Bytte gavelpanel på två ställen i sommras, tyckte det var kul med ett litet test så jag monterade den hyvlade ut på en gaveln och den skrovliga ut på den andra (gavlarna är på samma sida). Målade med linoljefärg. Nu e det bara att vänta en massa år och se vilket som höll bäst. Hur som helst så gick det åt sjukt mycket mer färg på den ohyvlade så resten av panelen jag bytte ble hyvlad utåt (resten av huset e oxo så).
Jag återkommer i tråden om ca 15-20 år.