1 452 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Vilken terassolja med grå nyans är bäst?
Jag ska slipa en gammal terass (28x120) som alla år varit under ett skärmtak. Terrassens brädor är okej och blir nog fina efter slipning. Nu är nyansen brun av alla omgångar med olja. Jag vill gärna få en mer grå nyans. Betonggrå, silvergrå eller som med kiselbehandling.
Eftersom terassen inte får mycket sol eller regn går det ej med kiselbehandling som jag förstår det.
Terasslasyr är ett alternativ men jag gillar inte att man måste slipa bort gammal lasyr var tredje år.
Hellre oljar jag en gång per år med en terassolja som är gråfärgad. Någon som provat detta med gott resultat? Vilken olja använde ni?
Eftersom terassen inte får mycket sol eller regn går det ej med kiselbehandling som jag förstår det.
Terasslasyr är ett alternativ men jag gillar inte att man måste slipa bort gammal lasyr var tredje år.
Hellre oljar jag en gång per år med en terassolja som är gråfärgad. Någon som provat detta med gott resultat? Vilken olja använde ni?
Japp, använder en olja som man bryter i butik till svag grå ton. Blir det perfekt, nja, men tillräckligt bra för att vi ska vara nöjda.H HemmaByggareTudor skrev:Jag ska slipa en gammal terass (28x120) som alla år varit under ett skärmtak. Terrassens brädor är okej och blir nog fina efter slipning. Nu är nyansen brun av alla omgångar med olja. Jag vill gärna få en mer grå nyans. Betonggrå, silvergrå eller som med kiselbehandling.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 471 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 471 inlägg
Terrassolja blir mörkt med tiden och måste typ fixas ny varje år. Terasstvätt för att få bort det mörka och ny dyr olja. (hade det första 3-4 åren). Bytte till terrasslasyr och det va grått och fint i kanske 5 år. Tvätta bort lite alger va enda underhållet. Är väl eg läge att fixa iordning nu efter 7 år, behöver inte slipa nåt utan tvätta med terasstvätt! Obs att jotuns dyra terasstvätt funkar 10ggr bättre än biltemas billiga...
Brukar tvätta med såpa varje år och olja vart tredje med pigment.
Men allt beror på var, sol/skugga, och vad man tycker är ok då det är utan tak.
Med tak så har du knappast väderpåverkan och behöver inte oljas så ofta.
Men allt beror på var, sol/skugga, och vad man tycker är ok då det är utan tak.
Med tak så har du knappast väderpåverkan och behöver inte oljas så ofta.
Okej så lasyr behöver bara tvättas, det är mkt enklare än att slipa. Vilket märke av lasyr använder du?S swirve skrev:Terrassolja blir mörkt med tiden och måste typ fixas ny varje år. Terasstvätt för att få bort det mörka och ny dyr olja. (hade det första 3-4 åren). Bytte till terrasslasyr och det va grått och fint i kanske 5 år. Tvätta bort lite alger va enda underhållet. Är väl eg läge att fixa iordning nu efter 7 år, behöver inte slipa nåt utan tvätta med terasstvätt! Obs att jotuns dyra terasstvätt funkar 10ggr bättre än biltemas billiga...
Har halkat in på linoljesåpa efter min trådstart. Denna produkt verkar både billig, miljövänlig, luktar gott och ger en grå nyans. Ska prova detta så snart medeltemperaturen blir över 5 grader så är det bara att köra enligt tillverkaren.A AndersS skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kan detta gråa lim/fästmassa innehålla asbest? Och vilken typ av golvb
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Vilken verkningsgrad har ni på era batterier?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Vilken rördimension ut till gråvattenrening?
Vatten & Avlopp -
Vilken panel? 15 eller 30 grader på liggande panel?
Fasad -
vilken grad av Städning/sannering efter trasig asbestskiva?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur