Alfredo skrev:
Krånglar ni inte till det nu? Det här duger väl bra. Vi pratar om ett rum om jag fattar rätt.
[bild]
Någon som sett motsvarande men med dammsugaranslutning?

fiskbuggaren skrev:
Om du hade läst tråden så hade du åxå sett Abranet setet vilket är ett utmärkt val.

Ända Abret :D (kunde inte låta bli) med Abranet är att slipduken tar ju aldrig slut ! + att man måste ha en byggdamsugare.

Nimajneb skrev:
Feltänk, Ett rum nu och många fler i framtiden... Varför då börja spackelsliparkarriären med att stå i ett rum där man själv o hela rummet är täckt av slipdamm?
med handslipning blir det nästan inget damm som flyger omkring,slipar man lugnt o sansat lägger det mesta sig i en hög på golvet
där man kan sopa upp det :thumbup:

fiskbuggaren skrev:
Industridammsugare kan väl funka ,men använder man en" vanlig" dammsugare tar den slut ganska fort full av damm i hela maskinen o sen kaputt

• Gilla
Kalifa och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Skalman65 skrev:
Skall till att spackla och slipa gips skarvarna i ett renoverat rum.
samt en mdf byggd fönstersmyg

Funderar då på vilken typ av slipmaskin som funkar bäst för dessa arbeten

den "gamla" hederliga planslipen eller en excenterslip eller någon annan variant.

fönstersmygen är jag inne på att använda en multislip är det rätt.

vad använder ni.
Jag läste denna tråd för en tid sen, blev såld och köpte en abranet. Efter att använt den en del så är jag ännu mer såld.
Så Abranet är min 100%-iga tips till dig.

Jag ska slipa en hel övervåning snart, kommer köra rubbet med abranet, kanske t.o.m med ett flin på läpparna ...

(Läs tråden.)

Elkludde skrev:
med handslipning blir det nästan inget damm som flyger omkring,slipar man lugnt o sansat lägger det mesta sig i en hög på golvet
där man kan sopa upp det :thumbup:
Med undantag för när man slipar tak.

bobas skrev:
Med undantag för när man slipar tak.
det har du absolut rätt i men den slipningen är minimal när man använder gipsplank

Elkludde skrev:
använder man en" vanlig" dammsugare tar den slut ganska fort full av damm i hela maskinen o sen kaputt
Ja så skrivs det i "ziljoner" trådar här på forumet. Jag har dock plågat min vanliga dammsugare rätt ordentligt och den lever än. Bygglampan mot slangen orsakade dock livslånga krämpor...

Nu beställde jag en Abranet. Såg också att biltema har stordammsugare för 600kr som hade fått bra testresultat.

Flöjten5 skrev:
Nu beställde jag en Abranet. Såg också att biltema har stordammsugare för 600kr som hade fått bra testresultat.
Biltemas grovsugare är mycket prisvärd
bra sug o stor behållare,dock bör man komplettera med en filtersäck utanpå veckfiltret
Biltema har inte sådant, har i alla fall inte när jag köpte ,men klasse har som passar

• Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Finns en sak som abranet suger fett på och det är att slipa tapetskarvar(papper). Det sätter igen direkt.
Ha inte för bråttom efter spackling heller. Får du ej torkat spackel i nätet så är det lika bra att slänga nätet sen.

Tapetskarvar funkar ju klockrent med abranet men man får ju vänta tills det torkat, det får man ju göra med vad man än tänker slipa med så det är ju ingen skillnad.

För tapetskarvar använder jag en skarvhyvel, det är mycket smidigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.