146 061 läst ·
1 024 svar
146k läst
1,0k svar
Vilken rörlig ränta har ni?
En lite update från SHB:s "boräntenytt":
"Boräntenytt 20 januari 2009
Riksbanken väntas sänka räntan
I ljuset av den senaste tidens dystra data och skarpa inflationsnedgång har vi nu valt att revidera ner vår ränteprognos ytterligare. Vi tror att Riksbanken redan i februari väljer att sänka räntan från dagens nivå på två procent, till en procent. Tidigare trodde vi att räntebotten skulle nås vid en procent, men nu ser den ut att bli ännu lägre och vi tror nu på en räntebotten på 0,5 procent.
Som jämförelse pendlar den amerikanska centralbanken Federal Reserves styrränta mellan noll och 0,25 procent i dagsläget medan Japans centralbank håller räntan på 0,10 procent. Schweiz centralbank håller räntan på 0,50 procent i dagsläget, men spås sänka denna till 0,25 procent inom en snar framtid."
"Boräntenytt 20 januari 2009
Riksbanken väntas sänka räntan
I ljuset av den senaste tidens dystra data och skarpa inflationsnedgång har vi nu valt att revidera ner vår ränteprognos ytterligare. Vi tror att Riksbanken redan i februari väljer att sänka räntan från dagens nivå på två procent, till en procent. Tidigare trodde vi att räntebotten skulle nås vid en procent, men nu ser den ut att bli ännu lägre och vi tror nu på en räntebotten på 0,5 procent.
Som jämförelse pendlar den amerikanska centralbanken Federal Reserves styrränta mellan noll och 0,25 procent i dagsläget medan Japans centralbank håller räntan på 0,10 procent. Schweiz centralbank håller räntan på 0,50 procent i dagsläget, men spås sänka denna till 0,25 procent inom en snar framtid."
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Visst är det intressant att skriva vad för bästa ränta man har lyckats förhandla fram. I och med att många har olika fördelningar av rörliga och bundna räntor så tycker jag att det kan vara intressant att prata om vad man har totalt. Inte bara genomsnittsräntan men också en viktad ränta (viktad mot de olika krediterna).
För egen del är genomsnittsräntan 3,62% och den viktade räntan ligger på 2,94% i dagsläget.
För egen del är genomsnittsräntan 3,62% och den viktade räntan ligger på 2,94% i dagsläget.
Genomsnittsräntan ?????? Det som är intressant är ju givetvis räntan på dom specifikaRobert_Maria skrev:Visst är det intressant att skriva vad för bästa ränta man har lyckats förhandla fram. I och med att många har olika fördelningar av rörliga och bundna räntor så tycker jag att det kan vara intressant att prata om vad man har totalt. Inte bara genomsnittsräntan men också en viktad ränta (viktad mot de olika krediterna).
Bindningstiderna.. Själv så har jag 2.90 hos nordea (3-mån)
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Genomsnittsräntan=genomsnittet på räntan hos de olika krediter man har.fireblade skrev:
Denna är dock inte helt rättvisande när man ser till det totala kreditbeloppet så därför bör man också se till en viktad ränta för att se hur det slår på totalen.
Intressant det här med räntor, vi var på banken idag (Handelsbanken) då det är dags att göra om vårt kreditiv till ett "vanligt" bolån. Blev erbjudna 2.95% ränta på 3 månaders bindningstid. Officiell ränta är 3.35% Vad tror ni? Är det ett bra deal? Dessutom ingår en försäkring så att lånet halveras om någon av oss dör.
Länsförsäkringar erbjöd 3.05% utan låneskydd, ska ringa dom och höra om dom har något motbut...
Länsförsäkringar erbjöd 3.05% utan låneskydd, ska ringa dom och höra om dom har något motbut...
En del av mitt bostadslån är helt rörligt och en del bunden på 3 månader.
Konstant så upplever jag att det helt rörliga ligger en bra bit över det på 3 månader.
Till och med jag förstår att banken vill "straffa ut mig" så jag släpper det helt rörliga lånet. Sådana går ju inte att nyteckna.
Kommer de fortsätta straffa ut oss som har helt rörlig ränta eller går den ner till åtminstone samma nivå som 3 månaderslånen?
Vad tror ni?
Personligen så blir man misstänksam och vill bara därför behålla lånet med rörlig ränta....
Konstant så upplever jag att det helt rörliga ligger en bra bit över det på 3 månader.
Till och med jag förstår att banken vill "straffa ut mig" så jag släpper det helt rörliga lånet. Sådana går ju inte att nyteckna.
Kommer de fortsätta straffa ut oss som har helt rörlig ränta eller går den ner till åtminstone samma nivå som 3 månaderslånen?
Vad tror ni?
Personligen så blir man misstänksam och vill bara därför behålla lånet med rörlig ränta....
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
I dagens läge är det dyrare att finansiera rörliga krediter än bundna. Det är inte banken som försöker straffa dig, det är det nuvarande finansiella läget som ställer till det för alla.
V8dc skrev:En del av mitt bostadslån är helt rörligt och en del bunden på 3 månader.
Vad tror ni?
Det där försökte min bank lura i mig men det går jag inte på, inte som fullständig förklaring iaf.Robert_Maria skrev:
För exakt 1v sedan så sänkte min bank alla räntor utom den rörliga. Det skulle betyda att från ränteändringen innan och till då så skulle detta hemska finansiella läget ytterligare ha förvärrats. Det låter inte särskilt troligt; läget har väl förbättrats kontinuerligt de senaste veckorna får man anta.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Jag kan ju berätta vad jag har valt. Jag ligger kvar på mina rörliga lån även om de har marginellt högre ränta än de som är bundna i tre månader. Jag tror att vi när läget har stabiliserat sig så kommer det bli som tidigare igen, att den helt rörliga räntan är mer förmånlig. Undersökningar som har gjorts har ju visat att den som ligger med helt rörlig ränta har lägst ränteutgifter än de med bundet om man ser det över en längre tidsperiod.V8dc skrev:
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Det kanske inte låter troligt för dig men så är det faktiskt. Ser man till bankens finansieringskostnad, kapitaltäckningskostnad, administrationskostnad och risk är det dyrare med helt rörlig ränta idag.injonil skrev:Det där försökte min bank lura i mig men det går jag inte på, inte som fullständig förklaring iaf.
För exakt 1v sedan så sänkte min bank alla räntor utom den rörliga. Det skulle betyda att från ränteändringen innan och till då så skulle detta hemska finansiella läget ytterligare ha förvärrats. Det låter inte särskilt troligt; läget har väl förbättrats kontinuerligt de senaste veckorna får man anta.
Jag tror att det ni har rätt bägge två om bankernas helt rörliga lån. Det är svårt att hitta dag-för-dag-finansiering till stora lånestockar. Under finanskrisens värsta turbulens gick det upp ett ljus för bankerna att det är svårt att varje dag låna upp hundratals miljarder. Det är dyrt att söka pengar på marknaden så, men i en optimalt fungerande ekonomi så är troligen det mest dynamiska för ekonomin.
Men, bankerna ser problem framför sig, och därför gör dem vad de kan för att alla med rörlig ränta skall gå över till tremånadersränta. De lägger på en extra marginal där, utöver vad som kan motiveras med dyrare hantering och administration.
Jag är ganska övertygad om att när bankerna ser att det är rimligt möjligt så kommer man åter att börja erbjuda lån med helt rörlig ränta, och utan några större skillnader i räntesatserna, men det kan vara ett par år dit.
Om man inte har väldigt stora lån, så är det som regel en rätt så liten risk med tremånaderslån istället för helt rörligt.
Om boräntan går ned 0,6% på ett lån om 1,5Mkr så handlar det om ungefär 500kr/månad efter skatteeffekten man går miste om tills räntan sjunker. Pengar det också, men inga privatekonomiska katastrofer. Jag ser det som viktigare att se till så att utlovade ränterabatter skrivs in i avtalen och att bankerna följer de avtal de ingår. Under hösten såg vi ju hur bankerna ignorerade massor av sådana överenskommelser och skickade på bolånetagarna flera hundra miljoner i ökade kostnader.
Men, bankerna ser problem framför sig, och därför gör dem vad de kan för att alla med rörlig ränta skall gå över till tremånadersränta. De lägger på en extra marginal där, utöver vad som kan motiveras med dyrare hantering och administration.
Jag är ganska övertygad om att när bankerna ser att det är rimligt möjligt så kommer man åter att börja erbjuda lån med helt rörlig ränta, och utan några större skillnader i räntesatserna, men det kan vara ett par år dit.
Om man inte har väldigt stora lån, så är det som regel en rätt så liten risk med tremånaderslån istället för helt rörligt.
Om boräntan går ned 0,6% på ett lån om 1,5Mkr så handlar det om ungefär 500kr/månad efter skatteeffekten man går miste om tills räntan sjunker. Pengar det också, men inga privatekonomiska katastrofer. Jag ser det som viktigare att se till så att utlovade ränterabatter skrivs in i avtalen och att bankerna följer de avtal de ingår. Under hösten såg vi ju hur bankerna ignorerade massor av sådana överenskommelser och skickade på bolånetagarna flera hundra miljoner i ökade kostnader.
Exakt!
I mitt fall är det i praktiken ännu större skillnad eftersom man kan ha rabatt på 3-månaders men inte på rörlig, så det handlar om kanske 65-75 punkter i diff.
Hade banken skickat ut ett brev där de förklarade situationen med att de rörliga räntorna inte längre kommer sättas lika attraktivt så hade det varit helt ok. Nu säger de ingenting och det irriterar mig, så byte av bank blir det!
I mitt fall är det i praktiken ännu större skillnad eftersom man kan ha rabatt på 3-månaders men inte på rörlig, så det handlar om kanske 65-75 punkter i diff.
Hade banken skickat ut ett brev där de förklarade situationen med att de rörliga räntorna inte längre kommer sättas lika attraktivt så hade det varit helt ok. Nu säger de ingenting och det irriterar mig, så byte av bank blir det!