eanders eanders skrev:
Man ska inte föringa investeringen i solel. Kan uttryckas att man köper en spargris med automatisk påfyllning. Vill påstå att avkastningen är bättre än att köpa aktier.
Intresserad av hur du då räknar? Jag har nämligen inte än sett in kalkyl som visar det. Index har snittat 10% de senaste 30 åren och för att vara på den säkra sidan brukar man räkna med endast 7%. Lägg in 100 kkr i en index fond och jämför det värdet om 25 år med värdet på din anläggningen om 25 år.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jo, du kan om du vill starta ugn, dammsugare, diskmaskin, tvättmaskin och tappa upp ett bad vid samma tillfälle under en klarblå junidag. Om du orkar...
Exakt, man får ju prioritera! Jag ska bli en riktig Hitler i familjen när panelerna är installerade! ”Föna håret kvällstid? Ni är inte rädda för utgifter ni.” ;)

Diskmaskin å t.o.m tvättmaskin är väl inte helt omöjliga att köra igång med timer. Jag har pool i huset, skulle helt klart rena och värma den dagtid.

Kyl år frys är kanske inte görbart å flytta effekten till dagtid? Vad skulle hända om man hade en tajmer som stängde av frysen typ 00 till 10 varje natt/morgon? Kanske inte skulle vara helt optimalt.

H Henke1299 skrev:
Intresserad av hur du då räknar? Jag har nämligen inte än sett in kalkyl som visar det. Index har snittat 10% de senaste 30 åren och för att vara på den säkra sidan brukar man räkna med endast 7%. Lägg in 100 kkr i en index fond och jämför det värdet om 25 år med värdet på din anläggningen om 25 år.
Jag håller naturligtvis med. MEN det finns en aspekt du inte räknar med och det är hur säker avkastningen är. Jag sparar hårt i aktier och med hög risk vilket ger en väldigt bra avkastning. Men — jag har åtminstone hittills inte vågat belåna min depå. Det är ytterst sällan man är riktigt trygg i att avkastning ska komma, och när som helst kan det hända något med 15-20% tapp som följd.

Och tittar man historiskt så kan det ta många år å komma ikapp om man åker på en riktig smäll.

Men — en solcells anläggning kan du räkna hem på bolånet.

Så vad jag kommer fram till är i princip:
1. Man borde maxa bolånet samt belåna sin depå och investera — allt — i aktie. Det kommer vara lönsamt typ för 90% av alla som gör det, å hyfsat surt för resterande 10%.

Men så länge som man är för feg för det (som jag) så borde man:

2. Toppa upp bolånet och smälla upp — maximalt — med solceller.

Eller?

• Gilla
Zsam
  • Laddar…
H Henke1299 skrev:
Jag har själv en anläggning som gått ett år men anser det bör gå två år innan man med säkerhet kan ta fram en efterkalkyl.

Är ordförande i ett äldreboende där vi kört anläggningen i 3 hela kalenderår.
Kalkylen på anläggningen är beräknad installation - då det 30% bidraget. Årlig minskning av inköpt el x 1.50 per kilowatt.
Vi har räknat in försäljning av överskottsel. Notera att vi inte kan få skattereduktionen till den föreningen.
Vi kommer då fram till att anläggningen är betald på 8,5 år.
Notera att priserna gått ner på installationen under denna tid samtidigt som bidragsdelen och numera Rot avdraget slutligen hamnar på 15% på en anläggning. Utan att finräkna tror jag fortfarande att en anläggning är är betald inom 10 år så det borde ge en hyffsad avkastning med nuvarande skatter och avgifter på köpt el.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.