3 293 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Vilken switchtransformator med 0-10V-styrning för 12V spottar?
För att reglera ljusstyrkan i en 12V-spotlightinstallation verkar den vedertagna metoden vara att först ha en dimmer som styrs av en 0-10V-signal och därefter sätter man en vanlig switchtransformator. Detta tycker jag verkar aningen omständigt, och söker därför efter en switchtransformatorer, lämplig för att driva en 12V-spotlightinstallation, vars utspänning regleras med en styrsignal i intervallet 0-10V. Nar ni någon att rekommendera?
Ett plus är om transformatorn är avstörd så att man kan ansluta spotlightsen med längre kablar än två meter. Det skadar inte heller om produkten är något sånär billig, men det är väl ingen risk.
Ett plus är om transformatorn är avstörd så att man kan ansluta spotlightsen med längre kablar än två meter. Det skadar inte heller om produkten är något sånär billig, men det är väl ingen risk.
thobjo skrev:För att reglera ljusstyrkan i en 12V-spotlightinstallation verkar den vedertagna metoden vara att först ha en dimmer som styrs av en 0-10V-signal och därefter sätter man en vanlig switchtransformator. Detta tycker jag verkar aningen omständigt, och söker därför efter en switchtransformatorer, lämplig för att driva en 12V-spotlightinstallation, vars utspänning regleras med en styrsignal i intervallet 0-10V. Nar ni någon att rekommendera?
VA?
Vill du ha en transformator för 12 volt som styrs av 0-10 Volt???
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
håller med dig thobjo, dimmer + switchtrafo är baklänges men nu har vi med elektriker att göra och de har lite svårt med elektronik. 0-10 volt är en av flera vedertagna styrspänningar.
El-richard, vad är det för konstigt med en direkt styrning av switchtrafon? Om du visste vilket elände det är att få till en trafo som styrs av fasvinkeln.
Prototypen
El-richard, vad är det för konstigt med en direkt styrning av switchtrafon? Om du visste vilket elände det är att få till en trafo som styrs av fasvinkeln.
Prototypen
Intervallet 0-10 V (eller 1-10 V, det står ju olika "överallt") verkar dock vara vedertaget för att styra ställbara HF-don i lysrörsarmaturer. Det är inte heller svårt att hitta en dimmer som kontrolleras med samma typ av signal. Jag tycker därför att någon tillverkare borde ha slöjdat till en primärswitchad transformator med variabel utspänning, avsedd för att driva spotlights.
Okej, då var det som jag misstänkte, men i blamd är det hemmapulare som inte riktigt hajat det här med transformatorer..
IHC-dimmrarna, vet inte om dom styrs med det , tror inte det, i alla fall.
Men
Introduktion — TRIDONIC ATCO
Teaterteknik AB
IHC-dimmrarna, vet inte om dom styrs med det , tror inte det, i alla fall.
Men
Introduktion — TRIDONIC ATCO
Teaterteknik AB
Tack el_richard! Det är nästan en sån här eller en sån här som jag är ute efter. När man kollar på produktbeskrivningen är styrsignalintervallet 1-10 V och ljusregleringsintervallet är 1-100 %. Dumdristig som jag är ger jag mig i kast med att försöka tolka detta, och kommer då fram till att man inte kan stänga av transformatorn/de lampor som den driver helt, men nära nog (1% av 11,9 V = 0,119 V). Det hade ju varit önskvärt om man kunde stänga av den helt. Undrar vad som händer om man låter spänningen över styringången vara 0 V...
En trevlig sak med dessa transformatorer är att man, om jag har fattat saken rätt, kan ansluta en 100 kOhm potentiometer på ingången för att reglera utspänningen. Jag gissar att man har fått denna effekt genom att ansluta ett pull-up-motstånd mellan ingången och +10 V.
Jag ska skriva till tillverkaren och fråga om transformatorn går att stänga av helt och hur det förhåller sig med maximal tillåten kabellängd på sekundärsidan, med avseende på störningar. Är de välvilligt inställda till privatpersoner återkommer jag med svaret i denna tråd.
Är det någon som har några fler tips på lämpliga transformatorer?
En trevlig sak med dessa transformatorer är att man, om jag har fattat saken rätt, kan ansluta en 100 kOhm potentiometer på ingången för att reglera utspänningen. Jag gissar att man har fått denna effekt genom att ansluta ett pull-up-motstånd mellan ingången och +10 V.
Jag ska skriva till tillverkaren och fråga om transformatorn går att stänga av helt och hur det förhåller sig med maximal tillåten kabellängd på sekundärsidan, med avseende på störningar. Är de välvilligt inställda till privatpersoner återkommer jag med svaret i denna tråd.
Är det någon som har några fler tips på lämpliga transformatorer?
Klicka här för att svara