Hej,
ska till att lägga nya plattor på framsidan imorgon. Ska snart få fiber och de har varit ute och planerat med mig var kabeln ska gå, de har dock varit ute och markerat i förra veckan och då markerat på andra ställen än överenskommit, och dessutom är det där jag ska ha nya plattor.
Kom att tänka på det för sent så har inte kunnat höra med Telia/Relacom själva, men tänkte att jag hör med er.
Vad tror ni att de använder för slang eller rör för att dra fibern i?
Var på Hormbach nu ikväll och där sa de att det brukar va i ett grönt flexrör, men det var beställningsvara där. Jag köpte ett 40mm grått flexrör som jag tänkte chansa med.
Någon tanke? Någon erfarenhet med just Relacom?
ska till att lägga nya plattor på framsidan imorgon. Ska snart få fiber och de har varit ute och planerat med mig var kabeln ska gå, de har dock varit ute och markerat i förra veckan och då markerat på andra ställen än överenskommit, och dessutom är det där jag ska ha nya plattor.
Kom att tänka på det för sent så har inte kunnat höra med Telia/Relacom själva, men tänkte att jag hör med er.
Vad tror ni att de använder för slang eller rör för att dra fibern i?
Var på Hormbach nu ikväll och där sa de att det brukar va i ett grönt flexrör, men det var beställningsvara där. Jag köpte ett 40mm grått flexrör som jag tänkte chansa med.
Någon tanke? Någon erfarenhet med just Relacom?
Ingen?
Ska jag satsa på 40mms flexrör eller 16-20mm flexrör?
Ska jag satsa på 40mms flexrör eller 16-20mm flexrör?
När jag drog in fiber till huset så användes någon typ av PEM slang liknande denna
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../vvs-installation/pem-slangar/pem-ror-451361/
Samt att det var en grön märkning på slangen istället för blå.
Flexrör har jag på utsidan sista centimetrarna från själva slangen och in genom väggen.
Vet inte hur flexslang är att gräva ner.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../vvs-installation/pem-slangar/pem-ror-451361/
Samt att det var en grön märkning på slangen istället för blå.
Flexrör har jag på utsidan sista centimetrarna från själva slangen och in genom väggen.
Vet inte hur flexslang är att gräva ner.
Är inte markeringarna för befintlig tele/el kabel så de inte riskerar att gräva om den?
Annars är det bara att köpa en egen sprayburk med samma färg och märka om där man vill ha det, det är ett beprövat trick
Gubbarna som gräver följer slaviskt markeringarna 
Projektören kan bli lite sné, men de gräver inte om för det
Men du kan lägga ner din gråa 40mm slang,så kommer de använda den att dra ducten igenom under plattorna. Ducten är normalt 7 mm i diameter.
Annars är det bara att köpa en egen sprayburk med samma färg och märka om där man vill ha det, det är ett beprövat trick
Projektören kan bli lite sné, men de gräver inte om för det
Men du kan lägga ner din gråa 40mm slang,så kommer de använda den att dra ducten igenom under plattorna. Ducten är normalt 7 mm i diameter.
Sollentuna Energi bjöd på såna här gröna optorör på 3 meter. Grävde 45 meter och ca 40 cm ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara