7 479 läst ·
55 svar
7k läst
55 svar
Vilken skruvar du helst med? Oavsett vad som skruvas, dvs vilken skruv ligger bitsen bäst i :)
En annan egenskap.
När det tar tvärt stopp, som tex med betongskruv eller i tjockare stål går TX bitset av, medans PH kliver ur.
Kan vara lite problematiskt när bitsbiten sitter kvar i skruven och man behöver justera en karmskruv, alltså lossa skruven igen, den är inte helt enkel att komma åt där inne i hylsan.
Själv drar jag sällan av nått, men jag jobbar med andra som gör det mest hela tiden.
Vi satte 70 branddörrar i stål med självborrande skruv till karmhylsorna, det var 20 skruv per dörr, vi snittade nog ett bits per 2 dörrar som gick av, T25 som dessa skruv har är för klent när du drar i tjockt stål.
Men det finns inget alternativ, så det är bara att gilla läget.
När det tar tvärt stopp, som tex med betongskruv eller i tjockare stål går TX bitset av, medans PH kliver ur.
Kan vara lite problematiskt när bitsbiten sitter kvar i skruven och man behöver justera en karmskruv, alltså lossa skruven igen, den är inte helt enkel att komma åt där inne i hylsan.
Själv drar jag sällan av nått, men jag jobbar med andra som gör det mest hela tiden.
Vi satte 70 branddörrar i stål med självborrande skruv till karmhylsorna, det var 20 skruv per dörr, vi snittade nog ett bits per 2 dörrar som gick av, T25 som dessa skruv har är för klent när du drar i tjockt stål.
Produkter som diskuteras: "karmhylsorna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Jo, och hur man kan sin egen maskin.A AndersS skrev:
Kollegan orkade inte gå ut till bilen och hämta sin maskin och lånade min.
Första och 4e skruven drog han av, sen gick han ut och hämtade sin maskin.
"Den här skiten går ju inte att använda"
Min maskin, Hikoki slagskruvdragare är inställd på MAX sen dag ett, jag använder mina sinnen öron och ögon för att dra skruv till rätt moment, men jag skruvar i princip 7 dagar i veckan och vet exakt hur den funkar.
Är man en glad hobbysnickare och skruvar mer sällan tar det ju ett tag att komma in i gängorna om man så säger.
Generellt sett tycker jag bäst om Torx, speciellt till elektronik och sånt som är pilligt - det är lätt att skruva lagom hårt utan att börja skada skallen. Tycker det är en fördel att du inte måste gissa dig till om PH2 eller PH3 passar bäst i just den skruven och fästmaterial man har - bara att ta den storlek som passar skruven.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Jag köper fullständigt att en yrkesman tycker annorlunda än mig, jag har aldrig skruvat upp en branddörr, än mindre 70 st. För mig är det inte ett problem att man måste hålla skruven med ena handen men jag förstår att det är det för nån som skruvar väldigt mycket varje dag. Utöver att jag själv möjligen kan hantera PH2 så hatar mina döttrar det som skruvar en hel del, dom blir tvärtokiga om det är krysskruv och vill ha torx.Isakare skrev:
En annan egenskap.
Nu jobbar jag med produktutveckling av maskiner och tillbehör av metall och det är där jag, och de flesta andra tycker att PH suger. Och det är just från det segmentet torx är utvecklat från första början. Men som sagt, beroende på åtkomst, storlek mm så förekommer både IN6 och vanlig sexkantig. PH är dock totalt bannlyst.Isakare skrev:
Jo, men nu jobbar jag inte inom bygg med klassiska trä o gips, och inte med automatmaskiner, utan med montage och reparationer, skruvar mest i metall. Ofta dåliga arbetsställningar där det inte är möjligt att hålla skruven med ena handen och maskinen i den andra, PH el sexkantsskalle är enda alternativet.
Senaste jag gjorde i trä var att vända alla brädor på min altan, och undrade vilken dåre som försett trallskruven med Torx. Om det varit Whurts RW skulle det varit ok, men nu var det den vanliga TX som bara vinglar innan man fått gäng, och som måste hållas i med ena handen.
För ett par år sen köpte jag en liten självborrande plåtskruv på Whurt, köpt denna skruv många gånger förut. Vid kassan fick jag syn på kartongen att den hade Torx (Bild)
Vad är det här frågade jag, har ni ändrat denna skruv, och förklarade problemet.
"Det är inte Torx, utan RW" Expediten tog fram en tillhörande bits och visade, satte skruven på bitset och vände neråt...den satt kvar.
Ja, det håller jag med om. Men det är ingen issue med riktiga bits och riktig skruv. Med PH, som vill stiga och döda skruven med ökat moment så måste man lägga på ett stort axiellt tryck, även om skruven drar själv. PH är så 1500-tal….useless skrev:
Det där stämmer säkert så länge du har nya friska skruv. Så fort en torx blir lite sliten eller rostig så är dom ganska jobbiga att få bort. En insex tål mycket mer innan den blir jobbig att få bort. En insexbits sitter kvar mycket bättre än en torxbits i skruven.R roli skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg