Hej! Jag ska montera upp en kommod och tvättställ i mitt badrum i min bostadsrätt. Badrummet består av kakel och betongväggar. Knackat på väggen men hittar inget som låter ”ihåligt” utan är stumt överallt så antar att det är betong överallt. Huset är byggt 1951 om det är av betydelse.

Det jag ska sätta upp är detta ”paket” från ikea: https://www.ikea.com/se/sv/p/enhet-tvaellen-kommod-m-lador-tvaettstaell-kran-gra-gra-ram-s79557722/

Det har en sammanlagt vikt på ca 28 kilo. Vilken storlek på skruv+plugg bör jag ha? Räcker det med de två skruvar som kommoden har förfrästa hål för? Har mardrömsscenarion i huvudet om att kommoden ska rasa ner och dra med sig väggen och slita av vattenrören och översvämma hela lägenheten 😅

Rickard.
Jag tycker två brunpluggar och 5.5mm VVS-skruv av lämplig längd, en sån kombination klarar i alla fall 100kg i tvärlast per skruv vilket jag tycker räcker gott och väl.

Är du mindre traditionell än vad jag är så kan du såklart välja någon mer modern plastplugg för betong (t ex fischer) bara du väljer en av motsvarande storlek.

• Gilla
madde heino och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.