Byggahus.se

vilken sorts myra?

1. P
    Medlem · dalarna · 50 inlägg

pfk

Medlem
    Ca 2.5cm lång, hänger ihop med mindre myror utan vingar.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Är en elak rackare ,är en mamma , den är en av de största vi har i sverige , äter sig igenom trä som smör , du får undersöka om du har en stack någonstans , gamla trädrester , Stockar som legat och blivit halvruttna , utmärkt boställe för dom , enligt den info som jag har , så har dom ett
    hem , och sedan går dom runt och skapar s.k. satelitbostäder , jag hade några masonitskivor stående mot en vägg , dom käkade upp skivorna som var innerst , men det stora boett var 45 meter bort , sen om det finns det minsta fukt i något trä , vara vad det månde , ( huset ,vedboden eller annat ) , så är dom snabba på gå in i sånt , se till att det inte finns något för dom, hittar du något på ett ställe , så finns det troligen på fler platser , på med en massa myrr eller annat , livfarligt att ha dom intill sig

3. L
    Bannad · 6 737 inlägg
  4. P

pfk

Medlem
    Hittade detta strax nedanför på gräsmattan..kan det vara entren?tyckte jag skymtade en myra ihålet.

Tack för svaret!!

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kan vara men inte säkert , tycker det är för lite bråte på utsidan , dom är stora ,
    kan vara en stekel oxå , har för mig att dom inte bygger i mark , utan o mera i trämiljö
    leta mera efter trä även hos grannarna

6. T
    Medlem · Uppsala · 182 inlägg

TVRS

Medlem
    Sen behöver man inte få panik så fort man ser en sådan myra. Trots allt är hästmyror en av våra vanligaste myror i Sverige och finns naturligt i skog och mark. Vi bor "i skogen" och ser ibland hästmyror på tomten, men vi har inga i huset. Jag tycker inte det är så "najs" men samtidigt så kan man inte irra runt i skogen för att utrota naturliga bon heller,

7. P

pfk

Medlem
    Men nu bor dem i väggen :) har sett hundratals längs en glipa vid fodret till fönstret.

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Aj Aj bara ta dit sanerare , snabbast möjligt , dom äter upp huset för dig , hoppas att det inte är någon fukt som kommer in i väggen , perfekt miljö för dom , har du otur så kommer det att rivas en del , för att komma åt boet ,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.