Rättelse: det heter 'tycker som du' och 'diskussion':cool:
(kanske en av förklaringarna till detta fåniga munhuggeri, där en del presterar tankeverksamhet och saklighet och andra bara käftar...)

Och så till kolvas: Vaddå ena sidan av saken? vad har det med idiotdebiteringar att göra? Här är konversationen direkt kopierad ur mail:

mitt mail:
"Betr din faktura för elinstallation hos mig, kan jag inte godkänna den!

Debiterad tid stämmer inte med verklig - du kom kl 9 och åkte kl 11.30 - vilket ger 2,5 tim - inte 5,5!?
Och servicebil - 2 st - vad jag såg hade du bara 1 bil vid ett arbetstillfälle!?
Och du debiterar mig försäkring!???

Jag frågade dig före beställning vad du debiterade och du sa 395 kr/tim exkl moms!
Inget om servicebil, försäkring, dumpat material etc...

Dessutom anser jag det är viktigt att vara tydlig i sin kommunikation med kunderna - säger man
'aah kabeln kan du behålla' så förväntar sig inte kunden en debitering på densamma.
Hade du frågat om jag ville köpa den, hade svaret blivit
'Nej tack jag har säkert 10 m av samma sort redan'

Nu har jag inte tid att passa en överlämningstid, så jag köper den (under protest)

OCH jag lägger in betalning på fakturan med korrekt tid - alltså 2,5 tim >> 987,50
och 1 servicebil. Och din försäkring får du betala själv/baka in i ditt pris."
Ismos svar:
"Hej!
Tråkigt att du känner så här.
Första besöket då vi planerade och gick igenom allt måste jag ta betalt för, det gör ju tandläkaren också.
Jag åker alltid bil till kunderna därför tar jag betalt för det.Sen kan jag ta betalt för spottarna som du glömde påminna mig om att du hade köpt hos någon annan.
15% för att skicka tillbaka dessa 150 +Moms/ 4 st ca 120 Kr.
Sedan pratade vi om att hela installationen skulle kosta ca 10 000 Kr och helt plötsligt bantades allt.
Kommer att skicka 2 st påminnelser sedan sköter mina medhjälpare resten.
Jag håller inte på med välgörenheter och byter man ut ett kök som var väldigt stilfult så har man råd att betala denna faktura .
MVH/Ismo"
varpå jag svarade:
"Här handlar det inte om känslor utan fakta!

Många hantverkare tar betalt för ett 'lämna-pris-besök' - helt rätt.
MEN de informerar om det INNAN - och de drar av den kostnaden om det blir affär.
Du gjorde varken eller - du sa 'jag kan komma ut och titta på vad det handlar om'
- sånt tar man inte betalt för - dessutom på fritid? du hade ju sonen med dig!?

Hade du sagt nåt om spot'arna - och att de gav dig merkostnad - hade jag köpt dem!
(och inte kabeln som jag inte har nån användning för)

DU pratade om att installationen kunde uppgå till 10.000 kr - med en helt annan omfattning
och en helt annan arbetsinsats förstås...
Inte 1 timme efter överenskommen tid, hysteriskt stressad på väg att passa en Finlandsfärja.
Och så 'överlät' du åt mig att avsluta ditt jobb, montera stickkontakt på ugnen och
'så kan du bara koppla ur säkringarna och flytta uttagen om de hamnade lite fel - det grejar du.'
Vad tror du jag anlitade en behörig elektriker för/till?
Och alla de saker du ville göra var aldrig aktuellt - eller överenskommet!

Dessutom ligger din behörighet risigt till - installationen av uttaget för spishällen (380V), som du lämnade åt
mig att fästa upp - är inte utförd på ett godkänt sätt. Ingen besiktningsman skulle godkänna en starkströmskoppling
med 6-7 mm kabel skalad utanför kopplingsskon, på alla kablarna - helt fritt att komma åt, eftersom du lämnade dosan liggande på golvet (se ovan).
Och hade jag haft jordfelsbrytare hade nog den löst ut på det här slarvet!?

Hota inte med påminnelser och medhjälpare (vad menar du med det?? är du allierad med knölpåksmaffian?)
Vid första påminnelse går ärendet vidare till ARN - och dina uppdrag på Mörkö med omnejd är nog redan lätt räknade...

Som egen företagare är en välljudande djungeltrumma förutsättningen...

Instämmer i att det inte gäller välgörenhet och därför har jag betalat för det du gjort! (om än slarvigt på flera punkter!)

Vad jag väljer att göra i mitt hem har knappast något att göra med vad jag ska betala eller vad jag har råd med..."

Sen har jag inte hört nåt mer - och kompisen som hade rekommenderat honom, kollade upp lite och sen blev det inga fler rekommendationer därifrån.
Men det finns sökert andra stackars kunder han kan göra sina skitjobb hos, elektriker är ju som sagt en bristvara.
GDSGD:D

Jag tror att de hantverkare som hänger här har i allmänhet ett visst intresse av konsumentsidan, annars tror jag inte de skulle vara här. Jag vet bara själv vad mycket jag har lärt mig av Pappskallen m fl genom åren.
Det innebär inte att man har 100% nöjda kunder (tror knappt det går då det finns en part till med i sammanhanget) men man har ändå en syn på att det är ett tvåpartsförhållande.

De som diskuteras i den här tråden är ju scumbaget, de som inte har den här känslan för kunden. Och de hittar man inte här. Att då lägga upp argumentationen på basis att man - i a f vad det låter som - drar hantverksbranschen över en kam, t o m de som jobbade med det för 20 år sedan för att de har en motsatt åsikt och därmed per definition har fel "tänk", gör att positionerna blir lätt lite låsta. En motpart som dessutom lever i tron att det går inte effektivisera mer gör ju diskussionen ganska död.

Självklart går det effektivisera mer. Det går alltid. Frågan är bara till vilken grad som det är lönsamt? Men en mer effektiv verksamhet innebär ju inte per automatik att det skulle bli sämre arbetsförhållanden och mer pressade scheman. Det kan lika gärna bli tvärt om. Jag vänder mig emot exemplet med barnarbetare som jobbar 12 timmar om dagen osv. Det tycker jag snarare är exempel på en dåligt effektiviserad verksamhet.
Hörde för något år sedan ett reportage på P1 om något företag som var på väg att flytta verksamheten till Kina, men som ändrade sig p g a det hade blivit så ineffektivt. Varje anställd man hade idag hade fått ökas på med faktorn 1:50 vid en sådan flytt.

Exempel på en stor effektivisering är ju grävmaskiner. Ingen som säger idag att det är av ondo.
"Den Moderna Hantverkaren" hade någon intressant artikel om ett hissföretag som genomfört stora effektiviseringsarbeten, mycket med hjälp av nya tekniska system och de nya rutiner som följde med dessa. Att just montera ett eluttag kanske det inte finns så mycket vinst i att försöka jaga sekunder i...

Så självklart går det alltid att effektivisera. Men de hantverkare som hänger här kanske är ganska så effektiva idag? Har nöjda och återkommande kunder? Och fuskar inte. Då blir det ju också lätt att säga att kunderna får skylla sig själva som vänder sig till fel firmor. Det är ju i a f inte NCC och gänget som sitter och diskuterar i trådarna.

Såg att vården nämndes. Själv jobbar jag inom omsorgen. Vi skulle kunna göra enorma effektiviseringar. Men där har vi ett systemfel med en organisation som är satt att kontrollera allt arbete in i minsta detalj p g a att i toppen sitter det politiker som inte vågar göra det jobb de är satta att göra. Hos oss gäller alla diskussionen besparingar - inte effektiviseringar. Då får man dåliga arbetsförhållanden och personal som går i väggen.

Politikerna är mer rädda för att någon längre ner i organisationen ska göra något som kan åstadkomma negativa tidningsrubriker, än att hitta bästa sättet driva verksamheten på. Därför ger man bort verksamheterna till privata intressen och tycker sig då har minskat sitt ansvar om något går fel. Men det som de privata företagen gör skulle vi utan problem kunna göra inom offentlig verksamhet också (fast vi skulle kanske kunna undvika en del avarter med terapimottagning i personalrummet osv som en vän fick som förutsättning när hon sökte jobb som kurator på Carema). Men det kräver att man även delegerar ut verktygen i organisationen, något man inte vågar göra idag.
Men detta är en passus. Ville bara intyga att jag ser dagligen bedrövliga exempel på vad som händer när man har en struktur som inte vill/vågar testa och experimentera för att hitta nya vägar. Istället imploderar man och någon annan får ta över.
(Observera att jag pratar om Sthlms Stad i det här fallet. Det finns underbara exempel på motsatsen ute i landet med väl fungerande organisationer som både är privata och offentliga).

Och vad det gäller konsulter och kunders val. Min fru jobbar också med företagsutveckling på konsultbasis, om än inte med just effektivisering. Hon är väldigt duktig på det och har väldigt hög nivå på sina leveranser, vilket innebär att hon vill ha bra betalt för sina tjänster (självklart!). Det i sin tur innebär att hon måste hela tiden utbilda kunden i vad den får för att den ska förstå varför den ska välja henne och inte gå till någon som är billigare, men som bara levererar en bunt med standardfloskler. Det arbetet är ju lite mer meningsfullt att lägga ner om det är ett jobb på 500' än om det är ett på 25'. Så ska hantverkarna lägga massa tid på att förklara för kunden (utbilda) varför de ska välja just honom/henne och inte den som är billigare, så blir även det ganska så ineffektivt för den enskilde företagaren. I a f om man ändå har fulla orderböcker.
Vad jag vill komma till är att man har även ett ansvar som kund att välja vilken firma man anlitar. Inte enkelt, men lik väl ett ansvar.

Thomas59 skrev:
Nej men du har varit det och du resonerar fortfarande som du är det.
Jag var anställd "hantverkare", först som installatör hos Televerket och sen som installatör hos en larmfirma. Jag har alltså aldrig drivit en hantverkarfirma. Och jag resonerar inte utifrån hantverkarens perspektiv utan från ett rent företagsekonomiskt perspektiv.

Idag jobbar jag på ett företag där vår timpenning mot kund är fyrsiffrig (och då snackar jag inte om 49.50) och målsättningen är 85% beläggning.

Oj, men sjukvården har ju alla möjligheter att effektivisera - behövs bara en halvtimmes väntan i korridoren på en (landstingsägd) inrättning för att se! Och det har inget att göra med egenkontroll och kvalitet och säkerhet i utfört arbete att göra. (styrt av "toppen")

Och jag vet inte om utbildning/hjärntvätt av kunderna är vad det handlar om heller??

Inom konsultbranchen/systemleverantörer tillämpas - hos de bra - erbjudandet/möjlighet att ta betalt efter kundnyttan och inte nedlagda timmar.

Man avtalar om att om kunden tjänar si och så mycket (specat vad man avser)efter utfört arbete, så får leverantören si och så mycket betalt.
Men då tror leverantören på sin verksamhet/sitt system och sina konsulter/anställda d^_^b

Ericc
Thomas59 skrev:
Ja det är möjligt att jag har det :D men troligen inte. Idén med effektivare mottagning är ju redan realiserad av privata vårdalternativ som visat sig bra mycket effektivare än den traditionella vården trots att många (inom vården) hävdat att det inte går att effektivisera den.
Ok, så den går inte att effektivisera mer då? Jag är absolut för privatisering, men enligt dina argument i dina inlägg så kan/ bör ett privat enmansföretag inom hantverk effektiviseras i massor bara för att du tycker det, samtidigt som hela den privata sjukvården verkar vara färdig angående effektivisering trots att den är så pass färsk.

Tror du har lite fel igen konsult Thomas:D!

Ericc
Thomas59 skrev:
Jag skulle tom tro att de flesta "i branschen" väl känner till problemen och inte heller förnekar dem. Ni som nu påstår att företagen är 100% effektiva (Ericc's företag är det i alla fall:wow:) och att det inte finns några större problem med skitjobb eller missnöjda kunder är nog troligen i minoritet. Det är min gissning och nej, DET har jag ingen statistik på:D
Konsult Thomas59. Det är en ära för mig att du bedömmer mitt företag (om jag har ett, kanske har fler eller inget alls ) till 100% effektivt. Jag personligen tyckte inte det men har blivit övertygad nu efter läst dina stjärnspäckade inlägg om hur effektiva företag bör drivas.
Återigen tusen tack konsult Thomas59!!

Tror inte du lyckas locka ut Thomas59 igen i denna/din meningslösa gegga :x - han skulle ju ta time-out här :P
jag ska påminna honom om han glömmer :D

Trådens ämne var Vilken tid tar elektrikern betalt för - Back to basics! :cool:

Ericc
Thomas59 skrev:
Dags att ta den omtalade time-outen! Jag orkar helt enkelt inte diskutera detta mer.

Ni får säga till mig om jag får återfall :x
Ja, vi lovar!!!

Ericc
Nickan09 skrev:
Tror inte du lyckas locka ut Thomas59 igen i denna/din meningslösa gegga :x - han skulle ju ta time-out här :P
jag ska påminna honom om han glömmer :D

Trådens ämne var Vilken tid tar elektrikern betalt för - Back to basics! :cool:
Det luktar kloning eller/och inavel här :D:D, men men.

OK, back to basic!! With or without the consultant :D:D Thomas59

kolvas skrev:
Fortfarande så anser jag att inom byggsektorn så är det i projekteringen som den största effektiviseringen kan göras (alltså på konsultnivå) och på denna nivå så är det så mycket mindre konkurrensutsatt iaf. i mindre städer.
Säkert helt rätt! Det hänger på hur bra man planerar!
Men små effektiviseringar kan också göras genom bättre planering hos mindre företag. Men att en enmansfirma skulle kunna planera ser jag som en utopi. Du måste ha en pool av anställda för att kunna få upp effektiviteten. Men de kräver ju personal och chefer för att styra!
En dag med 4 småjobb, klarar du säkert bara av att fakturera 4 timmar. Effektivitet 50%.
Ett jobb som tar någon vecka ger dig flera dagar med 8 timmars fakturerbar tid, effektivitet 100%.
Men långjobbet är inte 100%, då det går åt tid till att styra de som arbetar, göra upphandlingen etc.

En lagom stor firma klarar av att ta ett par tre större jobb samtidigt. Sedan kan man alltid börja morgonen med ett litet jobb. Då kommer man alltid på utsatt tid och får bra betalt, eftersom man har hög timtariff på småjobben, bl.a. eftersom de kan man både ha och mista.

Men man måste vara duktig på att planera i alla led!

En sak som inte funnits med i diskussionen här heller är ju att man måste kunna hantera sjukfrånvaro. Om man planerar för 100% beläggning skiter det sig ju helt om man blir sjuk. Eller ska egenföretagare vara tvungna att vara sjuka på fritiden?

Nerre skrev:
En sak som inte funnits med i diskussionen här heller är ju att man måste kunna hantera sjukfrånvaro. Om man planerar för 100% beläggning skiter det sig ju helt om man blir sjuk. Eller ska egenföretagare vara tvungna att vara sjuka på fritiden?
Så illa är det nog om du är ensamföretagare, oavsett bransch. När du är sjuk kan du inte fakturera och i slutändan betala lön.

Men både små och större företag ska ha marginaler som täcker sjukdom, utbildning mm.

Sedan kan du säkert lösa det genom att ta in en underentreprenör som ersätter den sjuke.

Det är nog till och med så att du för att över huvud taget ska kunna klara vissa jobb, måste ta in underentreprenörer.

Nerre skrev:
Det måste vara för att det inte är någon större utgiftspost för elektrikerna här i forumet. Det är ingen större kostnad i konsultbranschen heller!

Nerre skrev:
Jag hade obetald semster från mitt företag i två veckor med svininfluensan..
Hustrun hade semester från sitt företag samtidigt.

Men man skall inte klaga, senast jag hade semester var 1994.

Ericc
iseklaar skrev:
Hej. Jag hade en elektriker hemma som satte in en extra box med säkring i min central för att jag installerat en ångdusch.

Nu fick jag fakturan och han har fakturerat 3.5 timmar och det är enligt min mening för mycket.

Han ringde mig kl 7.10 sa han skulle åka och hämta säkring i affären.
7.40 öppnar jag för honom hemma hos mig.
9.45 åker han från mig.

Ska han få ihop 3.5 timmar så får han nästan räkna från han steg upp på morgonen till han var tillbaka på firman.

Hur många timmar borde jag bli fakturerad enligt er?

Hur gör jag för att få det ändrat?

Sen hade de inte räknat av rotavdraget heller:@.
/Tommy
3,5 timmar låter helt ok, sen för att vara på säkra sidan kan du till nästa gång påpeka att du vill utnyttja rot-avdraget.
Hoppas du ringde till han och försökte få fakturan ändrad.d^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.