13 982 läst ·
35 svar
14k läst
35 svar
Vilken soppa! Vart kan jag vända mig?
Som redan sagts kontakta en jurist. Folk här är väldigt kunniga och allmänt trevliga och hjälpsamma, men en jurist vet exakt vad ni kan göra och vilka rättigheter ni har.
Om ni inte hade avtalat om att byggherren skulle färdigställa tomten så ingår det inte i deras uppdrag. Det som brukar ”ingå” är grovplanering, vilket innebär att man planar ut ca 3 m runt huset plus ev hårdgjorda ytor för parkering och infart. Grovplanering är långt ifrån färdigställande av tomt. Tomten ser i själva verket fortfarande ut som en byggarbetsplats.
Moderator
· Stockholm
· 57 813 inlägg
Här har varit flera trådar där medlemmar råkat ut för byggare som visar upp ett falskt försäkringsbevis.J johannordin skrev:Färdigställandeskydd var något jag behövde teckna och lämna in till kommunen innan jag fick startbesked. Vad säger bygglovsenheten i din kommun & den KA som användes under projektet? Dem bör ha haft tillgång till dessa dokument om inte skulle det aldrig fått påbörjats? Kanske en tråd att dra i för att se om den ger något.
Tack till alla som har svarat och gett råd. Jag har tidigare anlitat en jurist. Deras kostnader (tack och lov) var täckt av hemförsäkring. Hen försökte stämma bygghären men det ledde ingenstans. Vet inte om jag har råd att gå denna väg igen i fall att den inte leder till nåt positivt för min del. Konkursförvaltare säger att mitt kostnader ligger längst när på listan då bygghären är skyldig till skatteverket mm.
Jag har inte varit i kontakt med Kommun ännu. Det blir nästa steg tror jag eftersom, det verkar vara mycket konstigheter med hur det har gått igenom besiktning (om det har någonsin blivit besiktat).
Jag ska också kolla med mäklarsamfundet. Den vägen har jag inte heller gått ännu.
Det har varit en kämp för snart 2 år och jag vet inte hur mycket mer jag orkar ärligt talat utan resultat.
Jag har inte varit i kontakt med Kommun ännu. Det blir nästa steg tror jag eftersom, det verkar vara mycket konstigheter med hur det har gått igenom besiktning (om det har någonsin blivit besiktat).
Jag ska också kolla med mäklarsamfundet. Den vägen har jag inte heller gått ännu.
Det har varit en kämp för snart 2 år och jag vet inte hur mycket mer jag orkar ärligt talat utan resultat.
Kanske hårt att höra men har du funderat på att släppa allt som har med säljaren att göra och endast fokusera på att se framåt? Lös de problem som finns med huset och acceptera att du själv troligtvis kommer få stå för all kostnad.
Nackdelen med detta är ju såklart att du inte kommer få någon ersättning men om jag tolkar dina inlägg rätt så verkar det redan vara kört på den fronten?
Fördelen är att du slipper tvisten med allt vad det innebär och kan fokusera på att skapa det hem som du från början hade planerat med din familj.
Nackdelen med detta är ju såklart att du inte kommer få någon ersättning men om jag tolkar dina inlägg rätt så verkar det redan vara kört på den fronten?
Fördelen är att du slipper tvisten med allt vad det innebär och kan fokusera på att skapa det hem som du från början hade planerat med din familj.
Jag har absolut tänkt så. Många gånger! Men, det verkar har gått snett med så många olika som var inblandad att nånstans måste någon ta ansvar för felet som har uppstått. Jag tar del av detta ansvar, absolut. Och det kommer jag att behöver leva med, med varje lånbetalning!B Zlade skrev:Kanske hårt att höra men har du funderat på att släppa allt som har med säljaren att göra och endast fokusera på att se framåt? Lös de problem som finns med huset och acceptera att du själv troligtvis kommer få stå för all kostnad.
Nackdelen med detta är ju såklart att du inte kommer få någon ersättning men om jag tolkar dina inlägg rätt så verkar det redan vara kört på den fronten?
Fördelen är att du slipper tvisten med allt vad det innebär och kan fokusera på att skapa det hem som du från början hade planerat med din familj.
Sen hade ju byggherren kursat så det kvittar egentligen vad dom kommit överens om, sen är det ju bara att hoppas att TS inte betalat någon i förskott.....H Heineken skrev:Om ni inte hade avtalat om att byggherren skulle färdigställa tomten så ingår det inte i deras uppdrag. Det som brukar ”ingå” är grovplanering, vilket innebär att man planar ut ca 3 m runt huset plus ev hårdgjorda ytor för parkering och infart. Grovplanering är långt ifrån färdigställande av tomt. Tomten ser i själva verket fortfarande ut som en byggarbetsplats.
E Ella23 skrev:Tack till alla som har svarat och gett råd. Jag har tidigare anlitat en jurist. Deras kostnader (tack och lov) var täckt av hemförsäkring. Hen försökte stämma bygghären men det ledde ingenstans. Vet inte om jag har råd att gå denna väg igen i fall att den inte leder till nåt positivt för min del. Konkursförvaltare säger att mitt kostnader ligger längst när på listan då bygghären är skyldig till skatteverket mm.
Jag har inte varit i kontakt med Kommun ännu. Det blir nästa steg tror jag eftersom, det verkar vara mycket konstigheter med hur det har gått igenom besiktning (om det har någonsin blivit besiktat).
Jag ska också kolla med mäklarsamfundet. Den vägen har jag inte heller gått ännu.
Det har varit en kämp för snart 2 år och jag vet inte hur mycket mer jag orkar ärligt talat utan resultat.
Kommunen gör inga besiktningar, dom gör arbetsplatsbesök och kollar då egentligen bara att KA har sina papper iordning och en snabb titt att arbetsplatsen är ok. Ni har således inget att hämta från kommunen och det är bara bortkastad tid att angripa dom.E Ella23 skrev:Tack till alla som har svarat och gett råd. Jag har tidigare anlitat en jurist. Deras kostnader (tack och lov) var täckt av hemförsäkring. Hen försökte stämma bygghären men det ledde ingenstans. Vet inte om jag har råd att gå denna väg igen i fall att den inte leder till nåt positivt för min del. Konkursförvaltare säger att mitt kostnader ligger längst när på listan då bygghären är skyldig till skatteverket mm.
Jag har inte varit i kontakt med Kommun ännu. Det blir nästa steg tror jag eftersom, det verkar vara mycket konstigheter med hur det har gått igenom besiktning (om det har någonsin blivit besiktat).
Jag ska också kolla med mäklarsamfundet. Den vägen har jag inte heller gått ännu.
Det har varit en kämp för snart 2 år och jag vet inte hur mycket mer jag orkar ärligt talat utan resultat.
Mäklaren har heller inget ansvar för byggfusk eller att entreprenören gått i konkurs.
KA skall dock vara försäkrad, kontakta honom och hör om ni kan få hjälp av hans försäkringar.
Alla människor som vet om oegentligheter har ett ansvar som kan utkrävas!G grodis skrev:Kommunen gör inga besiktningar, dom gör arbetsplatsbesök och kollar då egentligen bara att KA har sina papper iordning och en snabb titt att arbetsplatsen är ok. Ni har således inget att hämta från kommunen och det är bara bortkastad tid att angripa dom.
Mäklaren har heller inget ansvar för byggfusk eller att entreprenören gått i konkurs.
KA skall dock vara försäkrad, kontakta honom och hör om ni kan få hjälp av hans försäkringar.
Sverige sprider lögner om att man inte kan utkräva ansvar det är felaktigt!
Att det i rättssystemet inte är lätt att styrka ansvarsbiten beror på galenskap som uppsåtslagstiftning som i princip är en fars!
Kostnader för att få rättvisa i Sverige är så stora att majoriteten av alla tvister slutar i förlikning så tjuven vinner alltid hälften av din egendom
Tvister lönar sig inte i princip vilket skurkarna väl vet!
Med rätt plånbok och jurist kan du lyckas men bättre är att inse vilken metod som ger rättvisa...
EEHH.... var det ställt till mig?B byggarätt skrev:Alla människor som vet om oegentligheter har ett ansvar som kan utkrävas!
Sverige sprider lögner om att man inte kan utkräva ansvar det är felaktigt!
Att det i rättssystemet inte är lätt att styrka ansvarsbiten beror på galenskap som uppsåtslagstiftning som i princip är en fars!
Kostnader för att få rättvisa i Sverige är så stora att majoriteten av alla tvister slutar i förlikning så tjuven vinner alltid hälften av din egendom
Tvister lönar sig inte i princip vilket skurkarna väl vet!
Med rätt plånbok och jurist kan du lyckas men bättre är att inse vilken metod som ger rättvisa...
Det där är ju bara trams, ALLA människor har INTE ansvar för oegentligheter man vet om.
Du verkar riktigt bister på samhället, gissar att du varit med om något i rättsväg som inte gått din väg och nu är det hela samhällets fel?
https://lawline.se/answers/skyldighet-att-anmala-brott
Jag skriver till TS du verkar inte läsa vad jag skrev.G grodis skrev:
Alla människor som känner till oegentligheter har ansvar...
Sedan om det går att bevisa i rättsprocess är en annan sak.
Ja det gäller dig också.
Om du känner till ett brott så har du ansvar men bara poliser och rättspersoner har anmälningsplikt.
Detta gör att du kan bli krävd på ersättning i TS fall om du vetat om att företaget varit konkursmässigt och du tjänat pengar på detta faktum.
När det gäller min bitterhet för att saker utnyttjas av kriminella så ja jag har blivit utsatt för kriminella som kallat sig smidiga och trott de kommer undan...
Alla system har grava brister och kriminella utnyttjar detta som i denna tråd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Nej, tyvärr är det inte så. Ansvaret slutar normalt vid en konkurs. Det finns ansvarsgenombrottsregler som @hempularen beskrivit, men normalt sett slutar ansvarskedjan vid en konkurs. När pengarna är slut i bolaget är de slut och ingen ansvarig finns som måste hosta upp mer. Och står ni sist i kön prioritetsmässigt kommer kistan vara tom när det är er tur.E Ella23 skrev:
Släpp det. Ni har förlorat/blivit blåsta/kalla det vad du vill.
Som sagt måste ett företag på obestånd gå i konkurs när reglerna säger det!Nötegårdsgubben skrev:
Nej, tyvärr är det inte så. Ansvaret slutar normalt vid en konkurs. Det finns ansvarsgenombrottsregler som @hempularen beskrivit, men normalt sett slutar ansvarskedjan vid en konkurs. När pengarna är slut i bolaget är de slut och ingen ansvarig finns som måste hosta upp mer. Och står ni sist i kön prioritetsmässigt kommer kistan vara tom när det är er tur.
Släpp det. Ni har förlorat/blivit blåsta/kalla det vad du vill.
Görs inte detta kan TS kräva styrelsen privat
