11 919 läst ·
46 svar
12k läst
46 svar
Vilken slagskruvdragare för runt 1000:-?
Min makita har just sån "autoload" som du kallar det, och den har nog säkert 6-7 år på nackenL ljhnilsson skrev:Jag har båda varianterna
började med ryobis verktyg, har sedan långsamt bytt till makita.
ryobin är bättre för finlir, den snurrar inte lika snabbt och är lättare att dra sista 1/4 mm. Har autoload chuck, dvs tryck bara i bitset så fastnar det och dra i fläsen så poppar det ut. Sjukt bra. Saknar det på makitan. Lite klumpigare.
makitan. Mindre, lättare och bälteskrok. Något tystare. Inbillar mig att den är något starkare. Bättre lampa.
Vet inte vilka maskiner ni jämför viktmässigt,ryobis R18idbl-0 väger 1,1 kg utan batteri,vilken makita är så mycket lättare som många vill framhålla?
'håller' inte på något speciellt märke
har dragit sönder ett antal makita genom åren,tycker inte att de är bättre/sämre än många andra.
'håller' inte på något speciellt märke
har dragit sönder ett antal makita genom åren,tycker inte att de är bättre/sämre än många andra.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Hoppar in i tråden och frågor om någon kan rekommendera en bra mutterdragare med sladd för att dra franskskruv?
Medlem
· Karlstad
· 135 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Hej!Markus Brodén skrev:
Hej,
Skall ge mig in i ett projekt där jag behöver en slagskruvdragare. Frågan är då, vilken skall jag köpa?
Då de flesta säljs utan batteri så står valet mellan Ryobi eller Makita. Eller annat?
Har redan vanlig skruvdragare och borrmaskin med slagfunktion från andra olika märken, så jag har inget batteri som passar sen innan.
[länk] 1000: naken,
plus batteri och laddare för runt 1000:-
eller
[länk] 1200:- naken, plus 2000 för laddare och 2 batterier.
Lutar åt Ryobi, men om det är sämre kvalitet på den så går jag gärna på den dyrare.
Alltid kul att köpa maskiner. Jag personligen gillar lite dyrare maskiner. Med det sagt skulle jag inte rekommendera någon att köpa dyra maskiner om dom inte är intresserade eller i behov egentligen.
Ryobi är ett riktigt bra konsumentmärke där du är ganska skyddad av svenska konsumentköplagen ifall något skulle hända, garanti har dom väl på det med !
Jag börja köpa Bosch 18v för att jag tycker det är väldigt bra maskiner till mer humant pris än många av märkena. Sen när man köpt dom blir man lite partisk antar jag
Jag ogillar dock makitas vinkel mellan handtag och Chuck så att säga .
Men annars ! Ska du ha det för ett projekt kan du kanske köpa beg. ?
Jäsikens va många svar! 
1000:- är nog dumsnålt, hittade ett Dewalt-kitt med borstlös motor på både slagskruvdragare och skruvdragare, med 2 st 2Ah batterier och laddare, landar då på 3000:- Finns liknande från Makita, dock inte borstlöst, så då är väl frågan är det viktigt?
Kittet: https://www.verktygsproffsen.se/mas...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
1000:- är nog dumsnålt, hittade ett Dewalt-kitt med borstlös motor på både slagskruvdragare och skruvdragare, med 2 st 2Ah batterier och laddare, landar då på 3000:- Finns liknande från Makita, dock inte borstlöst, så då är väl frågan är det viktigt?
Kittet: https://www.verktygsproffsen.se/mas...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Markus Brodén skrev:
Makita 2990:- 4ah batterier borr och slag
Bosch 2890:- 4ah batterier borr slag (+ mutter)
Kör på Makitan, de har störst produktdjup.
Kör man på 4Ah eller större så skulle jag gärna haft nåt pyttebatteri också för dom mindre jobben. Har själv 2 st 1,5Ah samt 2 st 4Ah och kör nästan alltid med dom mindre pga smidigheten och vikten.
Alla är vi olika.
Jag fick 2 st nya 3A batterier (Hitachi) senast jag köpte en ny maskin, fånigt små med ny batteriteknik.
Men jag använder mest mina gamla 4 och 5A, för det ger bäst balans i maskinen.
En obalanserad maskin belastar handleden mer, en tyngre maskin armen, och man är ju vanligtvis starkare i armen.
Jag fick 2 st nya 3A batterier (Hitachi) senast jag köpte en ny maskin, fånigt små med ny batteriteknik.
Men jag använder mest mina gamla 4 och 5A, för det ger bäst balans i maskinen.
En obalanserad maskin belastar handleden mer, en tyngre maskin armen, och man är ju vanligtvis starkare i armen.
Jag skulle säga åk och känn på maskinerna! De olika märkena har lite olika filosofier när det gäller tjocklek på handtag, gummi, plast osv. Någon hatar gummigrepp och vill ha en som glider lätt och fint i handen, en annan vill bara ha gummi så den inte halkar runt. Jag har inte smed-nävar så jag föredrar något mindre grepp så för mig passar Bosch perfekt, känns som en förlängd arm på mig medans exempelvis Dewalt känns som man arbetar med box-handskar. Framförallt kan jag inte växla mellan framåt/bakåt utan att byta grepp vilket är hopplöst i viss typ av arbete. En person med större händer tycker säkert Dewalten passar perfekt istället.
Ännu bättre är det om någon du känner har maskiner som du kan låna en dag o prova. Det är helt klart personligt hur man vill att den ska kännas.
Sen kan prestanda skilja marginellt mellan maskiner, kvalitet kan säkerligen också skilja. Men skulle nog säga att om inte en viss funktion som bara en tillverkare har är oerhört viktig så åk o känn på grejorna! Och sikta på att stå och leka i maskinhörnan nån timme eller två...
Ännu bättre är det om någon du känner har maskiner som du kan låna en dag o prova. Det är helt klart personligt hur man vill att den ska kännas.
Sen kan prestanda skilja marginellt mellan maskiner, kvalitet kan säkerligen också skilja. Men skulle nog säga att om inte en viss funktion som bara en tillverkare har är oerhört viktig så åk o känn på grejorna! Och sikta på att stå och leka i maskinhörnan nån timme eller två...
Kolla också runt vad de olika märkena har för maskiner.
Makita och dewalt har tex dyckertpistoler i både 1.2 & 1.6mm, inte Bosch vad jag vet.
Makita har över 270 verktyg i sin 18v serie. Bla gräsklippare. Värt att se över om man börjar från noll.
Makita och dewalt har tex dyckertpistoler i både 1.2 & 1.6mm, inte Bosch vad jag vet.
Makita har över 270 verktyg i sin 18v serie. Bla gräsklippare. Värt att se över om man börjar från noll.
Såg att Ryobi var uppe för diskussion. Den nyare serierna håller inte samma kvalité som de äldre. Själv kör jag mestadels Bosch blå serie. Det har blivit så för man redan har en uppsättning batterier och 2 laddare som passar. Men det är ju en helt annan prisklass än 1000 kr. Sen är väl frågan om borstlöst eller inte. Jag tycker att skruvdragarna avverkas på löpande band ändå. Har tyckts skönja ett mönster där mycket slipande har fått dessa att säcka ihop eller så håller inte Bosch någon vidare kvalité. Den förra havererade i planetväxeln. Kostade över 1200 kr att laga vilket man inte gjorde utan köpte en ny.