7 172 läst ·
55 svar
7k läst
55 svar
Vilken skruvar du helst med? Oavsett vad som skruvas, dvs vilken skruv ligger bitsen bäst i :)
Problemet är att det tar tid utan att det blir något bättre; förborra&skruva jmf m att skjuta dit med 18 G dyckert. Och för att inte tala om när det ska loss i någon framtid, dyckert glider ut lätt jämfört med skruv när en bänder 🥴Mats-S skrev:
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Köper alltid PH om det finns, oslagbar om man kan skruva.
De som drar sönder skruvar/bits hela tiden kan inte skruva.
Whurt har en egen konisk Torx, den är okej och sitter fast i bitset, men det finns åt helsike för många storlekar på Torx och ingen logik.
PH har ju en logik efter skruvens tjocklek, där PH2 (3,5-5,5 mm) täcker det mesta man pysslar med, till nöds går PH2 använda till PH1 och PH3 (Om man köper rätt bits) den går även att använda till PZ.
T20 går att använda till T20 och inget annat.
Jag måste ha T15, T20, T25, T30, T40, T50 i fickan på jobbet för dagligt bruk idag, innan Torx kom behövde jag PH2 och PH3
Prio ett för mig: Skruven ska kunna sitta kvar i bitset utan magnet, skruven ska vara ett med bitset när den sitter där, jag ska inte behöva hålla i skruven med den andra handen, vilket jag måste med vanliga Torx, och därför går de fetbort.
Behövde försänkta självborrande skruv till stål för ett tag sen, kollegan åkte och köpte.
Nån dåre hade försett de med Torx, helt oanvändbara, slängde hela kartongen i en container.
De som drar sönder skruvar/bits hela tiden kan inte skruva.
Whurt har en egen konisk Torx, den är okej och sitter fast i bitset, men det finns åt helsike för många storlekar på Torx och ingen logik.
PH har ju en logik efter skruvens tjocklek, där PH2 (3,5-5,5 mm) täcker det mesta man pysslar med, till nöds går PH2 använda till PH1 och PH3 (Om man köper rätt bits) den går även att använda till PZ.
T20 går att använda till T20 och inget annat.
Jag måste ha T15, T20, T25, T30, T40, T50 i fickan på jobbet för dagligt bruk idag, innan Torx kom behövde jag PH2 och PH3
Prio ett för mig: Skruven ska kunna sitta kvar i bitset utan magnet, skruven ska vara ett med bitset när den sitter där, jag ska inte behöva hålla i skruven med den andra handen, vilket jag måste med vanliga Torx, och därför går de fetbort.
Behövde försänkta självborrande skruv till stål för ett tag sen, kollegan åkte och köpte.
Nån dåre hade försett de med Torx, helt oanvändbara, slängde hela kartongen i en container.
Åtminstone Wera har sina Diamond bits med diamantpartiklar i spetsen som greppar skruven riktigt bra, även Torxskruvar.Isakare skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www-de.wera.de/en/great-tools/diamond-coated-bits/
Finns som lösa bits på Bauhaus bla
https://www.bauhaus.se/bits-diamant-wera-tx-25mm
Torx är framtaget för automatmontering och är överlägset. Spannet du beskriver, T15 till T50 spänner över ett moment som PH inte ens vet att det finns. PH kräver ett otroligt mycket högre axiellt tryck. Jag har konsekvent fasat ut alla PH och PZ på jobbet och fört in Torx på i princip allt i kombination med IN6 och vanlig 6k men i ett byggperspektiv så äger Torx med all rätt!Isakare skrev:
Köper alltid PH om det finns, oslagbar om man kan skruva.
De som drar sönder skruvar/bits hela tiden kan inte skruva.
Whurt har en egen konisk Torx, den är okej och sitter fast i bitset, men det finns åt helsike för många storlekar på Torx och ingen logik.
PH har ju en logik efter skruvens tjocklek, där PH2 (3,5-5,5 mm) täcker det mesta man pysslar med, till nöds går PH2 använda till PH1 och PH3 (Om man köper rätt bits) den går även att använda till PZ.
T20 går att använda till T20 och inget annat.
Jag måste ha T15, T20, T25, T30, T40, T50 i fickan på jobbet för dagligt bruk idag, innan Torx kom behövde jag PH2 och PH3
Prio ett för mig: Skruven ska kunna sitta kvar i bitset utan magnet, skruven ska vara ett med bitset när den sitter där, jag ska inte behöva hålla i skruven med den andra handen, vilket jag måste med vanliga Torx, och därför går de fetbort.
Behövde försänkta självborrande skruv till stål för ett tag sen, kollegan åkte och köpte.
Nån dåre hade försett de med Torx, helt oanvändbara, slängde hela kartongen i en container.
Problemet med torx är att man inte kan lägga tryck på utan att man slinter. Där är PH överlägsen.F fsn skrev:Torx är framtaget för automatmontering och är överlägset. Spannet du beskriver, T15 till T50 spänner över ett moment som PH inte ens vet att det finns. PH kräver ett otroligt mycket högre axiellt tryck. Jag har konsekvent fasat ut alla PH och PZ på jobbet och fört in Torx på i princip allt i kombination med IN6 och vanlig 6k men i ett byggperspektiv så äger Torx med all rätt!
PH är ju känt för att kalva tidigt vid iskruvning, dvs att bitset hoppar ur skruven.useless skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/ScrewdriverThe design is often criticized for its tendency to cam out at lower torque levels than other "cross head" designs, an effect caused by the tapered profile of the flutes which makes them easier to insert into the screw than other similar styles. There has long been a popular belief that this was actually a deliberate feature of the design. Evidence is lacking for this specific narrative and the feature is not mentioned in the original patents.[10] However, a subsequent refinement to the original design described in US Patent #2,474,994[11][12][13] describes this feature.
Vad snackar du om? Du kan lägga axiellt tryck utan problem på Torx. Och varför man skulle slinta är nog en handhavandefråga, som att man har tummarna på fel ställe eller nåt annat fel. Däremot BEHÖVER man inte lägga nåt direkt tryck när momentet ökar, som man måste göra med tex PH.useless skrev:
F fsn skrev:
Om man skruvar t ex självborrande skruv i plåt eller skruvar i annat hårt material måste man trycka en del innan skruven börjar gänga in sig själv. Med Torx måste trycket vara exakt i centrum och i linje med skruven. Annars vickar skruven åt sidan. PH t ex är mer förlåtande.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Jo, men nu jobbar jag inte inom bygg med klassiska trä o gips, och inte med automatmaskiner, utan med montage och reparationer, skruvar mest i metall. Ofta dåliga arbetsställningar där det inte är möjligt att hålla skruven med ena handen och maskinen i den andra, PH el sexkantsskalle är enda alternativet.F fsn skrev:Torx är framtaget för automatmontering och är överlägset. Spannet du beskriver, T15 till T50 spänner över ett moment som PH inte ens vet att det finns. PH kräver ett otroligt mycket högre axiellt tryck. Jag har konsekvent fasat ut alla PH och PZ på jobbet och fört in Torx på i princip allt i kombination med IN6 och vanlig 6k men i ett byggperspektiv så äger Torx med all rätt!
Senaste jag gjorde i trä var att vända alla brädor på min altan, och undrade vilken dåre som försett trallskruven med Torx. Om det varit Whurts RW skulle det varit ok, men nu var det den vanliga TX som bara vinglar innan man fått gäng, och som måste hållas i med ena handen.
För ett par år sen köpte jag en liten självborrande plåtskruv på Whurt, köpt denna skruv många gånger förut. Vid kassan fick jag syn på kartongen att den hade Torx (Bild)
Vad är det här frågade jag, har ni ändrat denna skruv, och förklarade problemet.
"Det är inte Torx, utan RW" Expediten tog fram en tillhörande bits och visade, satte skruven på bitset och vände neråt...den satt kvar.