7 168 läst ·
55 svar
7k läst
55 svar
Vilken skruvar du helst med? Oavsett vad som skruvas, dvs vilken skruv ligger bitsen bäst i :)
Det beror ju på vad som skruvas, gips tillexempel är ju ph2 och en mässingslist skruvas ju snyggast med en kullerförsänkt spårskruv, trall skruvar jag med tx20 och grövre trä konstruktioner med tx30.
På hundraåriga fönster gångjärn är jag tacksam för spår skruven så att färg lagren går att skrapa bort och beslaget kan lossas.
På hundraåriga fönster gångjärn är jag tacksam för spår skruven så att färg lagren går att skrapa bort och beslaget kan lossas.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Tveklöst Torx nästan oavsett vad det gäller. Farmarskruv med sin sexkantsskalle perfekt för det ändamålet, sedan finns ju dessa fyrkantsfattning för småskruv till fönsterbleck (Robertson) som är bra också och sitter stabilt på bitset/mejseln. Den gemensamma egenskapen är att det nästan är omöjligt att slinta eller deformera skruvskallen.
Produkter som diskuteras: "Farmarskruv"
Farmarskruv elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
99% av mina skruvnigar är typ reglar eller trall, torx utan tvekan, men sen finns ju den sista procenten, då beror det från fall till fall.
Har skruvat alla tak och golvlister med robertsson/(fyrkant)-skruv. Minimal skruvskalle, nästan osynlig när man målar över skallen, klockren att skruva ur när man ska avlägsna listerna vid tapetsering/målning (lätt att peta ur målarfärgen).H hapazard skrev:
Skruva lister, ryser bara jag tänker på det. Gjorde det i någon tidig renovering och det gör jag definitivt aldrig om 😬Mats-S skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg