39 865 läst ·
48 svar
40k läst
48 svar
Vilken silikatfärg i källare?
Claes Sörmland skrev:
tyvärr tror jag inte det https://alcro.resolutmrm.com/Public/Image.ashx?g=90E25520-68F2-4F7C-8919-3D50613E66D1Claes Sörmland skrev:
har själv målat med denna. Trodde inte den innehöll akrylat.
De allra flesta silkatbaserade färger innehåller viss andel akrylat, som jag förstått det för att slippa tvåkomponentfärg.
Den enda jag hittat hittills utan och som är enkomponents är alabasterfärg, oklart hur dom lyckas med det.
Den enda jag hittat hittills utan och som är enkomponents är alabasterfärg, oklart hur dom lyckas med det.
Vill man ha riktig silikatfärg får man nog leta någon annanstans än bland de stora varumärkena.
Kombinationen silikat och akrylat gör färgen mer universell. Perfekt om man vill måla med "silikatfärg" på en icke-mineralisk yta, men har man en mineralisk yta och vill måla med silikat känns det tveksamt.
Kombinationen silikat och akrylat gör färgen mer universell. Perfekt om man vill måla med "silikatfärg" på en icke-mineralisk yta, men har man en mineralisk yta och vill måla med silikat känns det tveksamt.
Men keim silikatfärg verkar väl ändå vara det bästa som jag kunnat läst mig till.C cpalm skrev:Vill man ha riktig silikatfärg får man nog leta någon annanstans än bland de stora varumärkena.
Kombinationen silikat och akrylat gör färgen mer universell. Perfekt om man vill måla med "silikatfärg" på en icke-mineralisk yta, men har man en mineralisk yta och vill måla med silikat känns det tveksamt.
Dock väldigt dyr om man inte vill ha en helt vit.
Jag målade med kalkfärg i min källare som jag putsade om för att bli av med all plastfärg. Det blev jättebra! Billigt och andas på ett oöverträffat sätt.F freddelegrill skrev:
Med "de stora varumärkena" tänker jag på Alcro, Beckers, Jotun, Nordsjö osv. som säljs i byggvaruhandeln.H hedstrom skrev:
Om Keim skulle vara "det bästa" har jag ingen uppfattning om, men det verkar iallafall handla om ren traditionell silikatfärg. Traditionell silikatfärg har ju en ganska enkel sammansättning, så jag tror att variationen i kvalitet och egenskaper är ganska lite mellan olika tillverkare om man jämför med de "häxbrygder" som tillverkarna av moderna färger kör med.
Bra, så, då kan alla skita i era silikatfärger som verkar vara av tveksam kvalitet , enkelt !
Precis! Har man inte 50 cm cellplast under golvet, 12 meter isodrän utanför väggarna, nivelllgolv och ftx är det bara o riva o bygga nytt.useless skrev:
Blir ju lite dyrt för oss med källare från 1800-talet förstås. Men det får man ta.
Och bara för att modernfärg för tillfället är det mest hälsofarliga man får ta in i bostadsutrymmen så ska man inte vara så knusslig. Lite allergi har aldrig skadat någon.
Det blev keim innostar jag målade med. Körde första varvet med pensel för att få in färgen överallt sedan andra varvet med roller.
Dock tyckte jag att det vart lite flammigt, vissa ställen är det ljusare än andra. Ska man gå över hela rummet en tredje gång? Är det någon nackdel att ha för många lager färg?
Dock tyckte jag att det vart lite flammigt, vissa ställen är det ljusare än andra. Ska man gå över hela rummet en tredje gång? Är det någon nackdel att ha för många lager färg?
Är det inte fint då? Ser "levande" ut osv? Jag tycker att det ser jättefint ut men visa rummet för din bättre hälft så får du reda på om det behövs ett lager till eller inte. Ställ bara ingen ledande fråga som "jag tycker att det ser lite flammigt ut, behövs det ett lager till?" för då kommer du definitivt behöva måla sen.
Edit: när man läser om olika mineraliska färger som kalkfärger och -puts osv så brukar förespråkarna tala just om den "levande" ytan som blir. Tror hela poängen är att det ska vara lite flammigt.
Edit: när man läser om olika mineraliska färger som kalkfärger och -puts osv så brukar förespråkarna tala just om den "levande" ytan som blir. Tror hela poängen är att det ska vara lite flammigt.



