19 033 läst ·
74 svar
19k läst
74 svar
Vilken sorts Polygrip föredrar du?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
möjligt.Litenskit skrev:
Men då är det en hel del som är fel tillverkade då hos epiroc.
En fjäderbandstång.D Daniel 109 skrev:
https://amzn.to/41ybFKv
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man ändå ska försöka hitta något negativt med Knipex Cobra, kan det inte vara ett problem vara att "tänderna" är vinklade så de i praktiken bara fungerar när man drar/skruvar åt ett håll? Drar man åt "rätt" håll är vinklade tänder förvisso en fördel då de greppar bättre, men drar man år "fel" håll så glider tänderna över föremålet.
Man kan förvisso vända på den så tänderna hamnar på "rätt" håll om man vill dra åt "andra" hållet. Men ibland kan det vara svårt att komma till beroende på hur utrymmet ser ut och hur trångt det är, så det är inte säkert att det går att få plats när den är vänd.
Så här ser Knipex Cobra ut, där "tänderna" är markerade med grön rektangel:
Jämför man med Bachon så är tänderna inte vinklade:
En annan sak jag observerat är att den främre gripdelen (markerad med röd rektangel) är något mindre på Knipex. Kanske kan vara en nackdel om man vill greppa ett föremål med den delen och vill få en stor kontaktyta mot det föremålet?
Man kan förvisso vända på den så tänderna hamnar på "rätt" håll om man vill dra åt "andra" hållet. Men ibland kan det vara svårt att komma till beroende på hur utrymmet ser ut och hur trångt det är, så det är inte säkert att det går att få plats när den är vänd.
En annan sak jag observerat är att den främre gripdelen (markerad med röd rektangel) är något mindre på Knipex. Kanske kan vara en nackdel om man vill greppa ett föremål med den delen och vill få en stor kontaktyta mot det föremålet?
Cobran är ju konstruerad så att du får kraft åt ena hållet ändå så tändernas utformning är precis som dom ska vara. du får hållkraft åt andra hållet. om du inte kommer åt så använder du fel verktyg (vilket polygripen oftast är). Den främre delen kan man lika gärna ta bort helt, du har ändå ingen större gripkraft så långt ut på skänkarnaN NyfikenVit skrev:Om man ändå ska försöka hitta något negativt med Knipex Cobra, kan det inte vara ett problem vara att "tänderna" är vinklade så de i praktiken bara fungerar när man drar/skruvar åt ett håll? Drar man åt "rätt" håll är vinklade tänder förvisso en fördel då de greppar bättre, men drar man år "fel" håll så glider tänderna över föremålet.
[bild]
[bild]
Precis, polygripen är ju ofta lite "i brist på rätt verktyg som man inte råkar ha med sig". Så då är det ju trots allt av intresse att man kommer åt (såvida man inte vill åka hem och hämta "rätt" verktyg, men då kan man ju likaväl skippa polygripen helt).Cheesen skrev:
Så att behöva vända polygripen om man vill dra "åt andra hållet" kan ju bli ett problem ändå, pga eventuell platsbrist (plus att det är lite osmidigt).
Lite osäker på vad du menar med det. Jag tänker mig om man tex vill greppa en plåt eller liknande och sedan dra eller bocka med polygripen (så alltså inte för att greppa ett rör eller en mutter). Då är ju området i den röda rektangeln av nytta. Och man får definitivt ordentligt med gripkraft. Problemet med Cobran är bara att kontaktytan i det röda området är liten jämfört med Bahcon.Cheesen skrev:
Redigerat:
Hmmm... Måste erkänna att jag inte ser någon direkt skillnad? 🤔N NyfikenVit skrev:
Man får betänka att Bahcon också har en lite annan geometri med den där svanhalsen.
Annars måste jag säga att polygriper i allmänhet är riktigt usla vad beträffar den "självknipande" förmågan. Här är rörtångens konstruktion klart överlägsen.
Det är lite svårt att se skillnad på tändernas form i produktbilderna. Lättare att se i verkligheten när man har dem framför sig.C cpalm skrev:
För att visa det lite tydligare så tog jag foton på min Bacho Polygrip och Knipex Cobra liggandes ovanpå varandra, se nedan. Bachon är underst, Knipex ovanpå.
Ovankäkar:
Logga in
Skapa konto
Underkäkar:
Logga in
Skapa konto
Inser att jag nästan låter som en tandläkare nu. 🤣 Men hoppas det är lite till hjälp för att förtydliga i alla fall.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 389 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 389 inlägg
Jag har både knipex och bachos och enligt mig är bachos käftar en kompromiss på "grundanvändningsområdet" för en polygrip, rörtången har inte heller några felvända tänder.
Det finns säkert tillfällen då bachon är bättre men det är inte ofta, enligt mig 😉
Det finns säkert tillfällen då bachon är bättre men det är inte ofta, enligt mig 😉
Redigerat:
Klicka här för att svara