Här kommer dagsaktuella räntor som jag har fått. Tar tacksamt emot synpunkter på om det är bra nivå på räntorna.

Tråden är sedan i oktober så kanske kan nån mer uppdatera vad ni fått från banken?!

Ränta byggnadskreditiv f.n 5,15 %

Stadshypotek 5 år ränta f.n 5,45%
Stadshypotek 2 år ränta f.n 4,85%
Topplån ränta f.n 5,60% (rörlig)

Trevlig helg :)
/Jonte

Var räntorna för låga för att kommentera... ;)

Japp Jonte, hoppas räntan är på den nivån när jag skall skriva på :)

Skall bygga sommaren 2003 och har fått ett lånelöfte från Nordea. Räntan på byggkreditivet är 4,93%.

davidwb skrev:
Skall bygga sommaren 2003 och har fått ett lånelöfte från Nordea. Räntan på byggkreditivet är 4,93%.
Har du gjort upp om räntan nyligen? Räntan sänktes väl nyligen så jag undrar för att få rätt bild av hur nivån är.
/J

davidwb skrev:
Snyggt jobbat med kreditivnivån. Nu skulle man bara önska att det gick att få garantier på vad räntan på lånet kommer att bli den dagen det är dags att placera lånen. Vårt BK skall troligen läggas om 3 veckor efter ödesvalet om EMU. Skulle gett en slant för att kunna binda lånet i förhand.

Vilken säkerhet har era banker ställt för byggnadskreditivet? Tycker att våran bank kräver något högt... 500kkr. Vem har det löst på kontot... (för normal Svensson)?

500 spänn är mer troligt så här i juletid.

Byt bank.

Har aldrig hört något om säkerhet för kreditivet. Kolla med nån annan bank.

Janne: Vi har pratat med vår bank och har fått till ett visst antal punkter i rabatt på räntan. Även om det inte är att låsa räntan nu så kanske det är ett bra sätt ändå?!

Vår bank har gått med på att gå ner till 5,75% på byggkreditivet ;D

6% på S.E.B telefonbank

Janne_B skrev:
Snyggt jobbat med kreditivnivån. Nu skulle man bara önska att det gick att få garantier på vad räntan på lånet kommer att bli den dagen det är dags att placera lånen. Vårt BK skall troligen läggas om 3 veckor efter ödesvalet om EMU. Skulle gett en slant för att kunna binda lånet i förhand.

Kolla på www.seb.se. De erbjuder någon slags räntegaranti om man lånar hos dem. Jag vet inte om det gäller även när man bygger nytt.

Tack för tipset.
För allmän info så kostar det hos SEB ca 25 000:- att förhandsbinda ett 5 årigt lån på 2 500 000:- i 6 månader.
Vi kör med en annan bank så jag skall ta diskussionen där men det är ju alltid kul att veta vad andra har för vilkor.

Vi har precis fått vårt byggnadskreditiv beviljat hos SEB Telefonbanken.

Räntan är 6,0%
Kreditavgift 0,0%
Serviceavgift är 3000 kronor

I serviceavgiften ingår bankens arvode för samtliga inskrivningsärenden, byggnadskreditiv, slutplacering av lån och förhands-och slutvärdering.

Om vi slutplacerar lånet i annan bank eller löser lånet inom ett år från utbetalningsdagen tar de en kreditavgift på 0,75%.

Bottenlån ges på 85% av värderingen.

Under byggtiden tar banken vår bostadsrätt (värd ca 800 000 kronor) som säkerhet. Hjälp, vad läskigt det låter!

Du menar att om du lånar 2 millar och sedan väljer att lägga lånet hos någon annan än SEB så tar dom 15.000 för det? Du har ju betalat ränta under hela tiden som du har nyttjat byggkreditivet ???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.