W Wester skrev:
Bytte gavelpanel på två ställen i sommras, tyckte det var kul med ett litet test så jag monterade den hyvlade ut på en gaveln och den skrovliga ut på den andra (gavlarna är på samma sida). Målade med linoljefärg. Nu e det bara att vänta en massa år och se vilket som höll bäst. Hur som helst så gick det åt sjukt mycket mer färg på den ohyvlade så resten av panelen jag bytte ble hyvlad utåt (resten av huset e oxo så).
Jag återkommer i tråden om ca 15-20 år.
Man är nyfiken nu
 
Medlemmen @fribygg har lärt mig att det viktigaste är att kärnsidan sätts utåt. Så det blir väl lite blandat med slät och skrovlig sida ut:crysmile:.
 
  • Gilla
Landbogården och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.