Vilken Polygrip tror du är bäst?

• Antal röster
    431
  • Omröstningen stängd .
H
Litenskit Litenskit skrev:
Helt övertygad om att du har missförstått bulletinen. Jag har jobbat både som instruktör på atlas copcos borrriggar och som montör åt komatsu. Att slangar släpper åtgärdar du inte genom att montera dem i spänn utan genom att kontrolldra dem efter några timmar. Precis som med hjulmuttrar.
möjligt.
Men då är det en hel del som är fel tillverkade då hos epiroc.

Vem använder polygrip 2023?!

D Daniel__s skrev:
Jag dagligen, trots att jag inte är rörmokare.
Alltid en liten Cobra i fickan :)

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
Dagligen, har också en liten Cobra i fickan till kabelförskruvningar m.m.

D Daniel__s skrev:
Vad använder du istället, i de fall en polygrip vore första valet av andra?

D Daniel__s skrev:
Dagligen, jag inklusive mina kollegor och vi är 9st på golvet på verkstan.

Patrik440
Använder Knipex på jobbet.

Mestadels till en å samma sak:

Hemma finns bl.a. Bahco å den ser väl kanske ut som i första inlägget. :thinking:

/ P

• Gilla
Espen K och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
D Daniel 109 skrev:
Vad använder du till fjädrande slangklämmor tex? Det finns fler tillfällen när man behöver klämma ihop saker med lite kraft.
En fjäderbandstång. :-)
https://amzn.to/41ybFKv
Locktång och svart metallklämma mot en grå bakgrund. Industriellt verktyg. Precision och styrka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man ändå ska försöka hitta något negativt med Knipex Cobra, kan det inte vara ett problem vara att "tänderna" är vinklade så de i praktiken bara fungerar när man drar/skruvar åt ett håll? Drar man åt "rätt" håll är vinklade tänder förvisso en fördel då de greppar bättre, men drar man år "fel" håll så glider tänderna över föremålet.

Man kan förvisso vända på den så tänderna hamnar på "rätt" håll om man vill dra åt "andra" hållet. Men ibland kan det vara svårt att komma till beroende på hur utrymmet ser ut och hur trångt det är, så det är inte säkert att det går att få plats när den är vänd.

Så här ser Knipex Cobra ut, där "tänderna" är markerade med grön rektangel:

Knipex Cobra tång med markerade vinklade tänder med en grön rektangel och mindre främre gripdel markerad med en röd rektangel.

Jämför man med Bachon så är tänderna inte vinklade:
Närbild på Knipex Cobra tånghuvud med markerade "tänder" i grönt och främre gripdelen i rött, tänderna är vinklade för att greppa effektivt åt ett håll.

En annan sak jag observerat är att den främre gripdelen (markerad med röd rektangel) är något mindre på Knipex. Kanske kan vara en nackdel om man vill greppa ett föremål med den delen och vill få en stor kontaktyta mot det föremålet?

Cheesen
N NyfikenVit skrev:
Om man ändå ska försöka hitta något negativt med Knipex Cobra, kan det inte vara ett problem vara att "tänderna" är vinklade så de i praktiken bara fungerar när man drar/skruvar åt ett håll? Drar man åt "rätt" håll är vinklade tänder förvisso en fördel då de greppar bättre, men drar man år "fel" håll så glider tänderna över föremålet.

Man kan förvisso vända på den så tänderna hamnar på "rätt" håll om man vill dra åt "andra" hållet. Men ibland kan det vara svårt att komma till beroende på hur utrymmet ser ut och hur trångt det är, så det är inte säkert att det går att få plats när den är vänd.

Så här ser Knipex Cobra ut, där "tänderna" är markerade med grön rektangel:

[bild]

[bild]

En annan sak jag observerat är att den främre gripdelen (markerad med röd rektangel) är något mindre på Knipex. Kanske kan vara en nackdel om man vill greppa ett föremål med den delen och vill få en stor kontaktyta mot det föremålet?
Cobran är ju konstruerad så att du får kraft åt ena hållet ändå så tändernas utformning är precis som dom ska vara. du får hållkraft åt andra hållet. om du inte kommer åt så använder du fel verktyg (vilket polygripen oftast är). Den främre delen kan man lika gärna ta bort helt, du har ändå ingen större gripkraft så långt ut på skänkarna

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Cobran är ju konstruerad så att du får kraft åt ena hållet ändå så tändernas utformning är precis som dom ska vara. du får hållkraft åt andra hållet. om du inte kommer åt så använder du fel verktyg (vilket polygripen oftast är).
Precis, polygripen är ju ofta lite "i brist på rätt verktyg som man inte råkar ha med sig". Så då är det ju trots allt av intresse att man kommer åt (såvida man inte vill åka hem och hämta "rätt" verktyg, men då kan man ju likaväl skippa polygripen helt).

Så att behöva vända polygripen om man vill dra "åt andra hållet" kan ju bli ett problem ändå, pga eventuell platsbrist (plus att det är lite osmidigt).
Cheesen Cheesen skrev:
Den främre delen kan man lika gärna ta bort helt, du har ändå ingen större gripkraft så långt ut på skänkarna
Lite osäker på vad du menar med det. Jag tänker mig om man tex vill greppa en plåt eller liknande och sedan dra eller bocka med polygripen (så alltså inte för att greppa ett rör eller en mutter). Då är ju området i den röda rektangeln av nytta. Och man får definitivt ordentligt med gripkraft. Problemet med Cobran är bara att kontaktytan i det röda området är liten jämfört med Bahcon.

Redigerat:
C
N NyfikenVit skrev:
Hmmm... Måste erkänna att jag inte ser någon direkt skillnad? 🤔
Man får betänka att Bahcon också har en lite annan geometri med den där svanhalsen.

Annars måste jag säga att polygriper i allmänhet är riktigt usla vad beträffar den "självknipande" förmågan. Här är rörtångens konstruktion klart överlägsen.

C cpalm skrev:
Måste erkänna att jag inte ser någon direkt skillnad?
Det är lite svårt att se skillnad på tändernas form i produktbilderna. Lättare att se i verkligheten när man har dem framför sig.

För att visa det lite tydligare så tog jag foton på min Bacho Polygrip och Knipex Cobra liggandes ovanpå varandra, se nedan. Bachon är underst, Knipex ovanpå.

Ovankäkar:
Närbild på tänderna hos en Bacho Polygrip och en Knipex Cobra- tång, liggandes ovanpå varandra för att visa skillnader i tändernas form.
Skapa konto

Underkäkar:
Tandade käkar på en Bacho Polygrip och Knipex Cobra, placerade ovanpå varandra för att visa skillnader i käkarnas form och tänder.
Skapa konto

Inser att jag nästan låter som en tandläkare nu. 🤣 Men hoppas det är lite till hjälp för att förtydliga i alla fall.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Rickard.
Jag har både knipex och bachos och enligt mig är bachos käftar en kompromiss på "grundanvändningsområdet" för en polygrip, rörtången har inte heller några felvända tänder.
Det finns säkert tillfällen då bachon är bättre men det är inte ofta, enligt mig 😉

Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har både knipex och bachos och enligt mig är bachos käftar en kompromiss på "grundanvändningsområdet" för en polygrip, rörtången har inte heller några felvända tänder.
Det finns säkert tillfällen då bachon är bättre men det är inte ofta, enligt mig 😉
Nä, typ aldrig.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.