relativt många med. Skulle säga att den måste jämföras och klassas som en lågpris rostfri. Altanen är hög och i två etage ca 3m samt 1,6m ungefär så det rör väl sig en del, dock så har inga gått av på dessa år. Nå när vi kanske har haft riktiga minusgrader för första gången på länge så har det dock smällt till i altanen ett par gånger, vet inte om det är skruvar som går av eller vad det är som smäller.

• Gilla
parnorr och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag körde med Essves A4, men bor nära havet också.
Körde på bandad då det är trevligt när det blir många skruv.
Kolla in FAST också, tycker skruvenjag köpt från dem har hållit hög kvalité.

• Gilla
Ergo16
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag har använt ProPoint 4,8x75 på 120x34 trall. Jag är generellt inte missnöjd med dom men kanske ingen sakral och religiös upplevelse heller (jag är inte extremt lättimponerad), gjordes för två eller tre år sen. Ingen har gått av, minns att den var jävligt stöddig jämfört med 55mm. Det är bara använt i en 5m bred "sittrappa" så det är något begränsat.

Däremot så har jag skruvat hela altanen (typ 170 kvadrat inklusive poolen) med deras 4,8x55. Den var sämre i tillverkningskvalitet, minns att jag råkade på flera som var så grunda i spåret att man inte fick bits-grepp och dom fick kasseras, det var faktiskt relativt många med. Skulle säga att den måste jämföras och klassas som en lågpris rostfri. Altanen är hög och i två etage ca 3m samt 1,6m ungefär så det rör väl sig en del, dock så har inga gått av på dessa år. Nå när vi kanske har haft riktiga minusgrader för första gången på länge så har det dock smällt till i altanen ett par gånger, vet inte om det är skruvar som går av eller vad det är som smäller.
Jag körde också propoint deras 4,8x75. Bara dimensionsskillnaden från 4,2 till 4,8 ger ju en 30% starkare hållf.

Självklart inget sakralt . Men jag hade bra känsla av skruven.

• Gilla
Gmek och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag körde med Essves A4, men bor nära havet också.
När havet, hur långt är det och vilket hav? Östersjön norr om Stockholm ser det ut som om man tittar på din profil, där är det väl nästan sötvatten eller?

Själv bor jag kanske inte nära men ca 1 km från Kattegatt dvs på västkusten och där är det mer salt. Men tycker ändå att A2-kvaliteten fungerar alldeles utmärkt. Hade jag bott precis vid havsbandet och konstruktionen blir bestänkt eller att vågorna slår upp på den då hade jag valt A4.
Att välja A4 är inte fel men det är lite att skjuta över målet när det finns en något billigare kvalitet som fungerar lika bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.