Drömhus2012 skrev:
Tapetskarvar funkar ju klockrent med abranet men man får ju vänta tills det torkat, det får man ju göra med vad man än tänker slipa med så det är ju ingen skillnad.
Undrar om du menar samma som jag.
Jag avser "gamla" tapeter som redan sitter uppe och där våderna överlappar varandra i skarven.

Oj. Sorry, där missuppfattade jag rejält :o
Jag menade ju nyspacklade skarvar, på gamla tapetskarvar så använder jag också hyvel.

Man tackar för tips och råd för detta, blev en gummikloss från 3M samt ett start kit av Abranet.
blir till att testa den närmaste dagarna nu.

Såg att det "bara" följde med 180 "slippapper" (eller vad man kallar det) i start kittet,
räcker det, färghandeln där jag köpte slipklossen tyckte jag skulle ta 240 papper

Skalman65 skrev:
Man tackar för tips och råd för detta, blev en gummikloss från 3M samt ett start kit av Abranet.
blir till att testa den närmaste dagarna nu.

Såg att det "bara" följde med 180 "slippapper" (eller vad man kallar det) i start kittet,
räcker det, färghandeln där jag köpte slipklossen tyckte jag skulle ta 240 papper
Beror på om Du skall måla eller tapetsera, ja brukar använda 60 när det skall tapetseras , det händer nästan inget med 240 på sandspackel för det är väl det som gäller? men hur som spackla jämt med gipsen så blir slipningen minimal

Håller med Elkludde.
Oavsett om du skall måla eller tapetsera så är 240 onödigt.
Jag brukar köra 120 om jag skall måla och 80 om jag skall tapetsera, men för tapet duger även 60 eller t.o.m. 40 skulle jag vilja påstå.
Tror även 80 duger gott att måla på..

Jag kör också i princip bara med 80 och 120nät.

Elkludde skrev:
med handslipning blir det nästan inget damm som flyger omkring,slipar man lugnt o sansat lägger det mesta sig i en hög på golvet
där man kan sopa upp det :thumbup:
Lugnt och sansat? Då blir man ju aldrig klar. Jag slipar spackel enligt samma devis som Socker-Conny använder i badrummet: "-Jag borstade mina tänder med kraft och kräm."
Detta ger en veritabel Lützen-dimma av slipdamm... :(
Alltså, fram med giraff och dammsugare! Där det tidigare (med slippapper på sån där "vingel-platta" ) tagit en halvtimma att slippa skivskarvar i ett litet rum, tar det nu kanske tio minuter. Utan svett och utan damm. :)

sblixten skrev:
Håller med Elkludde.
Oavsett om du skall måla eller tapetsera så är 240 onödigt.
Jag brukar köra 120 om jag skall måla och 80 om jag skall tapetsera, men för tapet duger även 60 eller t.o.m. 40 skulle jag vilja påstå.
Tror även 80 duger gott att måla på..
Tänkte bara förtydliga att detta avser spackel på väggar.

Min erfarenhet är att köra 240 på spackel,grövre modeller avverkar för mycket för snabbt.

Västerhaninge 17 skrev:
Min erfarenhet är att köra 240 på spackel,grövre modeller avverkar för mycket för snabbt.
Avser du handslipning då?

jag kör 120.
240 låter mer som mellanslipning för lackerade ytor och inte väggspackel.

Testade min abranet i dag. Vilken dröm!! Det enda jag kan anmärka på är slangen som är lite väl trång. Känns som att dammsugaren får kämpa på rätt bra.

Men i övrigt, värd alla 320kr!

Måste säga att abraneten var smidig att använda, dock vart jag lite fundersam över hållbarheten på nätet, efter 5 skarvar så började nätet gå sönder.
Otur i arbetet ? eller är näten sköra för viss slipning?

Jag tycker också att hållbarheten är lite dålig, kanterna föll i bitar och jag tänkte att jag kanske slipade konstigt. Det är det enda dåliga med abranet hittills, men det var också väldigt störande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.