3 573 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Vilken tätningsmassa?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nu har det blivit dags att montera köksfläkt i vårt köksbygge.
Jag kommer under en övergångstid på ca 1 år att använda den gamla kanalen som fann förut. Har förberett med en ny, men den går inte att använda förrän vi rivit en del i rummet intill (taket).
Den gamla kommer ut ur väggen som ett rektangulärt hål. De sista 10mm av röret är inte tätt i hörnen (var tidigare utbockat på väggen). Nu tänkte jag fixa det med en rund stos för spirorör. Om jag sticker in den i det rektangulära röret och tätar med någon forma av tätninsmassa.
Då är frågan vad kan jag använda? polyuretanskum?
Efterssom detta är inne i köket så borde det inte vara problem med brandtåligheten, skulle det läcka ut lågor så är det inne i köket.
Jag kommer under en övergångstid på ca 1 år att använda den gamla kanalen som fann förut. Har förberett med en ny, men den går inte att använda förrän vi rivit en del i rummet intill (taket).
Den gamla kommer ut ur väggen som ett rektangulärt hål. De sista 10mm av röret är inte tätt i hörnen (var tidigare utbockat på väggen). Nu tänkte jag fixa det med en rund stos för spirorör. Om jag sticker in den i det rektangulära röret och tätar med någon forma av tätninsmassa.
Då är frågan vad kan jag använda? polyuretanskum?
Efterssom detta är inne i köket så borde det inte vara problem med brandtåligheten, skulle det läcka ut lågor så är det inne i köket.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Gipsbruk? Hur får man det sitta?
Funkar det att bara smeta dit det eller behöver man förbehandla plåtytorna på något sätt? Hade givetvis tänk tvätta bort de sista fettresterna på de gamla plåtytorna, men fäster gipsbruk direkt på plåt?
Funkar det att bara smeta dit det eller behöver man förbehandla plåtytorna på något sätt? Hade givetvis tänk tvätta bort de sista fettresterna på de gamla plåtytorna, men fäster gipsbruk direkt på plåt?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Låter bra.
Jag har ett annat delprojekt där jag behöver lite gipsbruk också.
Tack för svaren.
Jag har ett annat delprojekt där jag behöver lite gipsbruk också.
Tack för svaren.
Varför inte ta en övergång som passar utan massa fylle och kladd, väggstosarna brukar ju passa till det mesta.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Den befintliga kanalen är alltså en påplatstillverkad, rektangulär kanal. Alternativet till tätningsmassa är att falsa ihop ny plåt med den gamla kanalen.
Klicka här för att svara
