Hej,

ska till att lägga nya plattor på framsidan imorgon. Ska snart få fiber och de har varit ute och planerat med mig var kabeln ska gå, de har dock varit ute och markerat i förra veckan och då markerat på andra ställen än överenskommit, och dessutom är det där jag ska ha nya plattor.

Kom att tänka på det för sent så har inte kunnat höra med Telia/Relacom själva, men tänkte att jag hör med er.

Vad tror ni att de använder för slang eller rör för att dra fibern i?

Var på Hormbach nu ikväll och där sa de att det brukar va i ett grönt flexrör, men det var beställningsvara där. Jag köpte ett 40mm grått flexrör som jag tänkte chansa med.

Någon tanke? Någon erfarenhet med just Relacom?

Ingen?

Ska jag satsa på 40mms flexrör eller 16-20mm flexrör?

F
Har dragit in fiber i två olika hus senaste tre åren och båda gångerna har man använt 7 mm vit PEX-slang.

Är inte markeringarna för befintlig tele/el kabel så de inte riskerar att gräva om den?

Annars är det bara att köpa en egen sprayburk med samma färg och märka om där man vill ha det, det är ett beprövat trick ;) Gubbarna som gräver följer slaviskt markeringarna :D
Projektören kan bli lite sné, men de gräver inte om för det :p

Men du kan lägga ner din gråa 40mm slang,så kommer de använda den att dra ducten igenom under plattorna. Ducten är normalt 7 mm i diameter.

Om du gräver ner en 25mm PEM-slang den sträcka som fibern skall ligga så är det sedan bara att skjuta in fiberslangen i PEM-slangen.

nikasp
Sollentuna Energi bjöd på såna här gröna optorör på 3 meter. Grävde 45 meter och ca 40 cm ner.

IMG_8227.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_8228.jpg
Skapa konto

IMG_8252.jpg
Skapa konto

nikasp skrev:
[bild]
Är det där din e-postlåda? :D

• Gilla
  • Haha
Aser och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Jo, det är skitjobbigt att gå 30 meter för att kolla varje mail som kommer! Trodde det skulle bli enklare att vara uppkopplad :)

mexitegel skrev:
Är det där din e-postlåda? :D

• Gilla
  • Haha
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.