1 687 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Vilken pumplösning till regnvattentank?
Hej!
Vi har nyligen fått en vattentank på 3 kubik nedgrävd på vår tomt. Nu ska vi köpa en pump till för att lunna använda vattnet till bevattning.
Vi vill att pumpen ska vara i tanken, att man gör någon hänganordning eller liknande för den i stosen. El är draget till tanken in i stosen. Sen tänkte vi att det vore bra om man bara kunde sticka ut någon slangkoppling genom stosen, där man kopplar på trädgårdsslangen. Alltså att man gör något hål av något slag. Vi vill att det ska synas så lite som möjligt på utsidan.
Är det någon här som kan säga om detta är möjligt, eller om det finns någon annan bättre lösning? Om ni har tips på bra pump tar det tacksamt emot också!
Vi har nyligen fått en vattentank på 3 kubik nedgrävd på vår tomt. Nu ska vi köpa en pump till för att lunna använda vattnet till bevattning.
Vi vill att pumpen ska vara i tanken, att man gör någon hänganordning eller liknande för den i stosen. El är draget till tanken in i stosen. Sen tänkte vi att det vore bra om man bara kunde sticka ut någon slangkoppling genom stosen, där man kopplar på trädgårdsslangen. Alltså att man gör något hål av något slag. Vi vill att det ska synas så lite som möjligt på utsidan.
Är det någon här som kan säga om detta är möjligt, eller om det finns någon annan bättre lösning? Om ni har tips på bra pump tar det tacksamt emot också!
Produkter som diskuteras: "slangkoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Det är ju väldigt svårt att säga något utan att veta hur tanken ser ut.
Generellt så är det svårt att få bra tryck i dränkpumpar men det går säkert att vattna. Räkna inte med att kunna köra vattenspridare dock. För att få bra tryck är det bättre med sk. pumpautomat men det kommer inte kunna vara nere i tanken.
Ett annat alternativ är en djuphålspump, dessa kan bygga upp rejält tryck. De är dock dyrare och jag vet inte hur mycket vatten över pumpen de kräver.
Hur ska pumpen styras? Ska det vara en strömbrytare man slår på eller vill ni att det ska vara en kran man kan vrida på?
Bilder?
Generellt så är det svårt att få bra tryck i dränkpumpar men det går säkert att vattna. Räkna inte med att kunna köra vattenspridare dock. För att få bra tryck är det bättre med sk. pumpautomat men det kommer inte kunna vara nere i tanken.
Ett annat alternativ är en djuphålspump, dessa kan bygga upp rejält tryck. De är dock dyrare och jag vet inte hur mycket vatten över pumpen de kräver.
Hur ska pumpen styras? Ska det vara en strömbrytare man slår på eller vill ni att det ska vara en kran man kan vrida på?
Bilder?
Jag håller med om att en pumpautomat nog blir både bättre och billigare för att uppnå det TS vill ha.
Då får man ju en komplett lösning som kan leverera bra tryck till vattenspridare och sprinklers för 3'
https://www.rinkabyror.se/artikel/jet-10-20-pumpautomat/
Ska man uppnå ett normalt vattentryck på 4-6 bar behöver du något i stil med det här för närmast det dubbla priset:
https://www.rinkabyror.se/artikel/pentax-drankbar-pump-5pes3-6-1x230v/
En mer "normal" dränkbar pump som man brukar använda när fokus är att få bort vatten från något är betydligt billigare, som exempelvis denna för 1200kr
https://www.k-rauta.se/produkt/drankpump-sp-16000-dirt/4054278951683
Men, den ger dig ett tryck på 0.8 bar och kommer bli en rätt tragisk vattenspridare, speciellt om du har någon höjdskillnad mellan tanken och spridaren.
Jag skulle inte gå under 2 bar vid vattenspridarens placering.
Då får man ju en komplett lösning som kan leverera bra tryck till vattenspridare och sprinklers för 3'
https://www.rinkabyror.se/artikel/jet-10-20-pumpautomat/
Ska man uppnå ett normalt vattentryck på 4-6 bar behöver du något i stil med det här för närmast det dubbla priset:
https://www.rinkabyror.se/artikel/pentax-drankbar-pump-5pes3-6-1x230v/
En mer "normal" dränkbar pump som man brukar använda när fokus är att få bort vatten från något är betydligt billigare, som exempelvis denna för 1200kr
https://www.k-rauta.se/produkt/drankpump-sp-16000-dirt/4054278951683
Men, den ger dig ett tryck på 0.8 bar och kommer bli en rätt tragisk vattenspridare, speciellt om du har någon höjdskillnad mellan tanken och spridaren.
Jag skulle inte gå under 2 bar vid vattenspridarens placering.
Låter som att denna skulle vara lämplig
Max 4,5 bar med auto on/off
Finns fler liknande pumpar
https://www.bauhaus.se/drankbar-try...8UoYfMb5Q15RSaZDvr-2iy3yFfRbG88kaAjBtEALw_wcB
Max 4,5 bar med auto on/off
Finns fler liknande pumpar
https://www.bauhaus.se/drankbar-try...8UoYfMb5Q15RSaZDvr-2iy3yFfRbG88kaAjBtEALw_wcB
Hej! Vi köpte denna pump:
https://www.gardena.com/se/produkte...egnvattentunna-47002-inox-auto/967975001.html
Och köpte till ett par förlängningar så att den skulle nå upp. Sen gjorde vi hål i locket till tanken så den sticker upp en bit, så kopplar man bara vattenslangen på den och vrider på vredet. Supersmidigt och vi är jättenöjda med pumpen😊
Ett tips är att ha en luftpump i tanken också då det annars kan börja lukta dåligt. Vi har en som går konstant som även gått nu under vintern så det inte fryser till heller. Vattenpumpen har vi tagit ut nu under vintern.
https://www.gardena.com/se/produkte...egnvattentunna-47002-inox-auto/967975001.html
Och köpte till ett par förlängningar så att den skulle nå upp. Sen gjorde vi hål i locket till tanken så den sticker upp en bit, så kopplar man bara vattenslangen på den och vrider på vredet. Supersmidigt och vi är jättenöjda med pumpen😊
Ett tips är att ha en luftpump i tanken också då det annars kan börja lukta dåligt. Vi har en som går konstant som även gått nu under vintern så det inte fryser till heller. Vattenpumpen har vi tagit ut nu under vintern.
Med regnvatten kommer det alltid med regnvattenströmmen organisk material som pollen, löv och annat biologisk materia.
Hamnar detta i en tank utan luftomsättning och det också blir stratifiering (vattenlager som inte blandar sig med varandra på djupet) så brukar det inte lukta så mysigt efter en tid när vattnets senare pumpas upp.
Anaerob nedbrytning har tendens att skapa mycket och många olika ämnen som inte luktar trevligt i våran näsa - och dessutom är nedbrytningen ofullständig och mer biomassa blir kvar i botten än vid syresatt nedbrytning.
Som nämnt en större akvariepump tänkt för lite större akvarium eller mindre modell för utomhusdammar är lämpligt.
Det man får se upp med är att de orkar med tillräcklig tryck så att de fortfarande bubblar ur syrestenen om den är nedsänkt mer än ~1,5 meter under vattenytan i tanken - också ha i bakhuvudet att hållbarheten på pumpen minskar ju högre tryck den arbetar emot och helst välja en pump där det går att köpa nya membran-kit (och köper med en sådan kit samtidigt som pumpen) och vid större pumpar också stänger av sig när membranen pajar så att detta inte blir fullständigt sönderslagna invändigt när det pajar. Dessa pumpar är igång typ 24/7 året runt.
Hamnar detta i en tank utan luftomsättning och det också blir stratifiering (vattenlager som inte blandar sig med varandra på djupet) så brukar det inte lukta så mysigt efter en tid när vattnets senare pumpas upp.
Anaerob nedbrytning har tendens att skapa mycket och många olika ämnen som inte luktar trevligt i våran näsa - och dessutom är nedbrytningen ofullständig och mer biomassa blir kvar i botten än vid syresatt nedbrytning.
Som nämnt en större akvariepump tänkt för lite större akvarium eller mindre modell för utomhusdammar är lämpligt.
Det man får se upp med är att de orkar med tillräcklig tryck så att de fortfarande bubblar ur syrestenen om den är nedsänkt mer än ~1,5 meter under vattenytan i tanken - också ha i bakhuvudet att hållbarheten på pumpen minskar ju högre tryck den arbetar emot och helst välja en pump där det går att köpa nya membran-kit (och köper med en sådan kit samtidigt som pumpen) och vid större pumpar också stänger av sig när membranen pajar så att detta inte blir fullständigt sönderslagna invändigt när det pajar. Dessa pumpar är igång typ 24/7 året runt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
