Jag har 3,29% på 3 månaders bunden hos SEB. Lånet är på 1.3 miljoner.

AKTIVERAMERA skrev:
Vi ligger på 3,65 idag helt rörligt på SEB. Med 1,3 i bonus. Så jag hoppas deras rörliga ligger på 4,95 annars har vår rabatt försvunnit...

Såg att deras 2-åriga ligger på 3.63 och med en rabatt på 0.6 skulle vi få ett 2 årigt på 3%. SKall man binda en del tro?!
Den sk rabatt du har på det rörliga kan du nog inte räkna med på bunden ränta. Rörliga ränta finns inte längre hos SEB så de straffar alla som har kvar rörlig ränta.

Kave skrev:
Den sk rabatt du har på det rörliga kan du nog inte räkna med på bunden ränta. Rörliga ränta finns inte längre hos SEB så de straffar alla som har kvar rörlig ränta.
Men hur kan de ta bort den rörliga utan att ha informerat mig som kund? Och vilken ränta har de isåfall placerat mig på? Inte är det 3-månaders för jag ligger högre än den....! Vad är detta för skit. MOrr

AKTIVERAMERA skrev:
Men hur kan de ta bort den rörliga utan att ha informerat mig som kund? Och vilken ränta har de isåfall placerat mig på? Inte är det 3-månaders för jag ligger högre än den....! Vad är detta för skit. MOrr
Uppenbarligen vill bankerna få bort alla kunder från den helt rörliga räntan, men att låta gamla kunder vara kvar på helt rörligt med så dåliga villkor utan att kontakta dem och erbjuda dem att byta till rörligt 3-månader verkar minst sagt dåligt!

AKTIVERAMERA skrev:
Men hur kan de ta bort den rörliga utan att ha informerat mig som kund?
Vad står det i ditt avtal med banken?

Vi har 3.55 i ränta på vårt rörliga hos SEB, vi har en kundbonus på 1.40%
och så här står det i allmänna villkor för kundbonus.

"Giltighetstid för kundbonus.
Kundbonus gäller tills vidare. Banken har rätt att säga upp Kundbonus till upphörande en(1) månad efter det att banken underrättat låntagaren härom genom skriftligt meddelande till denne. Om avtal om räntebindning träffas, äger banken rätt att ompröva beviljad Kundbonus."

Peter2400 skrev:
Vi har 3.55 i ränta på vårt rörliga hos SEB, vi har en kundbonus på 1.40%
och så här står det i allmänna villkor för kundbonus.

"Giltighetstid för kundbonus.
Kundbonus gäller tills vidare. Banken har rätt att säga upp Kundbonus till upphörande en(1) månad efter det att banken underrättat låntagaren härom genom skriftligt meddelande till denne. Om avtal om räntebindning träffas, äger banken rätt att ompröva beviljad Kundbonus."
Som jag tolkar ditt inlägg har du 2,15 % i "nettoränta"? I såfall har du fina villkor...

Som jag tolkar ditt inlägg har du 2,15 % i "nettoränta"? I såfall har du fina villkor...
Ledsen om det misstolkades, SEB rörliga ränta är 4.95% och vi har en kundbonus
på 1.40% och ligger därmed på 3.55% vilket inte är särskilt bra, jag skall
kontakta min bankman i veckan och förhandla om räntan.

Med dagens Stiborräntor på omkring 2.40 på 3 månader bör man nog kunna kräva omkring 3.00 % på 3-månaders räntan. En marginal på 0,60 % nöjer sig de flesta banker med om låner är tillräckligt stort och kunden tillräckligt bra.

Från 1 januari har vi nu 2,9 % på Danske Banks rörliga. Lån på ca 1 mkr.

Ponsiloma skrev:
Från 1 januari har vi nu 2,9 % på Danske Banks rörliga. Lån på ca 1 mkr.
Det var fantastisk bra ränta du har fått på Danske bank, de ska vi ring imorgon. Pratade med vår bankkvinna på SEB idag och det bästa hon kunde erbjuda oss var 3,24% på 3månaders räntan och det gör en besparning på nästan 900 kr för oss i månaden mot den rörliga räntan vi idag har på 3,7%...kan man få ner den ännu mer så skulle man ju bli lycklig...

Idag har jag pratat med min bankkvinna på SEb, tidigare hade vi rörlig ränta
som låg på 3.55%.
Nu bytte vi istället till 3-mån som bankerna numera föredrar
och fick en kundbonus på 0.45% på SEB:s officiella 3-mån ränta som är 3.34% och hamnade därmed på 2.89%.

Thomas59
Kollade idag - 2,8% rörligt Danske Bank. Tyckte det var lite väl högt så dom skulle se om dom kunde pressa det lite.

Föreslog 2,55 med tanke på att Skandiabanken nyss sänkt sin ofifciella ränta till 3,44% och DB ligger på 3,65 i officiell rta. Gissar att DB föreslår 2,65% och det är ok för mig.

Det gäller att ligga i men inte bli tjatig. Jag pratar med banken lite då och då samt alltid vid större förändringar i marknadsräntan och/eller då riksbanken sänker/höjer.

Min bankkontakt får förövrigt (lite diskret!) alltid en fin present vid jul och inför sommaren. Det kan aldrig skada.

Har också Danske Bank och ligger just nu på 2,75 % 1-månaders.

Vi fick nu 2,91 hos SEB om vi går över till 3-månaders. Ca 0,4 i rabatt på den. Känns OK.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.