F fsn skrev:
Jag är inte bra på pinnsvets men det är generellt lite fippel att tända då det inte finns nån avtryckare. Man får skrapa eller knacka igång, punkten där det själva svetsen startar är lite diffus och jag skulle säga att det är nånstans mellan svårt och omöjligt och olämpligt att punkta med pinne. Jag hade iallafall inte klarat av det.

men är det minst 2mm gods i det du skall svetsa så borde det gå hur bra som helst att dra med en liten pinne i riktiga strängar.

Men jag skulle alla dar i veckan valt MIG/MAG för sådan grejer. Får man det inte att fungera med riktiga strängar så finns det en effektiv ”hobbysvetsat-teknik” där man just punktar med överspänning, alltså att man skruvar på mer effekt än vad godstjockleken egentligen tål och så punktar man där man sätter nästa startpunkt i kanten på föregående punkts kant. Brukar bli rätt snyggt även om en riktig svetsare skulle garva läppen av sig.

men får man bara svetsen att bita i på ena sidan så skulle det ju kunna vara så att du missar fogen? Prova att pendla lite?
Tack för infon. Jag bollade frågan vid ett tillfälle med ägaren till en av de större svetsföretagen och hans uppfattning var att det nog skulle fungera utmärkt med en pinnsvets.Men han och jag har nog intet riktigt samma referensramar. Han kan nog göra det med en Bic tändare!

Om man bortser från min missuppfattning om punktning så skall väl pinnsvetsen vara ett bra alternativ när man arbetar med kraftigare stål? Kommer i huvudsak arbeta med 4-8 mm stål. Men är det svårare att få till en bra fog med MMA i förhållande till MAG? MMA har ju fördelarna att den klarar tuffare miljöer, är mindre, mer portabel samt arbetar utan gas (och billigare)..
Dock är det viktigaste för mig att fogen håller och amatör är man ju tills man kört en del. Vill gärna få det till MMA men inte till priset av att det blir undermåliga fogar. Så vad väljer man?
 
Fogarna håller säkert men det är nog svårare att få till fina fogar med MMA. Jag som amatör har lyckats svetsa snyggt och hållbart med MIG men inte lyckats med pinne än. Det flyter ut mer med pinne och man ser inte riktigt vad man gör med allt slagg. Men hållbart blir det!
 
F
P Plaincollar skrev:
Tack för infon. Jag bollade frågan vid ett tillfälle med ägaren till en av de större svetsföretagen och hans uppfattning var att det nog skulle fungera utmärkt med en pinnsvets.Men han och jag har nog intet riktigt samma referensramar. Han kan nog göra det med en Bic tändare!

Om man bortser från min missuppfattning om punktning så skall väl pinnsvetsen vara ett bra alternativ när man arbetar med kraftigare stål? Kommer i huvudsak arbeta med 4-8 mm stål. Men är det svårare att få till en bra fog med MMA i förhållande till MAG? MMA har ju fördelarna att den klarar tuffare miljöer, är mindre, mer portabel samt arbetar utan gas (och billigare)..
Dock är det viktigaste för mig att fogen håller och amatör är man ju tills man kört en del. Vill gärna få det till MMA men inte till priset av att det blir undermåliga fogar. Så vad väljer man?
Man kan såklart nästa upp med pinne, kallas väl tack-welding men jag skulle inte säga att det är med samma kontroll eller lika snabbt alls som att göra det med en MAG.

Det finns alla chanser att få till bra eller bättre svetsar med pinne än med MAG, speciellt om det är lite grövre gods. Välj rätt pinne, och rätt storlek på pinne för ändamålet. De mest lättända och mest lättsvetsade pinnarna som på en horisontell svets känns som smör kommer att rinna ifrån dig som en hink vatten om du försöker använda den vertikalt. Jag hade satsat på 48.00 som allround och börjat där.
 
Har en Telwin Force 165 och den fungerar utmärkt, går att mata på med 2,5er och 3,2 går också bra men då får man pausa emellanåt

Men den känns lite ömtålig, och elektrodhållaren är plastig men det går att byta till en Myking i efterhand

Bara lite info
 
M Magnus Larsson skrev:
Fogarna håller säkert men det är nog svårare att få till fina fogar med MMA. Jag som amatör har lyckats svetsa snyggt och hållbart med MIG men inte lyckats med pinne än. Det flyter ut mer med pinne och man ser inte riktigt vad man gör med allt slagg. Men hållbart blir det!
Det är nog väldigt individuellt, jag har svetsat en del hemma på gården med pinne men väldigt begränsat med MAG. Jag tycker det är jättesvårt att få det bra med MAG. Det blir ju en svets, men den är inte alltid så hållbar och väldigt ofta ganska ful, mycket lättare med en OK 48.00.
 
Jag är verkligen ingen svetsvirtuos men mitt tips är att köpa ett paket elektroder 48.00 och öva. Alltså enbart öva att lägga strängar bredvid varandra på en tjock plåt, med hela paketet. Använd inte en pinne till nåt annat. Det blir lite meditativt till slut men jag lärde mig iaf mycket på precis detta.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
P Plaincollar skrev:
Tja, jag har insett svårigheten med att lägga en effektiv fog som biter i båda delarna. Att punkta är, anser jag, betydligt lättare. Och håller väl tillräckligt bra för att bygga t ex ett squat rack i 6x90 stål. Och då räcker det väl med en pinnsvets? Eller...?

[bild]
Du ska inte snåla till det med nånting som ska hålla en massa vikt, ovanför din kropp. Du slipar V-fog och fyller det med svets.

Punkta med pinne går bra, det brukar jag göra för att hålla materialet på plats, sen svetsar jag det.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag sticksvetsar ganska mycket och tycker att metoden fungerar bra. Myten om att det skulle vara svårt eller rentav omöjligt för en amatör att sticksvetsa kommer sannolikt från folk som har köpt en alltför billig svets som inte fungerar ordentligt och som dessutom inte har gett sig tid att träna innan de började svetsa.

Skaffar man en ordentlig likströmssvets med vettig tändspänning och hyggliga svetsegenskaper och så satsar man ett paket stickor eller två på att träna på skrotmaterial då brukar det bli bra.
Har man inte råd med en ny svets av god kvalitet så finns det gott om begagnade kvalitetssvetsar på marknaden. Själv har jag en Unitor likriktare av 1960-talsmodell som var oerhört lyxig och dyr på sin tid och som därför har hyfsade egenskaper även med dagens mått mätt. Den kostade 90 euro på auktion för 15 år sedan. Då jag köpte en till likadan svets att ha i reserv för ett par år sedan kostade den 50 euro. Jag har sett samma modell av svets gå för 100 eller 200 kronor i Sverige.

Det viktiga är att lära sig rätt stickföring så att smältan breds ut och så att det inte blir slagginneslutningar. Där räckte det i mitt fall med en timmes undervisning av en bekant som är svetsare till yrket plus litet träning på skrot.

Det där problemet med rinnande slagg och rinnande svetsfog brukar höra ihop med sura eektroder till exempel Elga P45 eller Esab Ok46. De stickorna ger kallsköra fogar och de får ändå inte användas för någonting där det krävs någon form av hållfasthet. Ok48 rinner inte på samma vis och ger starkare fogar men de förutstter en ordentlig svets och litet träning om det skall gå att tända dem.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
H heimlaga skrev:
Jag sticksvetsar ganska mycket och tycker att metoden fungerar bra. Myten om att det skulle vara svårt eller rentav omöjligt för en amatör att sticksvetsa kommer sannolikt från folk som har köpt en alltför billig svets som inte fungerar ordentligt och som dessutom inte har gett sig tid att träna innan de började svetsa.

Skaffar man en ordentlig likströmssvets med vettig tändspänning och hyggliga svetsegenskaper och så satsar man ett paket stickor eller två på att träna på skrotmaterial då brukar det bli bra.
Har man inte råd med en ny svets av god kvalitet så finns det gott om begagnade kvalitetssvetsar på marknaden. Själv har jag en Unitor likriktare av 1960-talsmodell som var oerhört lyxig och dyr på sin tid och som därför har hyfsade egenskaper även med dagens mått mätt. Den kostade 90 euro på auktion för 15 år sedan. Då jag köpte en till likadan svets att ha i reserv för ett par år sedan kostade den 50 euro. Jag har sett samma modell av svets gå för 100 eller 200 kronor i Sverige.

Det viktiga är att lära sig rätt stickföring så att smältan breds ut och så att det inte blir slagginneslutningar. Där räckte det i mitt fall med en timmes undervisning av en bekant som är svetsare till yrket plus litet träning på skrot.

Det där problemet med rinnande slagg och rinnande svetsfog brukar höra ihop med sura eektroder till exempel Elga P45 eller Esab Ok46. De stickorna ger kallsköra fogar och de får ändå inte användas för någonting där det krävs någon form av hållfasthet. Ok48 rinner inte på samma vis och ger starkare fogar men de förutstter en ordentlig svets och litet träning om det skall gå att tända dem.
Hur mycket ska man lägga på en MMA?
 
Nå..... tillexempel en Kemppi minarc 150 går väl på cirka 5000-6000 kronor inklusive moms. De brukar fungera bra.
Eller så köper man en gammal likriktare eller omformare/generatorsvets för litet mer än skrotvärdet men då kan man bli tvungen att reparera litet innan den fungerar.
 
F
H heimlaga skrev:
Jag sticksvetsar ganska mycket och tycker att metoden fungerar bra. Myten om att det skulle vara svårt eller rentav omöjligt för en amatör att sticksvetsa kommer sannolikt från folk som har köpt en alltför billig svets som inte fungerar ordentligt och som dessutom inte har gett sig tid att träna innan de började svetsa.

Skaffar man en ordentlig likströmssvets med vettig tändspänning och hyggliga svetsegenskaper och så satsar man ett paket stickor eller två på att träna på skrotmaterial då brukar det bli bra.
Har man inte råd med en ny svets av god kvalitet så finns det gott om begagnade kvalitetssvetsar på marknaden. Själv har jag en Unitor likriktare av 1960-talsmodell som var oerhört lyxig och dyr på sin tid och som därför har hyfsade egenskaper även med dagens mått mätt. Den kostade 90 euro på auktion för 15 år sedan. Då jag köpte en till likadan svets att ha i reserv för ett par år sedan kostade den 50 euro. Jag har sett samma modell av svets gå för 100 eller 200 kronor i Sverige.

Det viktiga är att lära sig rätt stickföring så att smältan breds ut och så att det inte blir slagginneslutningar. Där räckte det i mitt fall med en timmes undervisning av en bekant som är svetsare till yrket plus litet träning på skrot.

Det där problemet med rinnande slagg och rinnande svetsfog brukar höra ihop med sura eektroder till exempel Elga P45 eller Esab Ok46. De stickorna ger kallsköra fogar och de får ändå inte användas för någonting där det krävs någon form av hållfasthet. Ok48 rinner inte på samma vis och ger starkare fogar men de förutstter en ordentlig svets och litet träning om det skall gå att tända dem.
Ja, det är rutila pinnar. Men OK43.32 som troligtvis är det mest lättsvetsade på horisonellt och den mest lättända pinne man kan hitta. OK46.00 funkar ändå betydligt bättre eller tom hjälpligt vertikalt vid en jämförelse. Jag tycker också att man skall satsa på OK48.00 men i jämförelse på de enkla rutila så är den rätt stötig att tända och den flyter ju inte alls lika bra. I gengäld så funkar den i alla lägen.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hur mycket ska man lägga på en MMA?
Jag gav 100 euro för min första svets, en kemppi kempak 150 från 80 talet. Den fungerade dock skitdåligt, det visade sig vara en avstörningskondensators fel, den exploderade i ett moln av rök, så började svetsen gå jättebra sen.

Min litet nyare kemppisvets från 90 talet har lite mera avancerade funktioner som "hot start" som gör det lättare att tända stickorna och några andra funktioner också som motverkar att pinnen fastnar, den är väldigt trevlig att svetsa med.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
F
DennisCA DennisCA skrev:
Jag gav 100 euro för min första svets, en kemppi kempak 150 från 80 talet. Den fungerade dock skitdåligt, det visade sig vara en avstörningskondensators fel, den exploderade i ett moln av rök, så började svetsen gå jättebra sen.

Min litet nyare kemppisvets från 90 talet har lite mera avancerade funktioner som "hot start" som gör det lättare att tända stickorna och några andra funktioner också som motverkar att pinnen fastnar, den är väldigt trevlig att svetsa med.
Generellt på en äldre svets så får man väl vara beredd på att ha både 3-fas och väl avsäkrat även om det funkar fint upp till kanske 170-200A på 16A och trefas.

Köper man modern så kan man med fördel gå på 1-fas och svetsar då runt 200A. Jag tycker man då generellt skall köpa en svets med PFC och med fördel titta åt de lite mer kända märkena om man kommer att använda svetsen mer frekvent.
 
150an är enfas och kör på det utan problem, den nyare är 300A och har funkat på 3-fas 16A, manualen specifierar även en 16A säkring på 380V som krav. Aldrig maxat den men har kört 250+ utan problem.

Nej tack till för moderna saker, hellre kör jag trefas. Viktigare för mig med utrustning som kan repareras och vars livsläng mäts i decennier. Har inga planer på att köpa svets igen i mitt liv.
 
F
DennisCA DennisCA skrev:
150an är enfas och kör på det utan problem, den nyare är 300A och har funkat på 3-fas 16A, manualen specifierar även en 16A säkring på 380V som krav. Aldrig maxat den men har kört 250+ utan problem.

Nej tack till för moderna saker, hellre kör jag trefas. Viktigare för mig med utrustning som kan repareras och vars livsläng mäts i decennier. Har inga planer på att köpa svets igen i mitt liv.
har du en trefas som du kör 300A/32V output på 16A säkringar så är det ändå en invertermaskin eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.