Hej!

Har nyligen köpt en Dewalt dw745 och funderar nu på att köpa en klinga för finare snitt.
Funderar på att köpa en med 60t som ett komplement till den som följde med på 24t.
Har någon erfarenhet av Clas Ohlsons klingor? Hittade en Cocraft klinga som passar för 249kr.
Annars såg jag att Axminister har en liknande klinga för drygt 300kr+frakt.
Eller skall man köpa en original från Dewalt som är betydligt dyrare?
Jag är en amatör som har tänkt använda sågen för diverse småprojekt hemma i garaget, ex. bygga hyllor till lekstuga, såga till trä för att limma ihop en skärbräda mm.

All input önskas!

Byggt en hel del några sommar i rad och då sågat med fintandad sågklinga från biltema.
Fungerar fortfarande idag.
Så är det 8 timmars pass varjedag så kanske dewalt är ett måste men biltena klingan vart jag förvånande bra

Tack för svaret!
Ingen annan som har erfarenhet av sågklingor från Clas Ohlson, Jula eller dylikt?

Köpte en CMT 80T för några år sen, blir lika fina snitt som hyvlat och känns fortfarande som ny... Testade en biltemaklinga till kapsågen och den höll i fint snitt de första 30, sen började det flisa. Rekommenderar varmt att lägga några extra kr på en bra klinga..

A andy999 skrev:
Tack för hjälpen!
Har någon erfarenhet av klingor från Axminster?
Hittade en klinga som skall passa, ca.300kr för en 60t
[länk]
Jag är relativt säker på att den där INTE passar. Det är en thin kerf klinga med 2.1mm tandbredd, din såg ska väl ha 2.8mm bredd på tänderna? Det som händer om du kör med för tunn klinga är att du kommer krocka in i klyvkninven.

En klinga med många tänder kommer göra det väldigt jobbigt att klyva massivträ, isåfall får du byta till en klyvklinga när du ska klyva och ha fintandaren för kapsnitt och skivmaterial.

Jag kör det mesta med en kombiklinga (general purpose om du söker utomlands), typ 40T om det är 250mm. Klyver det mesta massiva på bandsågen och då funkar det bra att ha denna i bordsågen större delen av tiden.

Denna borde passa din såg, möjligtvis behöver du en distansring för att få hålet att passa din axel. https://www.axminster.co.uk/axcaliber-contract-250mm-tct-saw-blades-ax826567

• Gilla
andy999
  • Laddar…
Tack Ola C!

• Gilla
Stenis8
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.