146 060 läst ·
1 024 svar
146k läst
1,0k svar
Vilken rörlig ränta har ni?
Jag förstår som vanligt inte vad du säger MH men jag försöker svara ändå. Det känns mest som att du vill bråka?
För det första: Jag argumenterar inte för något. Jag försökte bara få Per att förstå vad Sailfast menade, vilket jag tyckte mig göra.
Den 28 april måste mitt bidrag till denna lista tas bort eftersom den faktiska räntesatsen sannolikt då inte stämmer längre. Per har sagt att han tänkt uppdatera listan vartefter förfallodatum inträffar så vi hela tiden har en aktuell lista. Bra, listan funkar.
Om jag istället hade sagt att jag har 0,65% påslag på SEBs inlåningsränta hade inte per behövt ta bort min rad i listan var tredje månad utan bara en gång per år, ungefär, och den som tänker sig förhandla med seb kan ta mitt påslag och lägga det till aktuell inlångningsränta från SEBS web och i varje tidpunkt få en aktuell rabatterad räntesats. Så nej, vi är givetvis inte överens om att marginalen bara är relevant i 3 månader. Ur SEBs perspektiv är den relevant i 2 år och för mig lär den gälla i ett år.
Man kan göra på två sätt eller kombinera de två sätten, Per har valt att göra på detta sätt och det är väl inget att bråka om? Listan är intressant oavsett.
För det första: Jag argumenterar inte för något. Jag försökte bara få Per att förstå vad Sailfast menade, vilket jag tyckte mig göra.
Den 28 april måste mitt bidrag till denna lista tas bort eftersom den faktiska räntesatsen sannolikt då inte stämmer längre. Per har sagt att han tänkt uppdatera listan vartefter förfallodatum inträffar så vi hela tiden har en aktuell lista. Bra, listan funkar.
Om jag istället hade sagt att jag har 0,65% påslag på SEBs inlåningsränta hade inte per behövt ta bort min rad i listan var tredje månad utan bara en gång per år, ungefär, och den som tänker sig förhandla med seb kan ta mitt påslag och lägga det till aktuell inlångningsränta från SEBS web och i varje tidpunkt få en aktuell rabatterad räntesats. Så nej, vi är givetvis inte överens om att marginalen bara är relevant i 3 månader. Ur SEBs perspektiv är den relevant i 2 år och för mig lär den gälla i ett år.
Man kan göra på två sätt eller kombinera de två sätten, Per har valt att göra på detta sätt och det är väl inget att bråka om? Listan är intressant oavsett.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 699 inlägg
Självklart kan jag lägga till en rabatt-"kolumn" i listan. Men då måste vi väl också ange en tidpunkt när denna rabatt förfaller (förslagsvis inom parentes efter rabatten), annars kan man ju inte veta om rabatten är aktuell eller inte.
I vilket fall som helst så innebär det att vi accepterar bankernas listpriser (eller "upplåningskostnader" som verkar vara påhittade) om vi börjar prata om rabatter. Jag tänkte att vi ska försöka motverka det på något sätt genom att inte prata om rabatter.
I vilket fall som helst så innebär det att vi accepterar bankernas listpriser (eller "upplåningskostnader" som verkar vara påhittade) om vi börjar prata om rabatter. Jag tänkte att vi ska försöka motverka det på något sätt genom att inte prata om rabatter.
Vid olika tidpunkter får man rabatt från olika listräntor. Jag minns när rabatterna var 1,5% utan att ens börja "förhandla".
Så länge rabatten inte är kopplad mot någon ränta som banken INTE styr över direkt, så är den relativt ointressant.
Så länge rabatten inte är kopplad mot någon ränta som banken INTE styr över direkt, så är den relativt ointressant.
Tråden är intressant, men listpriset är väl ett faktum och de försvinner inte gärna av att kunderna låtsas som att de inte finns? Jag fattar inte resonemanget här...Per Eskilsson skrev:
Idag är swedbanks ränta med tre månader 4,45%. Detta enligt hemsidan. Alltså är listpriset 4,45%?!!
Eftersom jag gått och trott att jag hade en (bestående) ränterabatt om 0,5%, så borde min ränta varit 3.95%. Men så visar det sig att min ränta är 4,45%. q(;^
Genom att här redovisa både räntenivå och rabatt ges väl den mest kompletta bilden?!
Administrator
· Skåne
· 6 699 inlägg
Jag har börjat föra in rabatter/påslag i "tabellen" men jag har inte hunnit så långt än.
Administrator
· Skåne
· 6 699 inlägg
Visst har du 0,62 i påslag MathiasS (inte 0,65, annars får jag inte ihop det)?MathiasS skrev:Om jag istället hade sagt att jag har 0,65% påslag på SEBs inlåningsränta hade inte per behövt ta bort min rad i listan var tredje månad utan bara en gång per år, ungefär, och den som tänker sig förhandla med seb kan ta mitt påslag och lägga det till aktuell inlångningsränta från SEBS web och i varje tidpunkt få en aktuell rabatterad räntesats. ...
Håller på och förhandlar med min bank (SEB) och meddelar här när allt är klart. Förhandlingen går ganska trögt då man inte kan ha mailkontakt med handläggaren utan är hänvisad till telefon och det är svårt att nå hon jag vill prata med. Kontaktade dem för två veckor sedan och hon skulle återkomma. Förra veckan var det semester och jag väntar fortfarande på återkoppling.
Administrator
· Skåne
· 6 699 inlägg
Hur har det gått daddydj? Har du fått något nytt ränteerbjudande?
Guligan: Låter som att många har 3-månadersränta. Är ni snälla att kalla den för "rörlig ränta"...
Kort bindningstid visserligen, 3 månader, men rörlig? Njet.
Tack, Mathias, jag menade naturligtvis att man INTE kallar den rörlig ränta.MathiasS skrev:
Kort bindningstid visserligen, 3 månader, men rörlig? Njet.
Medlem
· Stockholm
· 132 inlägg
Jag kan meddela att jag precis fick mitt erbjudande från SEB inför att avtalstiden går ut i slutet av mars. Tidigare hade vi SEB:s "upplåningskostnad"+0,41%, idag kunde de inte gå lägre än +0,9%. Hon körde till och med med bilhandlartricket - "vänta jag skall fråga chefen" följt av "jag har ett väldigt bra erbjudande till dig, så här får vi inte göra i vanliga fall, men eftersom du är så speciell...". Hur dumma tror de att man är?!daddydj skrev:
Eller med andra ord 3,75% för 3-månaders. Är inte det *väldigt* dåligt? Jag bad henne ta en titt på vilka övriga affärer jag och min fru har i SEB och återkomma. Förhoppningsvis blir det bättre när de hittar företagens konton.
Nån annan som håller på och förhandlar nu (med SEB eller annan bank)? Vad får ni för erbjudanden?
Har precis förhandlat min marginal med SEB. Fick ner den från 0.9 till 0.7 utan större bekymmer. Ska förhandla räntan i nästa steg men ska göra det när kåken är färdigrenoverad och försöka bli av med topplån osv i samma veva.peterhjalmarsson skrev:Jag kan meddela att jag precis fick mitt erbjudande från SEB inför att avtalstiden går ut i slutet av mars. Tidigare hade vi SEB:s "upplåningskostnad"+0,41%, idag kunde de inte gå lägre än +0,9%. Hon körde till och med med bilhandlartricket - "vänta jag skall fråga chefen" följt av "jag har ett väldigt bra erbjudande till dig, så här får vi inte göra i vanliga fall, men eftersom du är så speciell...". Hur dumma tror de att man är?!
Eller med andra ord 3,75% för 3-månaders. Är inte det *väldigt* dåligt? Jag bad henne ta en titt på vilka övriga affärer jag och min fru har i SEB och återkomma. Förhoppningsvis blir det bättre när de hittar företagens konton.
Nån annan som håller på och förhandlar nu (med SEB eller annan bank)? Vad får ni för erbjudanden?
Administrator
· Skåne
· 6 699 inlägg
Jag fick ner SEBs marginal från 0,7 till 0,6 genom att säga att jag planerar att lämna dem.
Tog ett lån hos SEB för två år sen när vi köpte vårt hus på 155000 (utgångspris var 1450000).
Sålde lägenhet samtidigt så vi kunde betala av topplånet direkt.
Vi har inga lån, bil betald kontant etc..
I samband med lånet band vi oss inte heller att ha lönekonto hos dem. Det är något som får komma med tiden som vi uttryckte det.
Vi amoterar sedan ett år tillbaka 3000/månaden och lånet är nu 1.205.000. Innan årsskiftet höjde SEB vår ränta från 3.21% till 3.46% (rörligt/3månader). Kontakterspersonen menade att det var press på de fyra största bankerna om att mer pengar och bättre likviditet.
OK, vår ränta var ändå OK så jag stred inte mer.
Nu i veckan fick jag hem papper om ytterliggare höjning till 3.96%. Kontakte min kontaktperson och undrade mer eller mindre om dom inte ville ha oss som kund längre. Konstansta höjningar trots ett relativt litet lån, bra amortering och en bra total årskinkomst. Kontaktpersonen svamlade om att dom inte hade hela vår ekonomi etc.. och erbjöd oss 10 punkters sänkning från de 52 punkter dom precis ville höja oss.
Jag meddelade att dom kunde behålla dom 10 punkterna om det var det bästa dom kunde komma med och sa att jag istället då kommer att lägga lånet hos annan bank.
Kontaktpersonen hälsade oss välkomna en annan gång som kund.
(nämnde som parantes att sambon var på väg över med lönekonto/sparande) till SEB från att ha varit hos Swedbank hela sitt liv. Ingen reaktion.)
Man kan undra varför SEB väljer att tappa en kund med bra ekonomi, relativt lite lån och som på sikt kunnat bli en helhetskund utan en större ansträngning.
I vår ekonomiska situation känner jag mig inte pressad att stå med hatten i handen, jag vill se att blivande bank ser oss som "kund" och också anstränger sig för att behålla oss.
Sålde lägenhet samtidigt så vi kunde betala av topplånet direkt.
Vi har inga lån, bil betald kontant etc..
I samband med lånet band vi oss inte heller att ha lönekonto hos dem. Det är något som får komma med tiden som vi uttryckte det.
Vi amoterar sedan ett år tillbaka 3000/månaden och lånet är nu 1.205.000. Innan årsskiftet höjde SEB vår ränta från 3.21% till 3.46% (rörligt/3månader). Kontakterspersonen menade att det var press på de fyra största bankerna om att mer pengar och bättre likviditet.
OK, vår ränta var ändå OK så jag stred inte mer.
Nu i veckan fick jag hem papper om ytterliggare höjning till 3.96%. Kontakte min kontaktperson och undrade mer eller mindre om dom inte ville ha oss som kund längre. Konstansta höjningar trots ett relativt litet lån, bra amortering och en bra total årskinkomst. Kontaktpersonen svamlade om att dom inte hade hela vår ekonomi etc.. och erbjöd oss 10 punkters sänkning från de 52 punkter dom precis ville höja oss.
Jag meddelade att dom kunde behålla dom 10 punkterna om det var det bästa dom kunde komma med och sa att jag istället då kommer att lägga lånet hos annan bank.
Kontaktpersonen hälsade oss välkomna en annan gång som kund.
(nämnde som parantes att sambon var på väg över med lönekonto/sparande) till SEB från att ha varit hos Swedbank hela sitt liv. Ingen reaktion.)
Man kan undra varför SEB väljer att tappa en kund med bra ekonomi, relativt lite lån och som på sikt kunnat bli en helhetskund utan en större ansträngning.
I vår ekonomiska situation känner jag mig inte pressad att stå med hatten i handen, jag vill se att blivande bank ser oss som "kund" och också anstränger sig för att behålla oss.