Hoppar på den här tråden lite.

Står just nu och väljer mellan just
AEG BS 12 IQ (den blå) ca 1200:-
aeg BS 12 C2 ca 1600:- i ett presentpaket med lampa, bits och lite lull på Bauhaus
Metabo BS 14,4 ca 1500:- på Hornbach
AEG 14,4 med s stycken 3,0 ah batterier ca 2200:-

Så här tänker jag.
Ska använda maskinen till allt möjligt i hemmet, skruva gipsskivor i garaget, montera ikea skåp, sätta upp handukskrokar i badrum, borra kakel, bygga altan, bygga staket, borra fram eldosor ur gips, skruva upp köksskåp mm.
Jag vill ha en maskin till alla dessa jobb och allt annat som kan tänkas göras på en normal nybyggd villa. Vill ha litium då jag inte vill konstatera att batterierna laddats ur när jag inte använt maskin på någon vecka.

Alla maskiner kommer med två lithium batterier och snabbladdare.

Kommer troligtvis välja Metabo då den känns väldigt allround till en vettig peng och låg vikt. Lite tveksam till klena batterier på 1,3 ah men med en 30 min laddare borde man klara sig eller? Såg ett test i den moderna hantverkaren där dom tyckte att 1,3 var lite klent men dom fick ändå ner 300 st 58mm skruvar på en laddning och det tycker jag fyller mina behov väl. Ligger väl i handen oxå. En nackdel till, bara 10 mm chuck men behöver jag verkligen större?

Ska säga att jag är lite sugen på någon av de små AEG modellerna. Det verkar som att de är väldigt starka, har 1,5 ah batterier (hur stor skillnad är det mot 1,3 som metabo har) och jag tycker att de är lite snygga och cool att titta på. Är lite tilltalad av tanken på att kolla om en sådan liten maskin verkligen kan räcka till allt det jag tror att jag ska göra de närmaste åren. Är väl mest tveksam till om 25 nm räcker och hur stor skillnad 1200 varv vs. Metabon 1600 varv är.

Den blå lilla aeg har ju "bara" 18 nm och endas en växel = bara 575 varv vilket verkar lite lite när jag ska göra borrjobb. Dessutom kostar metabon bara 300 mer och kan mkt mer.

Sen har vi den "stora" AEG BS 14,4 som finns till ett bra pris på 2200:- (den blå) med 2 st 3,0 ah litiumbatterier + att man får en blå BSS slagskruvdragare (blå 14,4) med i priset. Ska säga att jag varit jävligt sugen på denna variant då de verkar vara väldigt prisvärt men frågan är om inte detta är lite overkill för mina behov. Maskinen känns lite väl tung för mig (1,8 kg enligt aeg men jag undrar om de stämmer, känns tyngre). Jag tänker att den kommer bli otymplig när jag ska montera skåp och skruva upp hyllor i konstiga vinklar. Däremot kommer den ju vara guld när man ska bygga altan. Visst här får man mkt för pengarna men min budget ligger egentligen runt 1500-1600:-

Har valt bort makita på grund av den verkar vara svår att få tag på, särskilt deras combo med slagskruv som annars är tilltalande.

Väljer också bort hitachi 14,4 dfl på grund av att ja tycker att Metabon verkar slå den till ett billigare pris.

Boschen på 10,8 skulle kunna vara intressant men tycker att den är dyr för vad man får, då verkar aeg leverera mer till billigare peng.

Ja kära forum, alla råd och tips emotses med glädje

Mvh/Pat

Metabo:n som du nämner är ett mycket bra val till rimligt pris och lämplig till ditt användningsområde.
Det är märkligt att det fabrikatet så sällan nämns här, deras borrhammare, borrmaskiner, vinkelslipar är och har under lång tid varit i toppklass.

Jag skulle valt AEG 14,4 BS. Har köpt den som present tidigare och gillar den, bra byggd, skön i handen och stark. Den känns mest allsidig, 3 Ah plus en slagskruvdragare på köpet. Jag gillar även att chucken har en roterande "noskon" längst fram som gör att det inte blir repor på det man nuddar medan maskinen körs :)

Köpte metabon idag, 1480 på bauhaus efter att man utnyttjat deras prisgaranti för första gången. Frugan var nöjd med mitt val. Såg nu iofs att makita kombon från UK ligger på 1550:- + frakt och säkert lite andra avgifter, hade helt klart varit intressant men nu fick det bli Metabo. verkar dessutom som om väldigt många tycker att de gör bra grejjer. Återstå att se för min del. Dessuom 3 år garanti på maskin OCH BATTERI.

Jag hade tagit den stora AEGn om jag bodde i villa, det är svårslaget med både en bra dragare och en slagare.

Den åsikten har du ju ingen nytta av nu, eller hur.. :P

Jag är övertygad om att du kommer att bli mer än nöjd med din Metabo, jag har varit mycket nöjd med min, även om den är av något äldre snitt än din.

Lycka till i huset!

patflemming skrev:
Köpte metabon idag, 1480 på bauhaus efter att man utnyttjat deras prisgaranti för första gången. Frugan var nöjd med mitt val. Såg nu iofs att makita kombon från UK ligger på 1550:- + frakt och säkert lite andra avgifter, hade helt klart varit intressant men nu fick det bli Metabo. verkar dessutom som om väldigt många tycker att de gör bra grejjer. Återstå att se för min del. Dessuom 3 år garanti på maskin OCH BATTERI.
Och har du nu köpt den på Bauhaus så har du ju fem (5) års garanti på den om jag inte minns fel. Inte helt oväsentligt!
Tror du blir nöjd med den..............:)

Jasså 5 år på Bauhaus det var inte illa, det visste jag inte. Kanske ska uppdatera mina tankar om det stället. :)

Jo, aeg maskinen spökar fortfarande i mitt huvud. Det var liksom rejäla saker på riktigt. Inget fjäsk och prål. Bara stabil maskin. Tyckte dock den var lite för tung för mig (är väl för klen) särskilt när man ska montera typ gardinstänger och annat som frugan tycker är viktigt.

Är lite ledsen på Metabon för jag upplever att chucken wobblar lite. Sätter jag i ett långt borr så ser man tydligt at borret inte går rakt. Har pratat med Metabo om detta och de säger att antingen får jag ny maskin eller så fixar dom problemet. Lite tråkigt bara.

Mvh P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.