S Smeafan skrev:
Jag målade med caparol sylitol bio i min källare.
Det är en riktig silikatfärg om jag förstår det hela rätt.
Det var inte så längesedan jag målade men än så länge är jag nöjd.

[länk]
den har jag inte kollat på, du har ingen bild på en vägg så man får se resultatet?
 
Jag kan ta en bild ikväll!
 
Bara för att flika in - Jag körde med Hornbach "Silikatfärg", hittar inget datablad som anger huruvida den innehåller akryl eller inte. Färgen sitter där den skall så här 6-8 år senare och inget släpp eller liknande. Men attans vad dåligt den täckte - Räknade kvadraten och köpte mängden men fick nog bita i sura äpplet och köpa lika mycket till för att få en homogent målad vägg.... Just saying...
 
Är det svårt att måla med caparol sylitol bio? Vi har haft en målare som använde den färgen i ett av våra källarerum. Det blev jätte fint. Nu är jag på väg att måla om ett annat rum i källare och funderar på att använda samma färg, men ibland får jag intrycket att det är svårt att måla så att det blir jämt.
 
slacker slacker skrev:
Bara för att flika in - Jag körde med Hornbach "Silikatfärg", hittar inget datablad som anger huruvida den innehåller akryl eller inte. Färgen sitter där den skall så här 6-8 år senare och inget släpp eller liknande. Men attans vad dåligt den täckte - Räknade kvadraten och köpte mängden men fick nog bita i sura äpplet och köpa lika mycket till för att få en homogent målad vägg.... Just saying...
Medhåll på den. Jag har också kört Hornbach silikatfärg och inte haft några problem på 8-9 år. Men räkna med två strykningar.
 
Silikatfärg med plast i fungerar utmärkt om väggen inte behöver andas så mycket, men har man en viss fuktbelastning så räcker inte det fuktgenomsläpp den har. Följden blir att putsen blir fuktig och vittrar ganska fort. Jag har själv Biltemas färg i tak, innerväggar och vissa ytterväggar där det är betong och inte puts som yta och där fungerar det bra. Silikaten binder eventuell lös puts i viss omfattning (det är vattenglaset som gör det om jag fattat rätt) så man kan till viss del "rädda" puts som börjat bli dålig.
 
  • Gilla
Fredrik Lundberg2
  • Laddar…
hlph hlph skrev:
Är det svårt att måla med caparol sylitol bio? Vi har haft en målare som använde den färgen i ett av våra källarerum. Det blev jätte fint. Nu är jag på väg att måla om ett annat rum i källare och funderar på att använda samma färg, men ibland får jag intrycket att det är svårt att måla så att det blir jämt.
också nyfiken på det, och är den lika diffusionsöppen som keim?
 
S Smeafan skrev:
Jag kan ta en bild ikväll!
Toppen!
var den svår att måla med?
 
Vi har målat drygt 900kvm med Keim Innostar, en kiselsilikat, som går måla på gips också.
Beställer man färgen från Tyskland kostar den runt 100:-/L vid större beställningar.

Edit: jag vet inte hur diffusionsöppen den är, men den rekommenderades oss även till källarinnerväggarna.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Här kommer bilderna du efterfrågade.

Jag har inte provat någon annan silikatfärg eller annan diffusionsöppen färg så jag har inte något att jämföra med.
Jag är dock nöjd med mitt resultat och skulle absolut kunna köpa samma färg igen.

Som du ser har jag inte jättesläta väggar.
Jag målade två gånger, första gången spädde jag ut färgen med 10 procent vatten enligt anvisningarna på burken.

Jag tyckte färgen var ganska lättjobbad men den torkade lite snabbare än ”vanlig” väggfärg som jag har målat med innan så man fick vara ganska snabb.

Jag målade som jag brukar göra en rollerbredd i taget rakt uppifrån och ner.
Jag kan inte se att det skulle vara flammigt eller något liknande som jag har hört att det kan bli.
Jag har läst att man ska måla kors och tvärs med silikatfärg men så gjorde inte jag och det blev bra ändå.

Det gick åt mer färg än vad jag hade räknat med, antagligen för att jag har så grov yta på väggarna.
Färgen är ju ganska dyr men jag fick tjugo eller tjugofem procents rabatt.

En sak som kan vara värd att nämna är att färgen är väldigt matt, tänk typ takfärg.
Så den är nog inte så lämplig i ett utrymme där man kan behöva torka av väggarna för smuts fäster nog väldigt bra.


Målat gymrum med grova vita väggar, skivstångsställning & träningsutrustning, matt tak och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en ojämn vitmålad vägg som visar resultatet av silikatfärg, med skuggning som ger djup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
carina150 och 5 till
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Vi har målat drygt 900kvm med Keim Innostar, en kiselsilikat, som går måla på gips också.
Beställer man färgen från Tyskland kostar den runt 100:-/L vid större beställningar.

Edit: jag vet inte hur diffusionsöppen den är, men den rekommenderades oss även till källarinnerväggarna.
Var den lätt att måla med? Vill gärna ha en mörkare grå färg, men verkar vara svårt att få en jämn yta? Utan ränder och där det täcker olika mycket.
 
S Smeafan skrev:
Här kommer bilderna du efterfrågade.

Jag har inte provat någon annan silikatfärg eller annan diffusionsöppen färg så jag har inte något att jämföra med.
Jag är dock nöjd med mitt resultat och skulle absolut kunna köpa samma färg igen.

Som du ser har jag inte jättesläta väggar.
Jag målade två gånger, första gången spädde jag ut färgen med 10 procent vatten enligt anvisningarna på burken.

Jag tyckte färgen var ganska lättjobbad men den torkade lite snabbare än ”vanlig” väggfärg som jag har målat med innan så man fick vara ganska snabb.

Jag målade som jag brukar göra en rollerbredd i taget rakt uppifrån och ner.
Jag kan inte se att det skulle vara flammigt eller något liknande som jag har hört att det kan bli.
Jag har läst att man ska måla kors och tvärs med silikatfärg men så gjorde inte jag och det blev bra ändå.

Det gick åt mer färg än vad jag hade räknat med, antagligen för att jag har så grov yta på väggarna.
Färgen är ju ganska dyr men jag fick tjugo eller tjugofem procents rabatt.

En sak som kan vara värd att nämna är att färgen är väldigt matt, tänk typ takfärg.
Så den är nog inte så lämplig i ett utrymme där man kan behöva torka av väggarna för smuts fäster nog väldigt bra.


[bild]

[bild]
Det såg ju riktigt fint ut. Mina väggar är inte heller helt jämna så går antagligen åt mer färg än man räknar med.
 
H hedstrom skrev:
Var den lätt att måla med? Vill gärna ha en mörkare grå färg, men verkar vara svårt att få en jämn yta? Utan ränder och där det täcker olika mycket.
Vi använde färgspruta, och då blev det relativt ojämnt resultat trots vi gick och efterdrog med roller, men det kan handlaget det var fel på också - första gången vi målat och körde på bortåt 400kvm per dag. Andra laget målade vi bara med roller och då blev det jämnt (men tog betydligt mer tid).

Vi har en vit nyans nära 0502-y på allting, så om en mörkare färg skulle vara svårare vet jag inte.
 
  • Gilla
hedstrom
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag googlade och googlade för att hitta silikatfärg utan akrylat i och det blev Alcros produkt:

Hink med Alcro Silikatfärg, märkt som takfärg för mineraliska underlag utan angiven akrylat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag hoppas att jag inte misslyckades med mitt googlande, för det angavs inte att den skulle innehålla akrylat:

Utdrag från tekniskt datablad som visar bindemedel som kalisilicatglas och spänning som vatten för färgprodukt.
 
  • Gilla
RACS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.