Nu har det blivit dags att montera köksfläkt i vårt köksbygge.

Jag kommer under en övergångstid på ca 1 år att använda den gamla kanalen som fann förut. Har förberett med en ny, men den går inte att använda förrän vi rivit en del i rummet intill (taket).

Den gamla kommer ut ur väggen som ett rektangulärt hål. De sista 10mm av röret är inte tätt i hörnen (var tidigare utbockat på väggen). Nu tänkte jag fixa det med en rund stos för spirorör. Om jag sticker in den i det rektangulära röret och tätar med någon forma av tätninsmassa.

Då är frågan vad kan jag använda? polyuretanskum?

Efterssom detta är inne i köket så borde det inte vara problem med brandtåligheten, skulle det läcka ut lågor så är det inne i köket.

 
uretan går fetbort...Gipsbruk eller fireseal
 
Gipsbruk? Hur får man det sitta?

Funkar det att bara smeta dit det eller behöver man förbehandla plåtytorna på något sätt? Hade givetvis tänk tvätta bort de sista fettresterna på de gamla plåtytorna, men fäster gipsbruk direkt på plåt?
 
jepp....det sitter...börja med att pula in rockwool å sen gips blir klockrent..Man gör brandtätningar med gipsbruk runt trummor och kanaler...
 
Låter bra.

Jag har ett annat delprojekt där jag behöver lite gipsbruk också.

Tack för svaren.
 
Varför inte ta en övergång som passar utan massa fylle och kladd, väggstosarna brukar ju passa till det mesta.
 
Den befintliga kanalen är alltså en påplatstillverkad, rektangulär kanal. Alternativet till tätningsmassa är att falsa ihop ny plåt med den gamla kanalen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.