2 841 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Vilken ställning för fasadbyte på sadeltakshus h = max 5,8m, stål eller aluminium?
Hej!
Ska tilläggsisolera och byta fasad (stående träpanel med lockläkt) nu i sommar, som mest är det 5,8m upp till nocken så där får jag väl stå på en mindre stege på ställningen antar jag).
Ska göra jobbet själv dvs kommer hålla på i många veckor under juli-augusti.
En Haki stålställning bredd 3m h=3m kostar 56SEK/dag att hyra och en likadan i aluminium kostar 145SEK/dag. Då jag räknar med att ha ställningen kanske två månader och flytta runt den så blir det rätt stor priskillnad stål vs. aluminium (3360SEK vs. 8700SEK).
Kan man baxa runt en stålställning av denna dimension själv på en gräsmatta varefter man jobbar sig runt kåken?
Annars är nästan alternativet att köpa en Julaaluminiumbyggställning som verkar kosta typ 7500:-.
Ska tilläggsisolera och byta fasad (stående träpanel med lockläkt) nu i sommar, som mest är det 5,8m upp till nocken så där får jag väl stå på en mindre stege på ställningen antar jag).
Ska göra jobbet själv dvs kommer hålla på i många veckor under juli-augusti.
En Haki stålställning bredd 3m h=3m kostar 56SEK/dag att hyra och en likadan i aluminium kostar 145SEK/dag. Då jag räknar med att ha ställningen kanske två månader och flytta runt den så blir det rätt stor priskillnad stål vs. aluminium (3360SEK vs. 8700SEK).
Kan man baxa runt en stålställning av denna dimension själv på en gräsmatta varefter man jobbar sig runt kåken?
Annars är nästan alternativet att köpa en Julaaluminiumbyggställning som verkar kosta typ 7500:-.
Gjorde liknande jobb på mitt hus för ett par år sen och jag hade en Haki stålställning. Är man 2 underlättar det när man plockar upp och ner den men det är inte nödvändigt, jag gjorde det själv också. Men hde jag varit dig hade jag åkt och snackat med nån byggfirma om jag kunde låna en ställning av dem, så gjorde jag. Hyran blev en tårta och lite bullar till gubbarna när jag var klar
Ganska billigt med andra ord.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken dränkbar länspump för smutsvatten är bäst?
Vatten & Avlopp -
Vilken typ av dränering för garagevägg intill sluttande berg?
Grund & Markarbeten -
Vilken lösning ser ni för skorsten i Utekök?
Tak & Vind -
Vilken typ av koppling behövs för gashäll
Fjärrvärme & Gas -
Vilken ställning behöver jag hyra för att byta vindskivor?
Tak & Vind