Vilken skruvar du helst med?

• Antal röster
    567
  • Omröstningen stängd .
Olika typer av skruvskallar i flera material och färger, uppvisade i rader. Skruvarna har varierande mönster och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som finns hemma av skruvar.
Men allt avgörs av vad du ska skruva, dvs allt du räknar upp.😇
Får ibland frågan av mina barn och även där blir frågan "vad ska skruvas".

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Det beror ju på vad som skruvas, gips tillexempel är ju ph2 och en mässingslist skruvas ju snyggast med en kullerförsänkt spårskruv, trall skruvar jag med tx20 och grövre trä konstruktioner med tx30.
På hundraåriga fönster gångjärn är jag tacksam för spår skruven så att färg lagren går att skrapa bort och beslaget kan lossas.

• Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det som finns hemma av skruvar.
Men allt avgörs av vad du ska skruva, dvs allt du räknar upp.😇
Får ibland frågan av mina barn och även där blir frågan "vad ska skruvas".
Du måste ha en favvo :)

Tveklöst Torx nästan oavsett vad det gäller. Farmarskruv med sin sexkantsskalle perfekt för det ändamålet, sedan finns ju dessa fyrkantsfattning för småskruv till fönsterbleck (Robertson) som är bra också och sitter stabilt på bitset/mejseln. Den gemensamma egenskapen är att det nästan är omöjligt att slinta eller deformera skruvskallen.

• Gilla
Ekliptikan
  • Laddar…
E Ekliptikan skrev:
Du har väl inte redovisat nån "favvo"?
Själv tycker jag gipsautomat med ph2 är jättesmidigt till gips.

E Ekliptikan skrev:
Nej, de har olika syften och ibland används lämplig utifrån utseende. Är pragmatisk, använder det som passar och även finns i burkarna skruvskåpet.
Köper nästan alltid hel förpackning av skruv för man vet aldrig när en sådan modell behövs igen.

A
Instämmer i kören ovan. Torx greppar bäst men är inte alltid bästa alternativet.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Senast var det vevgrammofonen från 1915 som behövde fixas upp och då är det spårskruv i mässing som gäller.

• Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Robertson är oftast bättre än Torx (sitter bättre på bitset, magnet hjälper inte med rostfi skruv ex) men finns ju tyvärr sällan.

99% av mina skruvnigar är typ reglar eller trall, torx utan tvekan, men sen finns ju den sista procenten, då beror det från fall till fall.

Torx är favoriten här. ☝️

• Gilla
Ekliptikan
  • Laddar…
Mats-S
H hapazard skrev:
Robertson är oftast bättre än Torx (sitter bättre på bitset, magnet hjälper inte med rostfi skruv ex) men finns ju tyvärr sällan.
Har skruvat alla tak och golvlister med robertsson/(fyrkant)-skruv. Minimal skruvskalle, nästan osynlig när man målar över skallen, klockren att skruva ur när man ska avlägsna listerna vid tapetsering/målning (lätt att peta ur målarfärgen).

Mats-S Mats-S skrev:
Har skruvat alla tak och golvlister med robertsson/(fyrkant)-skruv. Minimal skruvskalle, nästan osynlig när man målar över skallen, klockren att skruva ur när man ska avlägsna listerna vid tapetsering/målning (lätt att peta ur målarfärgen).
Skruva lister, ryser bara jag tänker på det. Gjorde det i någon tidig renovering och det gör jag definitivt aldrig om 😬

Insex!
En metallplatta med insexskruvar fastsatt på en ram av metallrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.