12 337 läst ·
52 svar
12k läst
52 svar
Vilken skruvdragare är att föredra?
Sida 1 av 4
Jag har börjat kolla på skruvdragare i prisklass upp till 2000 kronor. Kraven är att det skall vara li-on batteri och inte allt för klumpig.
De maskiner jag kollat på är
AEG BS 12C2 Li: Pris 1990 Hornbach
12v, 2x 1,5 ah lion batt, 0-300/0-1200, 25 Nm, laddtid 30min, väldigt liten
Metabo BS 14,4 Li. Pris 1690 Hornbach
14,4 volt, 2x1,3 ah lion batt, 0-400/0-1600, 40Nm, laddtid 30min
Finns även i 18 volt variant för 1990 samma prestanda förutom 48 Nm.
Är det någon som har någon erfarenhet av dessa samt något råd om vad man skall tänka på?
Är klart mest sugen på AEG på grund av formatet samt byggkvalitén, men är prestandad tillräcklig?
Den kommer att tjänstgöra som en allround maskin, alltifrån att skruva alltan till sätta ihop möbler.
De maskiner jag kollat på är
AEG BS 12C2 Li: Pris 1990 Hornbach
12v, 2x 1,5 ah lion batt, 0-300/0-1200, 25 Nm, laddtid 30min, väldigt liten
Metabo BS 14,4 Li. Pris 1690 Hornbach
14,4 volt, 2x1,3 ah lion batt, 0-400/0-1600, 40Nm, laddtid 30min
Finns även i 18 volt variant för 1990 samma prestanda förutom 48 Nm.
Är det någon som har någon erfarenhet av dessa samt något råd om vad man skall tänka på?
Är klart mest sugen på AEG på grund av formatet samt byggkvalitén, men är prestandad tillräcklig?
Den kommer att tjänstgöra som en allround maskin, alltifrån att skruva alltan till sätta ihop möbler.
Jag har en AEG, inte helt säker på modellbeteckningen för den ligger ute på garagebygget just nu, har haft den i 2 år me dubblar batterier och bla. skruvat ihop en 30m2 träaltan och i övrigt skruvat och borrat som hemmafixare. Den är helt suverän en av de bästa maskiner jag haft, hittills har den alltid laddat det ena batteriet fortare än jag kört slut på det gamla. Man kan sätta batteriet åt två håll också vilket ger suverän balans när man skurvar i taket. Har en AEG borrhammare också som även den fungerar klanderfritt.
Sant förstås, det finns alltid nåt bättre men å andra sidan håller jag nog AEG som tillräckligt bra för rätt avancerade "gördetsjälvare". Viktigt att man får hålla i en fungerande maskin innan man bestämmer sej och inte bara fingra på en maskin utan batteri fastsatt i en vajer. Tycke och smak varierar och Du borde få en riktigt bra skruvdragare för 2000 pix, oavsett märke.gifen skrev:
Vad det är för fel??!?!?!? Det är ju en bosch!!!!Alko skrev:
Tycker bosch ligger ljusår efter övriga tillverkare i just skruvdragarkampen, vet inte om det är bara dåliga erfarenheter men vi har en drös nya bosch maskiner på verkstan och jag ryser bara jag tar i dom. Skulle utan tvekan föredra AEG och Metabo före bosch, alla dagar i veckan.
Var och kikade på Boschen som föreslades GSR 10,8Li-2. Ser jättefin ut med 30Nm, 5 mer en AEG BS 12C2 Li. Undrar om det spelar någon roll för en hemmafixare?
För att göra det extra svårt har en ny Makita kommit ut på marknaden, DF330D, 0-300/0-1300, 24 Nm, 2x1,3 Ah Li-on, Trä 21 Stål 10. Någon som sett den?
För att göra det extra svårt har en ny Makita kommit ut på marknaden, DF330D, 0-300/0-1300, 24 Nm, 2x1,3 Ah Li-on, Trä 21 Stål 10. Någon som sett den?
Boschen är en jättefin liten dragare. Den är ju främst behändig, så den är inte så jättestark.
Du definierar dig som hemmafixare. Om du med detta menar att du kommer att kommer att borra några hål, dra i ett par skruv kanske en gång i veckan, så är alla de dragare du funderar på väldigt överdrivna för dina behov. Det är proffsmaskiner, med kvalitet och prestanda långt över vad en amatör behöver.
Köp dem om du tycker du har råd och gillar att leka med fina maskiner. Men fundera inte i banorna att det är någonting "du behöver".
Du definierar dig som hemmafixare. Om du med detta menar att du kommer att kommer att borra några hål, dra i ett par skruv kanske en gång i veckan, så är alla de dragare du funderar på väldigt överdrivna för dina behov. Det är proffsmaskiner, med kvalitet och prestanda långt över vad en amatör behöver.
Köp dem om du tycker du har råd och gillar att leka med fina maskiner. Men fundera inte i banorna att det är någonting "du behöver".
Jo, en sån makita har jag, mycket trevlig maskin! Finns i kombipack i England med slagskruvdragaren TD090 till ofta mycket bra pris.Balin skrev:Var och kikade på Boschen som föreslades GSR 10,8Li-2. Ser jättefin ut med 30Nm, 5 mer en AEG BS 12C2 Li. Undrar om det spelar någon roll för en hemmafixare?
Varför inte slå till på något begagnat och få en riktigt bra maskin till ett bra pris?
Och jag tycker att man ska satsa på en skruvdragare som klarar nästan "allt".
Visst, man kan ha 2 eller 3 stycken, som är bra på sina områden, men vilket rännande det blir när något skall göras.
Hade jag varit i dina kläder skulle jag kollat efter en makita eller dewalt (äldre XRP modell) som du kan få till bra pris.
Tåliga maskiner som klarar alla uppgifter du utsätter dom för. Den känslan är svår att beskriva i ord
Förresten, glöm Nm hit och Nm dit.
Bättre att läsa tester för att se hur dom verkligen presterar.....
Och jag tycker att man ska satsa på en skruvdragare som klarar nästan "allt".
Visst, man kan ha 2 eller 3 stycken, som är bra på sina områden, men vilket rännande det blir när något skall göras.
Hade jag varit i dina kläder skulle jag kollat efter en makita eller dewalt (äldre XRP modell) som du kan få till bra pris.
Tåliga maskiner som klarar alla uppgifter du utsätter dom för. Den känslan är svår att beskriva i ord
Förresten, glöm Nm hit och Nm dit.
Bättre att läsa tester för att se hur dom verkligen presterar.....
Har funnits, kanske också forfarande finns, ett paket på Jula där man får en Bosch GSR 10,8 och en GDR 10,8, 2 batterier totalt, för 1600-1700:-. Det är ett bra pris.
Knackade loss metervis gammal trall med GDR utan att en enda skruvskalle eller skruv gick av. Den gamla blå 12V Boscharen används nu betydligt mera sällan, det blir när man ger sig på 5-6mm * 100/120mm skruvar.
En nackdel med GSR 10,8 är att bitsen ibland släpper i hållaren då den inte har någon låsning.
Knackade loss metervis gammal trall med GDR utan att en enda skruvskalle eller skruv gick av. Den gamla blå 12V Boscharen används nu betydligt mera sällan, det blir när man ger sig på 5-6mm * 100/120mm skruvar.
En nackdel med GSR 10,8 är att bitsen ibland släpper i hållaren då den inte har någon låsning.
Har den nämnda Metabon...och är fantastikt nöjd med den! Famförallt väldigt smidig och lätt....täcker alla mina behov (och då bygger jag en ny övervåning på mitt hus). Kan inte jämföra med AEG'n men hade en DeWalt innan som jag då tyckte var bra, det tycker jag inte längre...