Behöver hjälp!
Vilken övergångsnippel behöver jag för att få ihop dessa 2?
Jag har köpt ett badkar som har den tunnare slangen och den tjockare är kopplat till vattnet i huset.

Trodde det va en r20/r15 (1/2 3/4) så köpte det men det passade inte.

Vad tror ni? Hur hade ni löst detta?

Snackat med rörmokare och dom ska ha 3000kr för att komma och skruva på en liten sån grej.. helt orimligt så det är inget alternativ.

Någon som vet vilken storlek jag borde köpa och prova?

Mvh Hugo

• Vägg, metallslang med flätad yttre kapsling, omatchade gängade ändar som inte är ihopskruvade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexibel metallslang med avkopplade kopplingsbeslag mot en vit vägg. VVS, rörledningskomponenter, avbruten anslutning.
    Skapa konto
  • En hand håller två kranrör med kalkavlagringar synliga inuti.
    Skapa konto
  • Badrumsgolv med demonterade rör, en duschslang, och sanitetsfästen. Renoveringsarbete synes pågående eller planerat.
    Skapa konto
  • Mätband bredvid ett rör; skala visar cirka 8 centimeter; arbetsmiljö; mätning pågår.
    Skapa konto
  • En hand håller en avkopplad metallströmsladd framför en diskbänk med elektriska och VVS-installationer synliga.
    Skapa konto
  • Ett mättband mäter diametern på en rörkoppling; finger håller kopplingen; närbild.
    Skapa konto
Hade gissat på att det var en 3/4" utvändig nu som ska möta 1/2" muttern. En nippel med invändigt 3/4" (R20) till utvändig 1/2" (R15) hade jag chansat på, ex,

https://www.hornbach.se/p/nippel-3419-r20xr15-1987072/5109380/

(Måste tätas i änden som inte har packning)

Är det en sån du köpt och det passar inte?

ådal ådal skrev:
Hade gissat på att det var en 3/4" utvändig nu som ska möta 1/2" muttern. En nippel med invändigt 3/4" (R20) till utvändig 1/2" (R15) hade jag chansat på, ex,

[länk]

(Måste tätas i änden som inte har packning)

Är det en sån du köpt och det passar inte?
Köpte denna och den passade inte.

• Etikett på förpackning, produkt från Biltema, artikelnummer 87-225, datumstämpel 23 18, G1/2" och G3/4" storleksangivelser.
    Skapa konto
  • Metallisk rördel och tätning i genomskinlig påse på bord. Blurrig, närbild, industriell komponent, ingen förpackningstext synlig.
    Skapa konto
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
S
Den du köpt är inverterad mot den du ska ha. Nippelns del där gängorna är på utsidan ska vara mindre i omkrets än den del av nippeln där gängorna är på insidan. Jämför din nippel med länken du fick.

H Hugo Linden skrev:
Köpte denna och den passade inte.
Köp den som jag länkade till istället, som stugfar skrev, rätt storlekar men inverterad 👍
Glöm inte gängtejpen eller lin + linpasta. Annars blir nya slangar mycket finare och smidigare. Hur ser kopplingen som den grova slangen sitter på?

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Jag skulle vilja påstå att det är lättare att köpa en helt ny slang (2 meter?!) 20/15 för att lösa problemet.

Då slipper man dessutom skarven på mitten.

Vad har du för gänga på den mindre slangen i andra änden?
Likvärdig?

• Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Köp den som jag länkade till istället, som stugfar skrev, rätt storlekar men inverterad 👍
Glöm inte gängtejpen eller lin + linpasta. Annars blir nya slangar mycket finare och smidigare. Hur ser kopplingen som den grova slangen sitter på?
Köpte 2 som du länkade och dom passade perfekt, Tack!
ådal ådal skrev:
Tack för all hjälp! Du är det inkopplat och klart 👌

• Gilla
ådal
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.