51 427 läst ·
510 svar
51k läst
510 svar
Vilken tid tar elektrikern betalt för?
Det KAN ju bero på att enmans- eller fåmansföretag är svårt att driva effektivare?Thomas59 skrev:
Du orkar tydligen läsa rapporterna men inte berätta vad som står i dem? Jag försöker ju vara effektiv här, det är ju inte effektivt att flera personer obereonde av varandra sitter och letar i rapporterna? Det måste ju vara effektivare att den som VET vad som står där sammanfattar det för oss andra?
Och vad säger att den erfarenheten är mer rätt än erfarenheten hos de som INTE ser några stora problem i branschen?
Men ett problem kan ju inte vara ett problem om det inte finns?
Thomas, du skjuter bredvid målet. Det är över 20 år sen jag jobbade som hantverkare. Det blir bara pinsamt när du försöker påstå att det bara är hantverkare som säger emot dig.
Jag upplever inte att branschen har problem med det. Visst finns det missnöjda kunder och visst finns det fuskjobb, men mängden är inte så stor att det kan ses som ett problem.
Det finns inget företag som inte har missnöjda kunder. Titta på t.ex. Microsoft. De får så mycket skit av alla men inte är det ett problem för dem, de tjänar sina pengar ändå och folk köper deras produkter.
De har inte fel, men de är en väldigt lite minioritet.
Åter igen: Jag är INTE hantverkare.
Hur jag kan anse att det är kundens fel, enkelt, har jag räknat på ett jobb, vi säger att det landar på 50.000 kr och det kommer en annan som kan göra, enligt dom, exakt samma arbete för 30.000kr så måste nåt skilja, väljer kunden det billiga utan att ta reda på mer om förutsättningar osv. så får dom skylla sig själva.Thomas59 skrev:Visst är det så men det innebär väl inte att man kan strunta i de missnöjda kunderna, som är ganska många. Det finns också ett betydande mörkertal beroende bland annat på att:
Synpunkten att det är enkelt att kolla produktiviteten (några egentliga effektivitetsstudier har jag inte hittat men dpom kanske finns?) är du nog ganska ensam om bland dina kollegor.
- De flesta som är missnöjda knappast skriver på tex byggahus.se om sina erfarenheter
- Många har inte kunskap att avgöra om dom fått ett skitjobb eller fått betala orimliga påslag
- Många knyter näven i fickan och skäms lite för att dom blev lurande
Det är ganska lätt att mäta effektiviteten hos en konsult. Kundvärdesidan mäter man löpande med kundnöjdhetsundersöknmingar och återköpsfrekvens och produktiviteten mäts tex i beläggningsgrad.
Nej det skiljer inte så mycket mellan effektivitetsmätningar hos säljare och hantverkare. Man mäter samma saker; kundvärde och produktivitet. Själva produktivitetsmätningen baseras ju på olika mått men det följer ju av att arbetsinnehållet är olika. Kundvärdesidan mäter man dock i princip på samma sätt.
Skönt att höra att någon (hantverkare?) vågar erkänna att det finns (många?) skojare i branschen. Det är ju dem vi till viss del talar om förutom effektivitetsdebatten då. Istället för att förneka problemet borde väl dina kollegor diskutera hur vi kommer tillrätta med det. Det skulle ju gynna både de duktiga hantverkarna OCH kunderna.
Det här med att kunderna får skylla sig själva har vi talat om i andra trådar och det är en väldigt märklig inställning.
Om kunden väljer en annan (sämre) hantverkare, till samma pris som ditt, har du ju misslyckats med att kommunicera vad du erbjuder för konkurrensfördel i förhållande till den som fick jobbet (dålig införsäljningen) och det kan knappast kunden lastas för.
Förlorar du jobbet pga att du upplevs för dyr (om vi nu utgår från att priset egentligen är rimligt) har du ju också misslyckats med att kommunicera (införsäljningen igen) vad kunden får för mervärde för den merkostnad det innebär att anlita dig. Det kan väl kunden knappast heller lastas för.
Eller hur menar du att det är kundens fel?
Jag har under mina år bara upplevt några få gånger då någon blivit bortvald med ett lägre pris, det kvittar att man försöker sälja kvalité i både material, utfört arbete samt uppföljning, hittar kunden ett lägre pris tar dom det utan att se i det långa loppet.
Vi håller koll på våran kundnöjdhet kontinuerligt, så fort vi får indikationer på missförhållande så försöker vi utreda detta, MEN att göra detta med 1 gångskunder kan inte motiveras, varför ska jag ägna min och även kundens tid till något sådant? jag/vi har försökt med detta men ofta har kunden ingenting att jämföra emot eller för dålig insikt om arbetet i sig
Fortfarande så anser jag att inom byggsektorn så är det i projekteringen som den största effektiviseringen kan göras (alltså på konsultnivå) och på denna nivå så är det så mycket mindre konkurrensutsatt iaf. i mindre städer.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Vad menar du med att det var det dummaste du hört? Jag jobbar inte inom den branschen vi talar om så det är väl inte så konstigt att jag inte har koll på alla undersökningar som görs.Akzid skrev:Det där var det dumaste jag hört, visar bara på hur oinsatt du är i branschen!
Att en enmans firma inte gör såna undersökningar är väl en sak, där har man endå en nära kundrelation.
Men de stora firmorna gör det! Där ligger fokus på kunden hela tiden! Alla anställda får skriva undersökningar 1 gång i halvåret. Alla kunder får utskick, de ska fylla i där de bedömer firman..
Fokus ligger på att vara serviceinrikad mot kund hela tiden..
Så nä du får nog gå och läsa på lite mer om byggbranchen... Du kan inte bara hänvisa till de få rötäggsfirmor det finns hela tiden..
Har du någon undersökning du kan länka till så ska jag gärna läsa?
Varför kan jag inte hänvisa till "rötäggsfirmor"? Det är ju dem vi talar om eller påstår du också att dom inte finns?
Tror inte skanska, ncc, peab osv lägger ut sina kundundersökningar på internet...Thomas59 skrev:Vad menar du med att det var det dummaste du hört? Jag jobbar inte inom den branschen vi talar om så det är väl inte så konstigt att jag inte har koll på alla undersökningar som görs.
Har du någon undersökning du kan länka till så ska jag gärna läsa?
Varför kan jag inte hänvisa till "rötäggsfirmor"? Det är ju dem vi talar om eller påstår du också att dom inte finns?
Men det är väl bara att ringa dem om du är intresserad!
Klart det finns! Men det finns inkompetenta människor i alla branscher! Så som läkare som gör missar. Livsmedels fabrikanter som slänger glas i köttfärsen. Poliser som kör för fort genom korsningar vilket orsakar olycker.. Så nog finns det klantar inom el, bygg, vvs med!
Men nog fan fokuserar firmorna på att få nöjda kunder så lägg ner det snacket..
Ingen som törs svara?? Låter det för bekant?Nickan09 skrev:Tycker alla egenföretagare att mitt tidigare refererade fall :
Tjommen som kopplade in mitt nyrenoverade kök kom en timme efter snickaren och gick en timme före - ändå debiterade han 3 timmar mer än snickaren - plus servicebil gånger 2... (han kom, utan att vara ombedd, med lille sonen, för att titta på jobbet först. Han hade fått skriftlig spec per mail...)
När jag frågade vad han menade med det, fick jag svaret: Ja men har man råd med ett så tjusigt kök har man råd att betala hantverkare.... :wow:
är ett ok och vedertaget sätt att debitera?
Är det hantverkarskråets/egenföretagarens uppfattning om effektivisering?
Kan jag i så fall hålla med omGDSGD... och det gör du ju dessvärre vad vi ser av många trådar här...
De flesta hantverkare jobbar inom ett väldigt litet geografiskt området (främst inom en kommundel), men med återkommande kunder hela tiden. Om de kunderna var missnöjda skulle de väl knappast anlita dem om och om igen under kanske 20-30 års tid?
Han gjorde kanske fel här (vi har bara en sida av storyn) och hans svar var ju inte speciellt bra.Nickan09 skrev:Tycker alla egenföretagare att mitt tidigare refererade fall :
Tjommen som kopplade in mitt nyrenoverade kök kom en timme efter snickaren och gick en timme före - ändå debiterade han 3 timmar mer än snickaren - plus servicebil gånger 2... (han kom, utan att vara ombedd, med lille sonen, för att titta på jobbet först. Han hade fått skriftlig spec per mail...)
När jag frågade vad han menade med det, fick jag svaret: Ja men har man råd med ett så tjusigt kök har man råd att betala hantverkare.... :wow:
är ett ok och vedertaget sätt att debitera?
Är det hantverkarskråets/egenföretagarens uppfattning om effektivisering?
Kan jag i så fall hålla med omGDSGD... och det gör du ju dessvärre vad vi ser av många trådar här.
Men att han kom ut och tittade på förutsättningarna tycker inte jag är orimligt, 95% av alla beskrivningar av arbeten (särskilt kök/badrum) som kunden gör har något fel, mer eller mindre omfattande och som ibland kan orsaka t.ex väntetid för VVS eller BYGG om man inte gör en extra koll innan, vem ska stå för den tiden? iaf. inte elektrikern
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Nej men du har varit det och du resonerar fortfarande som du är det.Nerre skrev:Det KAN ju bero på att enmans- eller fåmansföretag är svårt att driva effektivare?
Det kan jag delvis hålla med om men det går givetvis!
Du orkar tydligen läsa rapporterna men inte berätta vad som står i dem? Jag försöker ju vara effektiv här, det är ju inte effektivt att flera personer obereonde av varandra sitter och letar i rapporterna? Det måste ju vara effektivare att den som VET vad som står där sammanfattar det för oss andra?
Nädu, du får allt ta dig besväret att läsa själv!
Och vad säger att den erfarenheten är mer rätt än erfarenheten hos de som INTE ser några stora problem i branschen?
Du förnekar att det finns problem, jag är av motsatt åsikt, så är det ofta.
Men ett problem kan ju inte vara ett problem om det inte finns?
Att blunda för problem har aldrig varit en bra lösning.
Thomas, du skjuter bredvid målet. Det är över 20 år sen jag jobbade som hantverkare. Det blir bara pinsamt när du försöker påstå att det bara är hantverkare som säger emot dig.
Du resonerar väl ändå utfrån din erfarenhet som hantverkare eller försöker du säga att du inte heller har någon koll?
Jag upplever inte att branschen har problem med det. Visst finns det missnöjda kunder och visst finns det fuskjobb, men mängden är inte så stor att det kan ses som ett problem.
Delar inte din åsikt där. Att det finns problem är uppebart för de flesta men omfattningen kan man diskutera.
Det finns inget företag som inte har missnöjda kunder. Titta på t.ex. Microsoft. De får så mycket skit av alla men inte är det ett problem för dem, de tjänar sina pengar ändå och folk köper deras produkter.
Att andra företag/branscher har missnöjda kunder är väl inget försvar för att inte ta tag i problemen i den egna branschen.
De har inte fel, men de är en väldigt lite minioritet.
INGEN har påstått att dom är i majoritet. Larvigt argument. Hävdar du på fullt allvar att det inte finns problem i branschen som man borde ta tag i?
Åter igen: Jag är INTE hantverkare.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Om nöjda kunder vore en prioritet skulle vi inte ha denna diskussion. Att man gör undersökningar betyder inte att man per automatik faktiskt gör något åt de problem som visar sig.Akzid skrev:Tror inte skanska, ncc, peab osv lägger ut sina kundundersökningar på internet...
Men det är väl bara att ringa dem om du är intresserad!
Klart det finns! Men det finns inkompetenta människor i alla branscher! Så som läkare som gör missar. Livsmedels fabrikanter som slänger glas i köttfärsen. Poliser som kör för fort genom korsningar vilket orsakar olycker.. Så nog finns det klantar inom el, bygg, vvs med!
Men nog fan fokuserar firmorna på att få nöjda kunder så lägg ner det snacket..
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Men det är då själva f-n. Det är inte dom nöjda kunderna vi diskuterar, när ska det gå in.Nerre skrev:
Det är dom missnöjda -M-I-S-S-N-Ö-J-D-A! Att huvudelen av kunderna är nöjda har nog ingen ifrågasatt.
Sluta förneka problemet och kom med förslag till hur man ska komma åt skitföretagen och oskicket att fiffla med materialpåslag istället.
Haha... Ja verkligen.. Ingenting går ju in i ditt huvud.. Du verkar tror att det är dina tankar och funderingar som är de rätta.. Inte lyssna på någon annan som inte tycker som dig. Sådana människor är det tämligen menigslöst att diskutera med om man vill komma framåt i diskutionen.Thomas59 skrev: