Om TS är en glad hemmapulare som inte tar allt för mycket i timmen kan han hålla på en stund med fjädern så blir det nog bra. Vet en som tryckte in en eljo fjäder i någon "no-name" brytare(Rusta el. vad de var) och fick det att funka.

I B&J brytarna går det få in fjäder, jag har petat dit fjädrar i 3 st för 30 år sedan.

Trycket på B&J går att dra loss, "råkade" göra det när jag skulle ha loss en som satt bakom tapet.

Protte

Hur menar ni nu? Fjäder ? =)

Jag har även en kantig dimmer av märket Maehler och den är misstänkt lik B&J brytarna men passar ändå inte i kombiramen.
Man kanske kan hitta en Maehler-kombiram och en gammal Maehler-brytare istället.
Sitter dimmers normalt i samma kombiramar som strömbrytarna?

Holpers skrev:
Hur menar ni nu? Fjäder ? =)

Jag har även en kantig dimmer av märket Maehler och den är misstänkt lik B&J brytarna men passar ändå inte i kombiramen.
Man kanske kan hitta en Maehler-kombiram och en gammal Maehler-brytare istället.
Sitter dimmers normalt i samma kombiramar som strömbrytarna?
Man kan genom att "bygga om" (stoppa in en liten fjäder bakom vippan så att den blir återfjädrande) en strömställare och sätta en dosdimmer i dosan bakom strömställaren få en dimmer. En tryckknappsdimmer.

//Patrik

Rrrrr skrev:
Man kanske skulle spara allt sånt här skit som man river om dagarna? Och starta en hemsida med begagnade el-prylar? :wow:
Nog en bra idé, det mesta som folk slänger finns det faktiskt en marknad för.. Sen är en annan sak om det egentligen är värt arbetet... Dvs som fritidsaktivitet är det sannolikt lönsamt, men du kanske inte når upp till den timpenning du skulle få att jobba över ...men att samla ihop några snygga "paket" av prylar och sälja på blocket är nog värt jobbet..(Till skillnad mot att driva en begagnatbutik)

Patrik_Hed skrev:
Man kan genom att "bygga om" (stoppa in en liten fjäder bakom vippan så att den blir återfjädrande) en strömställare och sätta en dosdimmer i dosan bakom strömställaren få en dimmer. En tryckknappsdimmer.

//Patrik
Jaha.. där ser man. Blir det då så den dimmar ner sakta medan man håller knappen intryckt typ?

Det låter hur som helst för avancerat för mig, fick faktiskt en 220 volts kyss idag så både jag och skruvmejseln flög genom rummet. Råkade komma åt blecket bakom ett el-element.. Idiotiskt att cdet finns ca 40 proppar i detta hus och inga är uppmärkta så man har ingen aning om vad som tillhör vad.. Livsfarligt.

Holpers skrev:
Jaha.. där ser man. Blir det då så den dimmar ner sakta medan man håller knappen intryckt typ?

Det låter hur som helst för avancerat för mig, fick faktiskt en 220 volts kyss idag så både jag och skruvmejseln flög genom rummet. Råkade komma åt blecket bakom ett el-element.. Idiotiskt att cdet finns ca 40 proppar i detta hus och inga är uppmärkta så man har ingen aning om vad som tillhör vad.. Livsfarligt.
Ungefär, ja.

Illa att det inte är uppmärkt, MEN man ska alltid spänningsmäta innan man pillar med el!

//Patrik

Jag pillade inte ens med elen, skulle bara skruva loss elementet, råkade komma åt på fel ställe med mejseln.

Patrik_Hed skrev:

//Patrik
Eltakos dosdimmer E19 021 07 EUD61NPS-400W har ingång både för återfjädrande strömställare och för vanlig strömställare.

Holpers skrev:
Jag pillade inte ens med elen, skulle bara skruva loss elementet, råkade komma åt på fel ställe med mejseln.
Men hallå det där låter ju helt livsfarligt, tänk om ett barn är där och pillar med något?

Är du säker på att elementet är helt friskt? Jag hade bytt det ögonabums...

/H

Mmmm så är det med gamla (1977) element.. PANG sa det bara... För att ett barn skall komma åt måste de först haka av elementet, så det är lugnt.. Hur som helst skall alla elementen ut, jag ska ha golvvärme.

G
Återupplivar denna tråd om Busch-Jaeger. Det råkar inte vara någon i vårat avlånga land som har en 3facks ram enligt bilden. Det jag behöver är den stora ramen + en av de små ramarna runt knapparna. Själva brytarna med tillhörande knappar har jag.

Visst kan jag köpa helt nytt av annat fabrikat, men hade gärna behållit samma utseende som i resten av huset.

• Busch-Jaeger 3-fach.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla upp någon tysk sida där dom säljer begagnat, dessa sitter på varenda hotell nästan där.

G
Du har inga tips på någon sådan tysk sida?

Jag har grejerna som du behöver. Skicka mig ett meddelande via forumet så fixar vi det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.