7 479 läst ·
55 svar
7k läst
55 svar
Vilken skruvar du helst med? Oavsett vad som skruvas, dvs vilken skruv ligger bitsen bäst i :)
Den enda skruv som kommer i närheten av användarvänlighet är fyrkantiga skallar som ofta går som SQ1 och SQ2. PH2 har dock sin plats i skruvautomater för gips där man vill ha att den åker ur. Annars är allt torx förutom nån enstaka spårskruv för syns skull
Den dagen det blir torx i den elektronik jag jobbar med, slutar jag jobba.S sjoelund skrev:Generellt sett tycker jag bäst om Torx, speciellt till elektronik och sånt som är pilligt - det är lätt att skruva lagom hårt utan att börja skada skallen. Tycker det är en fördel att du inte måste gissa dig till om PH2 eller PH3 passar bäst i just den skruven och fästmaterial man har - bara att ta den storlek som passar skruven.
Det är idag spår skruv och jag kopplar alla kablar med en enda mejsel, bara när jag är klar byter jag mejsel och drar skruvarna till matningen och motorn som är lite större.
PH 1 2 och 3 kan jag avgöra på avstånd utan glasögon, det kan jag inte med torx
Vad är det för elektronik? Låter som att det bygger på standard DIN eller nåt liknande?Isakare skrev:
Den dagen det blir torx i den elektronik jag jobbar med, slutar jag jobba.
Det är idag spår skruv och jag kopplar alla kablar med en enda mejsel, bara när jag är klar byter jag mejsel och drar skruvarna till matningen och motorn som är lite större.
Det är skillnad på elektronik och elektronik. Det är typ JIS 000 eller TX1 jag pratar om.Isakare skrev:
Den dagen det blir torx i den elektronik jag jobbar med, slutar jag jobba.
Styrskåp till massa olika portar.F fsn skrev:
Nä, det är inte DIN, men div tillbehör, förstärkare, radiomottagare, reläer, plintar mm sätts på DIN skena, men än så länge har det vi använder inte några torx mer än Åkermans, men bara till locket på kapslingen.
Jag brukar använda T20 till T25 skruvar ibland när jag är lat. Funkar minst lika bra som en PH2 i en PH3 skruv.Isakare skrev:
Köper alltid PH om det finns, oslagbar om man kan skruva.
De som drar sönder skruvar/bits hela tiden kan inte skruva.
Whurt har en egen konisk Torx, den är okej och sitter fast i bitset, men det finns åt helsike för många storlekar på Torx och ingen logik.
PH har ju en logik efter skruvens tjocklek, där PH2 (3,5-5,5 mm) täcker det mesta man pysslar med, till nöds går PH2 använda till PH1 och PH3 (Om man köper rätt bits) den går även att använda till PZ.
T20 går att använda till T20 och inget annat.
Jag måste ha T15, T20, T25, T30, T40, T50 i fickan på jobbet för dagligt bruk idag, innan Torx kom behövde jag PH2 och PH3
Prio ett för mig: Skruven ska kunna sitta kvar i bitset utan magnet, skruven ska vara ett med bitset när den sitter där, jag ska inte behöva hålla i skruven med den andra handen, vilket jag måste med vanliga Torx, och därför går de fetbort.
Behövde försänkta självborrande skruv till stål för ett tag sen, kollegan åkte och köpte.
Nån dåre hade försett de med Torx, helt oanvändbara, slängde hela kartongen i en container.
Essve har börjat tänka till och minskat ner på T25 tex så det börjar bli mer och mer åt bara T10,T20,T30 osv. Jag syftar såklart på träskruvar där maxmomentet på tex en T20 ändå är högre än vad skruven behöver och/eller tål.
Specialtillämpningar kanske man behöver ha T25 osv för att maximera men det är inga områden jag brukar röra mig i 😎
Jag blev glad när jag hittade kabelklammer med torx. Oftast är PH-skruvarna så usla att man nästan hellre tar spikvarianten …
Produkter som diskuteras: "kabelklammer"
Kabelklämma Cable Clamp Pro
Förvara kablar utan trassel
88 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jag blev litet glad idag när jag demonterade /monterade en Electroluxspis, byggd i Polen 2021 ca.
Varenda skruv var TX20. Så jäkla smidigt. Älskar Torx och de konstruktörer som valde detta, en enorm tidsbesparare.
Varenda skruv var TX20. Så jäkla smidigt. Älskar Torx och de konstruktörer som valde detta, en enorm tidsbesparare.
Träskruv med rakt spår då de brukar hålla bäst när man slår dit dem. De tunna moderna skruvarna böjer sig bara och ör sen omöjliga att skruva loss. Framsteg? Bah..
Mer seriöst är väl problemet med skruv snarare brist på standard och konstruktörer än att man byter till torx? Man måste inte använda varje storlek vid konstruktion bara för att de finns.
Sen borde skruvdragare ha hållare för mer än en extra bits och gärna en hållare för en lång bits.
Mer seriöst är väl problemet med skruv snarare brist på standard och konstruktörer än att man byter till torx? Man måste inte använda varje storlek vid konstruktion bara för att de finns.
Sen borde skruvdragare ha hållare för mer än en extra bits och gärna en hållare för en lång bits.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden