Har köpt ledlist 10 m men det följde inte med nån ström adapter. Det står att det ska vara dc12v max
6 A. Varken Clas Olsson eller Kjell och company kan svara på vilken adapter som egentligen passar. De hakar upp sig på att det står max 6 A.
Går det att köpa en men lägre ampere typ 5?

Hur hög effekt är det på listen?

Och ger den mer än 6A gör det inget för listen tar bara det den behöver i alla fall.

12 Volt dc (likspänning) är max spänning ledrampen tillåter. Max 6A. Tycker inte att ordet Max 6A säger någonting, kanske max garanterad strömförbrukning på denna ledlist? Köper du en adapter om 5A kanske den är för liten och får jobba ihjäl sig och går sönder pga av överström, överhettning? Du kan ha en strömadapter på 12 Volt, 20 A eller ännu mera A utan några problem, då jobbar strömadaptern "lätt".

L leifa.k skrev:
12 Volt dc (likspänning) är max spänning ledrampen tillåter. Max 6A. Tycker inte att ordet Max 6A säger någonting, kanske max garanterad strömförbrukning på denna ledlist? Köper du en adapter om 5A kanske den är för liten och får jobba ihjäl sig och går sönder pga av överström, överhettning? Du kan ha en strömadapter på 12 Volt, 20 A eller ännu mera A utan några problem, då jobbar strömadaptern "lätt".
I butik säger dem att adaptrar till ledlister ofta är på 2A. Själv fattar jag ingenting av sånt här. Ska kolla efter en adapter på 20 A.
L leifa.k skrev:

20 A kommer att bli onödigt dyrt. Känner du någon med ett instrument för strömmätning, så mät strömmen när du kopplar in den på ett 12V bilbatteri och köp en trafo som klarar det ( med lite råge) typ om den drar 5A, så köp en 6-8 A och drar den bara 3 A, så räcker en 5 A mycket bra.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Men vilken effekt är det på listen? Är den på 1W, 10W eller 100W?

Med den uppgiften kan man räkna ut vilken strömstyrka den behöver.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S saris1979 skrev:
I butik säger dem att adaptrar till ledlister ofta är på 2A. Själv fattar jag ingenting av sånt här. Ska kolla efter en adapter på 20 A.
Vilken ledlist är det? Ge mig länk kan jag kolla.

S saris1979 skrev:
Förstår. Men du gav knapphändiga uppgifter. Du har råkat ut för odugliga försäljare. Ofta är på 2A. Vad är det för svar? Säljer de en ledlist så bör de veta strömförbrukningen enligt tillverkarens strömförbrukning/m tex.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.