Ska sätta upp taklister och sambon han valt lister med antikt utseende. Vilken sida brukar man/skulle ni satt mot taket? Sida 1 eller sida 2?

• list.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja den va klurig...jag skulle ha satt 1an mot tak

Ettan mot taket.

Jag satt i samma funderingar för några år sedan när jag skulle försöka återställa vårt sönderrenoverade sekelskifteshus. Jag hade lite tur när jag hittade en monterad del av en originallist från 1906 i en garderrob/skrubb. Den listen satt med 2:an uppåt. För övrigt kallas profilen i 2 för svanhals. Sedan dess har jag minnesregeln "halsen uppåt"

Snickarna som (relativt nyligen) renoverade mina föräldrars hus, byggt 1884, satte 1:an mot taket. Jag tycker inte att någon variant blir snyggare än den andra. Bestäm själv?

• Gilla
Aser
  • Laddar…
Borde va 2:an uppåt då man ser mer av profilen på 1:an mot vägg då eller hur jag ska uttrycka mig.
1:an borde försvinna mer ifall den sitter i taket och tappa lite av vitsen då.

Mikael_L
Min första tanke var 1 mot tak.
Men sen blev jag jätteosäker, hur man egentligen tänkte sig denna list en gång i tiden.

Undra om du skulle få fler och bättre svar om tråden flyttades till byggnadsvård?
Där sitter det säkert någon som har kuslig koll på alla antika lister som någonsin funnits. :)

Du kan PM en moderator om du vill ha tråden flyttad.

Annars är det, som redan sagts, ni kan rent tekniskt välja vilken sida ni vill, det ni själva tycker är snyggast.

• Gilla
Aser
  • Laddar…
Jepp... det verkar fördela sig 50-50 både här på forumet och dom jag pratat med. Jag och gumman lutar åt att sätta sida 2 mot taket. Jag återkommer med bilder på det färdiga resultatet när jag får tid att sätta upp dom ...

• Gilla
Aser
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.