Jag behöver en toalett som enbart kommer att användas för urin. Det finns el och ventilationsuttag. Vatten kan dras in. Inget avlopp.

Kommer att användas sporadiskt, max 5-10 gånger i månaden, upp till ett år är tanken. Den ska helst se rätt bra ut och inte lukta. Vilka alternativ finns?
 
Hej

Jag har lite svårt att ta frågan på allvar men gör ett försök till seriöst svar.

Första frågan är om det är sitt- och/eller ståkissare som kommer lämna urinen?

Ska urininsamlingen skötas inomhus, utomhus, inom tätort eller är det glesbygd?

Mina förslag på alternativ är potta, flaska eller en guldkanna.
 
Eller gå ut och pissa i första bästa buske.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Jag förstår att frågan kan kännas oseriös..Jag har valt att utelämna några detaljer. Jag vill helt enkelt försöka få en överblick om vad som finns på marknaden.

Kissa ute är inget alternativ då det är inom tätort. Ska kunna sitta och kissa. Jag får väl försöka googla mer då :)
 
Jag tror mig kunna ana behovet. Alldeles oavsett så med reservation för att jag inte vet om det har hänt något på designfronten och om alla fortfarande ser likadana ut så .......

En helt vanlig kemisk campingtoalett?

Det var i.a.f. det första jag kom att tänka på.
 
Jag kanske behöver förklara då.

Jag kommer att ha patienter som ska lämna övervakade urinprov. Det gör att pinka lite i en kopp men man vill gärna hälla ut överblivna urinen och ha möjlighet att kissa ur sig. Både för sitt och ståkissare. Detta under tiden jag hittat en lämplig lokal. Sen vill jag ha det så underhållsfritt som möjligt till ett rimligt pris fram till att jag kan låta någon annan ta proverna.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…

Thetford Porta Potti Qube 365 ser ut som ett alternativ som duger. Så länge den inte luktar. Hur är de jämfört med förbränningstoalett eller frys?​

 
Tror det är dödfött att försöka med något utan tillgång till vatten att spola och städa rent.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Tror det är dödfött att försöka med något utan tillgång till vatten att spola och städa rent.
Aj då. Jag har ingen erfarenhet från annat än vanlig toalett eller bajamaja. I så fall får de pinka någon annanstans.
 
H Hammarfall skrev:

Thetford Porta Potti Qube 365 ser ut som ett alternativ som duger. Så länge den inte luktar. Hur är de jämfört med förbränningstoalett eller frys?​

Har väl inte erfarenhet av exakt den men några liknande i fritidshus samt några husvagnstoaletter. Och så länge man doserar kem av bra kvalitet och bra dos så är det luktfritt. Sen får man väl tömma varje vecka i alla fall. Men visst har man glömt tömma husvagnen nån gång utan att det varit katastrof.
Har även kört billiga kem som typ Biltema som även fryst vintertid och det funkar men man får dosera lite mer om kvaliten inte är den bästa. Luktar det så dosera mer bara.
Så nog skulle jag säga att det är görbart.
 
B Bjober skrev:
Har väl inte erfarenhet av exakt den men några liknande i fritidshus samt några husvagnstoaletter. Och så länge man doserar kem av bra kvalitet och bra dos så är det luktfritt. Sen får man väl tömma varje vecka i alla fall. Men visst har man glömt tömma husvagnen nån gång utan att det varit katastrof.
Har även kört billiga kem som typ Biltema som även fryst vintertid och det funkar men man får dosera lite mer om kvaliten inte är den bästa. Luktar det så dosera mer bara.
Så nog skulle jag säga att det är görbart.
Den enklaste toa vi haft var typ en kraftigare plasthink med toasits. Inuti den en till plasthink som tog urinen. Vi slog bara i kem i hinken. Endast urin, 2an gjorde vi på annan ställe.
Funkade bra med tömning typ varannan, var 3e dag. Och det var ändå i ett dåligt ventilerat utrymme, så om det luktade om man slarvat så märktes det direkt.
Rätt skött så funkade det.
 
H Hammarfall skrev:

Thetford Porta Potti Qube 365 ser ut som ett alternativ som duger. Så länge den inte luktar. Hur är de jämfört med förbränningstoalett eller frys?​

Inte förbränningstoa i alla fall. Vi har en på landet, den funkar som bäst om man främst gör tvåan i den och pinkar i buskarna. Dessutom doftar den en del om röken som inte alla tycker är så angenämt.
 
Tack för den utförligare förklaringen till behovet.

Hur hög är budgeten för denna patienttoalett och hur stort utrymme har du att använda?

Jag tänker att du helt enkelt bygger en sorts utedass av valfria skivor, sätter in valfria toa från en husvagn, ett handfat och dunkar för rent vatten med en pump och en dunk för spillvatten.

Alternativt hyr en bajamaja om det går att få in den i fastigheten.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Gör man bara 1an , aldrig 2an så funkar nog oftast hand och underlivshygien med våtservetter. Kanske kompletterat med tvättfat och vattenkanna.
Antar att det är så glest mellan besöken så tömning/påfyllning görs mellan varje patientbesök?
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Tack för den utförligare förklaringen till behovet.

Hur hög är budgeten för denna patienttoalett och hur stort utrymme har du att använda?

Jag tänker att du helt enkelt bygger en sorts utedass av valfria skivor, sätter in valfria toa från en husvagn, ett handfat och dunkar för rent vatten med en pump och en dunk för spillvatten.

Alternativt hyr en bajamaja om det går att få in den i fastigheten.
Jag vill att det ska bli bra, har inte tänkt så mycket på pengar. Ca 16 m2. Jag kan enkelt dra in vatten och montera handfat med balja eller liknande.

Bara för det så fick jag nu erbjudanden om en liten lokal. Där finns toa med vatten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.