Hej

Vill byta ut en befintlig timer till utomhusbelysningen som verkar vara från 90-talet. Har redan en Plejd hubb som tidigare ägaren lämnade kvar.

Jag tänker att jag skall sätta en utanpåliggande strömbrytare som ersätter den gamla timern (som saknar enkel on/off funktion), och bakom strömbrytaren en Plejd puck för automationen av/på via app.

Det är superviktigt att knappen fungerar som ”vanligt” oavsett programmerad Plejd puck för frugan kommer gå i taket om hon behöver en app för att tända/släcka.

Jag har hornbach, kjell och Clasohlson i närheten

snaggletooth snaggletooth skrev:
Den här bör funka:
[länk]
Den har ingång för "vanlig" knapp också.
Tack! Verkar finnas några kronor billigare på hornbach https://www.hornbach.se/p/controller-plejd-ctr-01/10262126/

Jag vet att det är elektriker som skall installera den här typen av hårdvara, men i syfte att kunna kontrollera så han gör rätt; hur skall den installeras för att både kunna fjärrstyras och använda knapp?

Det sitter treledad kulo-kabel fram till belysningen

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
  • Handritad kopplingsschema för ytterbelysning med färgkodade kablar: null/blå, jord och svart/fas, anslutna till strömbrytare och lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tändtråden bryter man upp och kopplar via plejden istället enkelt uttryckt.
(Från strömställaren till en ingång, sedan från utgången till lampan, se kretsschemat i manualen)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K
J johan28 skrev:
Det är nu inkopplat enligt bild med en Schneider Renova enpolig/trapp strömställare ([länk])

Jag kan påverka lampan av/och på, inga konstigheter.

Men hur skall jag kopplat in kablarna i Plejd Ctr-01 för att kunna styra lampan med app, samt påverka lampan med strömställaren? Strömställaren är inte återfjädrande.
Nej, du ska koppla så här. Jag tror det går bra att köra med brytaren som den är. Men du kan köpa en impulsfjäder och stoppa dit. Kostar inte många kronor. Annars blir det lite som med trapp, där det inte alltid är samma läge som är on respektive off.

Räcker med att använda brytare 1, om man inte vill styra en annan brytare trådlöst. Nollan på nollan. Fasen på L-in och lampan på L-ut. Knappen från fas till 1.
Elektrisk kopplingsschema för icke-dimbar last, visar anslutningar för nolla (N), fas (L-in) och lampa (L-ut) samt instruktioner för knappanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
J johan28 skrev:
Det är nu inkopplat enligt bild med en Schneider Renova enpolig/trapp strömställare ([länk])

Jag kan påverka lampan av/och på, inga konstigheter.

Men hur skall jag kopplat in kablarna i Plejd Ctr-01 för att kunna styra lampan med app, samt påverka lampan med strömställaren? Strömställaren är inte återfjädrande.
Du har glömt att rita in strömbrytaren. Pucken skall ha obruten fas och nolla.

Vad jag vet finns det inga anslutningar som heter ”x” på pucken…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.