R Robert-san01 skrev:
Det finns två Heco. Den ena är gjord av mjukost och gjord för att lura okunniga. Den andra tillverkas av SFS Intech och är bland det bästa som finns.

Wurth har bra skruv.

"Jetting" skulle jag prova i hårt trä. Den har fräsande spets.

[länk]
Nog för att jag gillar ost men i samband med trä ogillar jag allt som är mjukt...
Vilka två Heco och hur ser man skillnad??

martin43 martin43 skrev:
Nog för att jag gillar ost men i samband med trä ogillar jag allt som är mjukt...
Vilka två Heco och hur ser man skillnad??
Detta är det Heco som inte SFS Intech äger.

https://www.heco.se/

Som jag förstått så köpte SFS det Tyska moderbolaget och det Svenska Heco var redan fristående från det. Därav två olika Heco och det Svenska har inget gemensamt längre med det Tyska.

Står valet mellan Heco och VSB, så hade jag valt det senare. :-) Prisvärd och bra skruv från en välkänd leverantör.

E epw skrev:
Jag har skruvat närmare 1500 st 6,0x120 samt 5,0x100 i sommar och har inte haft några som helst problem. Skulle aldrig betala dubbla eller pengen för en stapelbar ask och guldfärgad skruv (essve).
Även i stenhårt Gotlandsvirke?

E
S Sota skrev:
Även i stenhårt Gotlandsvirke?
Nej tyvärr med norrländskt samt pluggad i betong. Har använt vissa skruv upp till 3 ggr när jag byggde form och det gick bra.

E epw skrev:
Nej tyvärr med norrländskt samt pluggad i betong. Har använt vissa skruv upp till 3 ggr när jag byggde form och det gick bra.
Ok.

Kan inte relatera till norrländskt virke mer än att jag läst o hört att det är hårt.

Skulle för en tid bygga en arbetsbod och ingen skruv från byggmax 75mm rostfria sortiment kom då längre än halvvägs in i träet. Slutade att vi fick lämna tillbaka all skruv och köpa c4-klassat istället.

S Sota skrev:
Hej!

Har satt igång med mitt staketbygge och undrar nu vilken typ av skruv man bör ha? Vill helst ha rostfri skruv men upplever att dessa är väl mjuka. Bor på Gotland och här är ju virket, som bekant, hårt som cement och skruvar har en tendens att böja sig och gärna gå av.

Finns det olika kvalité eller är det tjockast möjliga som gäller. Har bara testat byggmax varianter.
S Sota skrev:
Hej!

Har satt igång med mitt staketbygge och undrar nu vilken typ av skruv man bör ha? Vill helst ha rostfri skruv men upplever att dessa är väl mjuka. Bor på Gotland och här är ju virket, som bekant, hårt som cement och skruvar har en tendens att böja sig och gärna gå av.

Finns det olika kvalité eller är det tjockast möjliga som gäller. Har bara testat byggmax varianter.
Läser svaren du får här och är lite förvånad över att ingen nämner Arvid Nilsson???
Jag har nog skruvat ihop hundra altanbyggen i min dag.
Har fortfarande inte hittat en enda defekt skruv i deras paket. Överlägsen kvalitet om du frågar mig.
Dessutom så kan jag komma till kunden 10 år senare, dra ur skruven och vända på brädan….om de nu vill detta.
Medveten om att jag låter som en försäljare, men sliter man ner en proffsskruvdragare om året, funkar det bara med riktiga grejer.
Det är min erfarenhet.
Ni kan spara enorma summor på skruv genom att handla på nätet istället för i butiken, tips bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.